Zamanzadeh V, ghahramanian A, Valizadeh L, bagheriyeh F. IDENTIFYING THE COMPONENTS FOR INVESTIGATION OF THE COGNITIVE ABILITIES OF NURSING APPLICANTS: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (5) :387-397
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4375-fa.html
زمان زاده وحید، قهرمانیان اکرم، ولی زاده لیلا، باقریه فرزانه. شناسایی مؤلفههای ارزیابی تواناییهای شناختی متقاضیان پرستاری: مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (5) :387-397
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4375-fa.html
1- استاد، گروه داخلی و جراحی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشیار، گروه داخلی و جراحی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- استاد، گروه کودکان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
4- دانشجوی دکتری پرستاری، گروه داخلی و جراحی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز(نویسنده مسئول) ، f.bagheriye85@yahoo.com
چکیده: (1891 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: علیرغم اهمیت تواناییهای شناختی در متقاضیان پرستاری، متأسفانه ارزیابی آن به هنگام انتخاب دانشجویان پرستاری مورد غفلت قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و تأثیر نهایی آن در کیفیت مراقبتهای پرستاری و از طرفی کمبود شواهد پژوهشی در دسترس در رابطه با نحوه ارزیابی این معیار، این مطالعه باهدف شناسایی مؤلفههای ارزیابی توانایی شناختی متقاضیان پرستاری بر اساس تجارب پرستاران بالینی و مدرسین پرستاری با رویکرد کیفی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه با روش تحقیق کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا قراردادی انجام شد. مشارکتکنندگان شامل 25 پرستار و مدرسین پرستاری بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری گردید و در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA10 کمک گرفته شد.
یافتهها: بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها سه طبقه اصلی و استخراج گردید. طبقه "ژرفنگری در موقعیتهای چالشی" شامل زیرطبقات توانایی تحلیل یک موقعیت، بررسی علل ریشهای مسائل، طبقه "سازماندهی ذهنی" شامل زیرطبقات توجه آگاهانه، حفظ تمرکز ذهنی، مدیرت زمان و اولویتبندی کارها و طبقه "سرعت پردازش ذهنی" شامل زیرطبقات سرعت عمل همراه با دقت و ادراک سریع میباشد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه، مؤلفههای ارزیابی توانایی شناختی متقاضیان پرستاری را بر اساس تجارب پرستاران و مدرسین پرستاری مشخص نمود. یافتههای این مطالعه میتواند توسط مؤسسات آموزش پرستاری جهت توسعه روشهای فعلی خود بهمنظور ارزیابی توانایی شناختی متقاضیان پرستاری در فرایند انتخاب دانشجو مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری