1- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، keyhan.edu@gmail.com
3- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (1829 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: در حال حاضر نابرابریهای آموزشی، یکی از مقولههای بسیار مهم در حوزه برنامهریزی آموزشی است که سهم و نقش تعیینکنندهای در گسترش و بهبود آموزش و توسعه دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان نابرابریها و رتبهبندی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و ارائه راهبردهای آمایشی بهمنظور نیل به توسعه پایدار آموزشی انجام گرفت.
مواد و روش کار: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه جمعآوری آمار و دادهها بهصورت اسنادی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و آمار 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشجویان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. در بخش اسنادی از روش نمونهگیری سرشماری و در بخش توصیفی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شده است. در تجزیهوتحلیل دادهها از مدلهای تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل مسیر و شبکههای عصبی استفاده شد.
یافتهها: بررسی رتبهبندی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از فن وزن دهی آنتروپی و تاپسیس نشان میدهد که ازنظر برخورداری از شاخصهای تحقیق بین دانشکدهها نابرابری وجود دارد. همچنین ضریب پراکندگی نشان میدهد بیشترین نابرابری در شاخصهای درونداد و کمترین نابرابری در شاخصهای برونداد بود. تحلیل خوشهای و تقسیمبندی مناطق به سه سطح؛ برخوردار، نیمه برخوردار و غیر برخوردار نشان میدهد که میان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که شاخص فرآیند بیشترین و شاخص درونداد کمترین تأثیر مستقیم بر نابرابری دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را دارند.
نتیجهگیری: متناسب با یافتههای پژوهش توجه جدی برنامه ریزان و سیاستگذاران بر متغیرهای تأثیرگذار درونداد، فرایند و برونداد جهت کاهش نابرابریها لازم و ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی