دوره 21، شماره 2 - ( اردیبهشت 1402 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 129-116 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbaz A, Parizad N, Allahverdi N. NURSING PROFESSORS EXPERIENCES REGARDING BARRIERS TO NURSING RESEARCH AND STRATEGIES TO IMPROVE IT: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (2) :116-129
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4866-fa.html
شهباز اعظم، پریزاد ناصر، اللهویردی نسیم. تجارب اساتید پرستاری درباره موانع پژوهش در پرستاری و راهکارهای بهبود آن: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (2) :116-129

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4866-fa.html


1- مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، واحد تبریز، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استادیار پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، parizad.n@umsu.ac.ir
3- مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، واحد ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (1297 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: شناسایی موانع انجام پژوهش در پرستاری و رفع موانع موجود با ارائه راهکارهای بهبود پژوهش می‌تواند با گسترش دانش پرستاری منجر به ارتقاء کیفیت مراقبت‌های پرستاری شود. لذا این مطالعه باهدف کشف تجارب اساتید پرستاری در مورد موانع پژوهش در پرستاری و راهکارهای بهبود آن انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر با روش تحقیق کیفی و بـا رویکــرد تحلیــل محتــوا در ســال 1400 در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام یافتـه اسـت. نمونه‌ها از بین اعضای هیئت‌علمی این دانشکده و با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های باز و نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر از اعضای هیئت‌علمی گروه پرستاری که حداقل دارای 4 سال سابقه کار پیوسته بودند جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش 6 مرحله‌ای تحلیل محتوای مرسوم گرانهیم و لاندمن استفاده گردید.
یافته‌ها: پس از تحلیل داده‌ها، دو طبقه اصلی "بازدارنده‌ها" و "راهبردها" به دست آمدند. طبقه بازدارنده‌ها با دو زیر طبقه موانع سازمانی، موانع انسانی؛ و طبقه راهبردها با چهار زیر طبقه حمایت سازمانی، حمایت بالینی، توانمندسازی محققان پرستاری و تشدید نظارت و کنترل کارهای پژوهشی حمایت شدند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان داد که موانع متفاوتی از طرف دانشگاه، بیمارستان، پرستاران و اساتید پرستاری در امر پژوهش مطرح بوده و ارائه راهکارها می‌تواند برای سازمان‌ها، پرستاران و آموزش‌دهندگان پرستاری جهت ارتقاء حرفه پرستاری و بهبود عملکرد مبتنی بر تحقیق کاربردی باشد.
متن کامل [PDF 767 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Doody O, Noonan M. Nursing research ethics, guidance and application in practice. Br J Nurs 2016; 25(14):803-7. [DOI:10.12968/bjon.2016.25.14.803] [PMID]
2. Osorio-Castaño J.H. Promotion and enhancement of knowledge in nursing. Invest Educ Enferm 2018;36(1). [DOI:10.17533/udea.iee.v36n1e01] [PMID]
3. Hopia H, Heikkila J. Nursing research priorities based on CINAHL database: A scoping review. Nurs Open 2020;7(2):483-94. [DOI:10.1002/nop2.428] [PMID] [PMCID]
4. Gerçek E, Okursoy A, Dal NA. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Educ Today 2016;46:50-6. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2016.08.015. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.08.015] [PMID]
5. Heydari A, Zeydi A.E. Barriers to and facilitators of research utilization among Iranian nurses: A literature review. J Caring Sci 2014;3(4):265. (Persian) [PMID]
6. Valizadeh L, Zamanzadeh V, Babaei N, Avazeh M. Challenges and strategies for implementing evidence-based practice in nursing: A systematic review. Res Med Edu 2020;12(3):55-67. (Persian) [URL]
7. Parahoo K. Nursing research: principles, process and issues 2014. Macmillan International Higher Education; 2014. [URL]
8. Leach M.J, Tucker B. Current understandings of the research-practice gap in nursing: a mixed-methods study. Collegian 2018;25(2):171-9. [DOI:10.1016/j.colegn.2017.04.008]
9. Fischer F, Lange K, Klose K, Greiner W, Kraemer A. Barriers and strategies in guideline implementation-A scoping review. Healthcare (Basel) 2016;4(3):36. Available from: http://dx.doi.org/10.3390/healthcare4030036. [DOI:10.3390/healthcare4030036] [PMID] [PMCID]
10. Valizadeh L, Zamanzadeh V, LakDizaji S, Nasiri KH, Mohammadiyan S, maddah S.B, Behshid M and et al. The individual factors influencing knowledge transfer activities in nursing research. Nurs Midwifery J 2015;13(2):99-107. (Persian) [Google Scholar]
11. Rashidi, M.R, Ghojazadeh M, Vahedi L, Sadeghi GH, Alikhani M, Azami-Aghdash S.Challenges and strategies for the promotion of research in Tabriz University of Medical Sciences: The Analysis of stakeholders' views. J Res Clin Med 2015;3(4):206-18. (Persian) [DOI:10.15171/jarcm.2015.033]
12. Dadipoor S, Ramezankhani A, Aghamolaei T, Safari-Moradabadi A. Barriers to research activities as perceived by medical university students: A cross-sectional study. Avicenna J Med 2019;9(01):8-14. [DOI:10.4103/AJM.AJM_121_18] [PMID] [PMCID]
13. Afshari P, Haidarpour S. Is "teaching" an obstacle to "research"? Iranian J Med Edu 2002;2:9-9. (Persian)
14. Ziari A, Ghods AA, Rashidy-Pour A, Bozorgi H, Babamohamadi H. Faculty viewpoints about factors influencing research performance: a qualitative study in Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 2017;19(1). (Persian) [Google Scholar]
15. Ataee M, Hesamzadeh A, and Kheradmand M. Research barriers from experts' viewpoints who attended the research workshops of Mazandaran University of Medical Sciences. J Med Life 2015;8(Spec Iss 4):12. (Persian) [PMCID]
16. Azarmi S, Aliyari S, Zareian A, Sharififar S. Research barriers from the viewpoints of faculty members of a military university of medical sciences. J Arch Military Med 2018;6(2). (Persian) [DOI:10.5812/jamm.66867]
17. Lindgren B.M, Lundman B and Graneheim U.H. Abstraction and interpretation during the qualitative content analysis process. Int J Nurs Stud 2020;108:103632. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2020.103632] [PMID]
18. Stern PN, Porr CJ. Essentials of accessible grounded theory. Routledge; 2017 Jul 12. [DOI:10.4324/9781315429410]
19. Allahverdi N, Parizad N and Shahbaz A. Nursing research in Iran and the world from the perspective of nursing professors: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res 2020;15(1):9-18. (Persian) [URL]
20. Ebrahimzadeh F, Nasseryan J and Almasi A. The assessment of barriers to research from the viewpoint of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and relationship to research performance of them. Yafte 2016;18(1). (Persian) [Google Scholar]
21. Seyyedmajidi M, Khafri S, Sohanian S, Seyyedmajidi SA. Evaluation of the viewpoints of faculty members regarding to research barriers at Babol dental school. Med Edu J 2018;6(1):21-7. (Persian) [Google Scholar]
22. Ashrafi-Rizi H and Zarmehr F. Research justice in medical sciences universities: Old concept with a new application. J Res Health 2017;7(4):885-6. (Persian) [Google Scholar]
23. Martin L.M. Aspects of Swedish ophthalmic nurses' attitudes towards research. Nord J Nurs Res 2017;37(4):209-16. [DOI:10.1177/2057158517702824]
24. Bressan V, Bagnasco A, Bianchi M, Rossi S, Moschetti F, Barisone M, and et al. Barriers to research awareness among nurses in Italy. J Nurs Manag 2017;25(4):243-5. [DOI:10.1111/jonm.12494] [PMID]
25. Chehrzad, M., Ghanbari A, Rahmatpour P, Salehzade AH, Pasban M. Nurses'perceptions about facilitators and barriers of implementation of evidence-based practice. Res Med Edu 2015;7(2):29-36. (Persian) [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.29]
26. Tabatabaie S.H, Azizian F and Ansarinia A. Survey of some barriers to utilization of research finding in clinical practice from view of Yazd dental faculty science committee members in 2017. J Res Dent Sci 2019;16(2):60. (Persian) [DOI:10.29252/jrds.16.2.140]
27. Rajagopalachari U.S, Puranik M.P and Rajput S. Knowledge, attitude, and practices toward evidence-based dentistry among dentists of Bengaluru city. J Indian Ass Pub Health Dent 2017;15(3):239. [DOI:10.4103/jiaphd.jiaphd_51_17]
28. Brown C.E, Wickline MA, Ecoff L, Glaser D. Nursing practice, knowledge, attitudes and perceived barriers to evidence‐based practice at an academic medical center. J Adv Nurs 2009;65(2):371-81. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04878.x] [PMID]
29. Hosseininasab A, Alidousti Shahraki K, Noohi E, Kamali M. The barriers of research from the view point of nurses and midwives working at Shiraz teaching hospitals, in 2009. Health Dev J 2013;2(2):149-56. (Persian) [Google Scholar]
30. Ertug N and Önal H. Undergraduate nursing students' research activities and utilization: A Turkish sample. Aquichan 2014;14(2):251-60. [DOI:10.5294/aqui.2014.14.2.11]
31. Chien W.T, Bai Q, Wong WK, Wang H, Lu X. Nurses' perceived barriers to and facilitators of research utilization in mainland China: a cross-sectional survey. Open Nurs J 2013;7:96. [DOI:10.2174/1874434601307010096] [PMID] [PMCID]
32. Duygu K and ŞAHİN Ö.Ö. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Saglik Bilim Derg 2019;4(1): 68-78. [DOI:10.26453/otjhs.454446]
33. Fatahiasl J, Kousari R and Dastoorpour M. Survey of research barriers from viewpoint of faculty members of medical universities of Iran: A systematic review. Jundishapur Sci Med J 2019;17(5):467-79. (Persian) [Google Scholar]
34. Safdari R, Ghazisaeidi M, Ehtesham HA, Robiaty M, Ziaee N. Barriers to research in medical sciences from the viewpoints of faculty members of Birjand University of Medical Sciences in 2012. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016;15(6):515-26. (Persian) [Google Scholar]
35. Taheri S, Nazemisalman B, Faghihzadeh S, Rahbar J, Asgharnejad B. Investigating the Barriers to Research from the Viewpoint of Students of Zanjan University of Medical Sciences. J Med Edu Dev 2018;10:65-77. (Persian) [DOI:10.29252/edcj.10.28.65]
36. Ashraf-irizi H, Soleymani M and Hashemian M. Economic Barriers of Health Researches in Iran: A Narrative Review Article. Health Inf Manag 2018;15(5):240-6. (Persian) [Google Scholar]
37. Motealehi A., Vafaeenasab M, Jafari H, Safari M, Zare A, Roshanian E. Research Barriers from the Viewpoints of Staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2018. J Tolooebehdasht 2020. (Persian) [DOI:10.18502/tbj.v19i1.2820]
38. Marć M, Bartosiewicz A, Burzyńska J, Chmiel Z, Januszewicz P. A nursing shortage-a prospect of global and local policies. Int Nurs Rev 2019;66(1):9-16. [DOI:10.1111/inr.12473] [PMID]
39. Negarandeh R. Facing nursing shortage: a complex challenge. J Hayat 2015;20(4):1-4. (Persian) [Google Scholar]
40. Orujlu S, HemmatiMaslakpak M and Khajeali N. Barriers of research utilization in practice by nurses of urmiauniversityof medical sciences. Nurs Midwifery J 2014;12(1):33-43. (Persian) [Google Scholar]
41. Shayestehfard M, Houshyari H, Cheraghian B, Latifzadeh S. Nurses' Opinion towards Barriers and Facilitators of Clinical Utilization of Research Results in Abadan and Khorramshahr Hospitals. Iranian J Med Edu 2011;10(4). (Persian) [Google Scholar]
42. Ghazal L.V, Ma C, Djukic M, Squires A. Transition-to-US practice experiences of internationally educated nurses: an integrative review. West J Nurs Res 2020; 42(5):373-392. [DOI:10.1177/0193945919860855] [PMID]
43. Moghadam J.A, Alishiri G, Lak M, Ghodarzi H, Madani SJ, Zarei A and et al. Need assessment and priority setting of strategic researches for scientific development of a medical faculty. J Military Med 2017;19(1):91-8. (Persian) [URL]
44. Kuol C.H, Islam T, Sommer J, Jung H. Nursing informatics research priorities for the future: recommendations from an international survey. Nursing Informatics 2016: EHealth for All: Every Level Collaboration-From Project to Realization 2016; 225:222. [PMID]
45. Zamanzadeh V. Nursing research direction in iran, challenges and solutions: an integrative review. Nurs Midwifery J 2018;16(4):234-47. (Persian) [Google Scholar]
46. Al‐Yateem N, Al‐Tamimi M, Brenner M, Altawil H, Ahmad A, Brownie S. Research priorities for specialized nursing practice in the United Arab Emirates. Int Nurs Rev 2018; 65(3):381-91. [DOI:10.1111/inr.12402] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb