دوره 19، شماره 12 - ( اسفند 1400 )                   جلد 19 شماره 12 صفحات 975-964 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبت‌های ویژه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، arash.asgarii111@gmail.com
3- کارشناس، کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1452 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دلیریوم نوعی اختلال شناختی نوساندار بوده که تشخیص زودرس آن موجب کاهش عوارض و مرگ‌ومیر و همچنین تسـریع و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود. ابزارهای بسیار زیادی جهت شناسایی و غربالگری دلیریوم وجود دارد، ازجمله این ابزارها، ابزار CAM-ICU است. هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزشی به شیوه مولتی‌مدیا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در به‌کارگیری معیار CAM-ICU در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی دانشکده علوم پزشکی خوی بوده است. ‌مواد و روش‌ کار: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی با گروه‌های موازی انجام شد. به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش به مراکز آموزشی درمانی دانشکده علوم پزشکی شهرستان خوی مراجعه شد، تعداد 80 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. آن‌ها سپس به شکل تصادفی به دو گروه آموزش به روش مرسوم و مولتی‌مدیا تقسیم شدند. پرسشنامه‌های دانش و چک‌لیست عملکرد به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون پس از انجام مداخله در هر دو گروه تکمیل شد. سپس اطلاعات توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 22 کدبندی و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که بین هیچ‌کدام از متغیر‌های کیفی پرستاران در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری ازنظر آماری وجود نداشت. همچنین ازنظر سطوح دانش بین دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنی‌داری ازنظر آماری وجود نداشت. ولی بعد از مداخله میانگین نمره عملکرد از 450/2 در گروه مداخله به 575/4 و دانش آنان از 17/10 به 10/13 تغییر یافت (0.05p
متن کامل [PDF 707 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.