دوره 18، شماره 3 - ( خرداد 1399 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 201-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، r.vahdat@iaurmia.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده:   (3136 مشاهده)
این مقاله باهدف تشریح ماهیت یادگیری کوانتومی به‌عنوان یک رویکرد مؤثر آموزشی جدید و بررسی عناصر برنامه درسی با توجه به آن انجام شده است. پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی و با استفاده از روش تحلیل مفهومی انجام یافته است. حوزه مطالعاتی پژوهش شامل کتاب­ها، مقالات چاپی و برخط و پژوهش­های مرتبط با موضوع در داخل و خارج از کشور بود. به علت وسعت و کثرت منابع، برای نمونه­گیری از منابع چاپی و دیجیتالی (برخط) که مرتبط با بحث و در دسترس بوده، استفاده گردیده است. در این پژوهش از فیش‌برداری جهت گردآوری اطلاعات از نمونه، بهره گرفته شده است. روش تحلیل به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود. نتایج بررسی نشان داد از طریق تشریح و تحلیل مفهوم یادگیری کوانتومی و عناصر آن در برنامه درسی و نحوه استفاده از آن در آموزش و اجرای برنامه ­درسی در آموزش عالی می­توان با ایجاد فضایی شاد و لذت‌بخش به تحقق یادگیری حداکثری با استفاده از توان یادگیرندگان و محیطی غنی امیدوار بود. اما در کنار این یافته، انجام پژوهش­های عمیق در خصوص مبانی فلسفی یادگیری کوانتومی و نسبت آن با فلسفه تعلیم و تربیتی ایرانی _ اسلامی و نحوه اجرایی نمودن آن به تفکیک در برنامه ­های درسی پایه ­ها و دوره­ های تحصیلی مختلف ضروری به نظر می­رسد.  
متن کامل [PDF 4213 kb]   (1406 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: متفرقه

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.