دوره 19، شماره 3 - ( خرداد 1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 264-251 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، keyhan.edu@gmail.com
3- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1829 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: در حال حاضر نابرابری‌های آموزشی، یکی از مقوله‌های بسیار مهم در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی است که سهم و نقش تعیین‌کننده‌ای در گسترش و بهبود آموزش و توسعه دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان نابرابری­ها­ و رتبه‌بندی دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و ارائه راهبردهای آمایشی به‌منظور نیل به توسعه پایدار آموزشی انجام گرفت. مواد و روش کار: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه جمع‌آوری آمار و داده‌ها به‌صورت اسنادی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و آمار 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. در بخش اسنادی از روش نمونه‌گیری سرشماری و در بخش توصیفی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی استفاده شده است. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌های تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل مسیر و شبکه‌های عصبی استفاده شد. یافته‌ها: بررسی رتبه‌بندی دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از فن وزن دهی آنتروپی و تاپسیس نشان می‌دهد که ازنظر برخورداری از شاخص­های تحقیق بین دانشکده­ها نابرابری وجود دارد. همچنین ضریب پراکندگی نشان می­دهد بیشترین نابرابری در شاخص­های درونداد و کمترین نابرابری در شاخص­های برونداد بود. تحلیل خوشه­ای و تقسیم‌بندی مناطق به سه سطح؛ برخوردار، نیمه برخوردار و غیر برخوردار نشان می‌دهد که میان دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان می­دهد که شاخص فرآیند بیشترین و شاخص درونداد کمترین تأثیر مستقیم بر نابرابری دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را دارند. نتیجه‌گیری: متناسب با یافته‌های پژوهش توجه جدی برنامه ریزان و سیاست‌گذاران بر متغیرهای تأثیرگذار درونداد، فرایند و برونداد جهت کاهش نابرابری‌ها لازم و ضروری است.
متن کامل [PDF 653 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.