Valizadeh S, Tizfahm T, Kiyani A. Behavioral-Emotional Disorders in Children with Leukemia Undergoing Chemotherapy: a Cross-Sectional Study. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (9) :715-721
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4197-fa.html
ولی زاده سمانه، تیزفهم توران، کیانی آرزو. اختلالات رفتاری- عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمیدرمانی مراجعهکننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (9) :715-721
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4197-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Tizfahmturan386@gmail.com
3- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (2695 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: لوسمی شایعترین تومور دوران کودکی است که تقریباً یکسوم کل سرطانهای این سنین را تشکیل میدهد. کودکان مبتلا به لوسمی غالباً تحت درمانهای چندگانه قرار میگیرند که در این موارد میتواند عوارض جانبی حاد و درازمدتی را ایجاد نماید. روشهای دردناک، بستری شدن طولانی در بیمارستان و پیشآگهی نامشخص عوامل استرسزای رایجی هستند که میتواند بر سیستم عاطفی و رفتاری این کودکان تأثیر بگذارد. این مطالعهی مقطعی، باهدف تعیین میزان مشکلات رفتاری - عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمیدرمانی در مرکز آموزشی شهید مطهری ارومیه، 1398 انجام شد.
روش کار: این مطالعه، که مطالعهای مقطعی است؛ بر روی 163 کودک دچار لوسمی (متوسط سنی 82/2±27/9 سال) مراجعهکننده به درمانگاه انکولوژی بیمارستان شهید مطهری، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک و سیاههی رفتاری کودک استفاده شد که توسط والدین این بیماران تکمیل گردید. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار مشکلات کلی، مشکلات رفتاری درونسازی و برونسازی شده به ترتیب 24/28± 92/97، 51/16 ± 9/61 و 34/11 ± 11/25 و بر اساس میانگین درصدی، بیشترین نمره کسبشده مربوط به مؤلفهی گوشهگیری/افسردگی (81/57 از 100) بود. آنالیز آماری دادهها نشان داد که میانگین نمره مشکلات رفتاری کل (000/0=p) و تمامی مؤلفههای آن نیز برحسب مقطع تحصیلی کودک دارای اختلاف آماری معنیدار میباشند (05/0>p)، اما با جنس، محل سکونت کودک (شهر / روستا)، تعداد فرزندان، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط آماری معنیدار نداشت. (05/0
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری