، مولود رادفر*2
، ماه منیر حقیقی3
، وحید علی نژاد4
| جلسه | فعالیتها |
| جلسه اول | معرفی خود _ تعیین اهداف و قوانین گروه _ توضیح در مورد خط سیر جلسات _ آشنایی اعضای گروه با یکدیگر _پرسش در مورد علت تصمیمگیری برای شرکت در معنادرمانی گروهی _ ارائهی اطلاعات پایهای در مورد چهار مفهوم هستی شناسی وجودی _ پیدا کردن ارزشها (بهره گیری از فن آگاهی از ارزشها) _ ارائهی تکلیف در منزل یا بیمارستان باهدف آغاز نمودن اکتشاف ارزشهای خلاقیتی |
| جلسه دوم | بحث راجع به نتایج تکلیف _ به بیماران گفته شد تا سی کلمه یا عبارتی که برای آنها باارزش است را بنویسند _ تحلیل الگوهای یکسان یا مشابه ارزشها که چندین بار در برگههای کاری تکرار شدهاند و معنادار در نظر گرفتن آنها _ هر شرکت کننده شغلی را که مدتزمان بیشتری به آن اشتغال داشته است را بیان میکند _ اعضای گروه برای شغل مطرح شده ارزش معنادار پیشنهاد میکنند _ شرکت کنندهها سه تا از ارزشهایی که باعث شده آن شغل را انتخاب کنند در برگهی ارزشهای فرد مینویسند _ انجام تمرین گروهی مشاغل جایگزین (کارهای قبلی را برای مشاغل جایگزین تکرار میکنیم) _ انجام همین تمرین گروهی در مورد دستاوردهای خشنودکننده _ ارائهی تکلیف در منزل یا بیمارستان برای شرکتکنندگان باهدف تکمیل اکتشاف ارزشهای خلاق و آغاز نمودن اکتشاف ارزشهای تجربی _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه سوم | بحث راجع به نتایج تکلیف _ توضیح ارکان خودباوری به بیماران _ صحبت در مورد برگهی ارزشهای فردی _ انجام تمرین گروهی در مورد رویدادهای اخیر _ انجام تمرین گروهی در مورد اشخاص مثبت _ انجام تمرین گروهی در مورد تجارب هنری _ بحث در مورد اینکه بسیاری از ارزشهای مشخص شده بدون مشارکت گروه ظاهر نمیشدند _ ارائهی تکلیف منزل یا بیمارستان باهدف کامل کردن اکتشاف ارزشهای تجربی و شروع اکتشاف ارزشهای نگرشی _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه چهارم | بحث راجع به نتایج تکلیف _ انجام تمرین گروهی در مورد نقل قولهای خردمندانه _ انجام تمرین گروهی در مورد اتخاذ یک موضع مخالف با اطرافیان _ انجام تمرین گروهی در مورد ویژگیهای و خصوصیات واقعی شخص_ ارائهی تکلیف منزل یا بیمارستان باهدف ساختن سلسله مراتب ارزشها _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه پنجم | بحث راجع به نتایج تکلیف _ بسط دادن سلسله مراتب ارزشها _ انجام تمرین گروهی در مورد تعیین اهداف _ انجام تمرین گروهی در مورد زاویهی دید دیگر نسبت به اهداف _ انجام بحث گروهی راجع به اهداف _ ارائهی تکلیف منزل یا بیمارستان باهدف تعیین اهداف _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه ششم | بحث راجع به نتایج تکلیف _ نمایش دادن (تحلیل اهداف بهمنظور تناسب داشتن با ارزشهای شخصی) _ تکرار نمایش دادن _ ارائهی توضیح _ ارائهی تکلیف منزل یا بیمارستان باهدف پی بردن به ارزشهایی که در زندگی هیچ هدفی برای آنها ندارند _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه هفتم | بحث راجع به نتایج تکلیف _ نمایش دادن (تعیین اهداف جدید برای ارزشهای نادیده گرفته شده) _ تکرار نمایش دادن برای اهداف متوسط و بلند مدت _ ارائهی تکلیف منزل یا بیمارستان باهدف تعیین یک هدف کوتاه مدت، یک هدف متوسط و یک هدف بلند مدت جدید _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه هشتم | بحث راجع به تکلیف _ نمایش دادن (طرح دستیابی به اهداف) _ تکرار نمایش دادن _ بحث _ ارائهی تکلیف منزل یا بیمارستان با هدف طرح هدف کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت و تنظیم در برنامهی دستیابی _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه نهم | بحث راجع به تکلیف _ تمرین گروهی برای بیان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت _ بحث و نمایش دادن در مورد تغییر یافتن نقاط ضعف و قوت _ ارائهی تکلیف باهدف توصیف نقاط ضعف و قوت و لحاظ نمودن نقاط ضعف و قوت در طرح برنامهها _ در صورت باقی ماندن وقت انجام تکالیف توسط اعضای گروه و ارائهی توضیح بیشتر در صورت نیاز |
| جلسه دهم | بحث راجع به تکلیف _ خلاصه کردن جلسات _ بحث در مورد تغییراتی که شرکتکنندگان در نتیجهی شرکت در جلسات احساس میکنند _ ایجاد انگیزش _ تنظیم قرارداد توسط خود افراد. |
| متغیر | گروهها | سطح معنیداری | ||||
| مداخله | کنترل | |||||
| فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | |||
| جنسیت | مرد | 13 | 2/72 | 11 | 9/57 | 833/0=X2 362/0=P |
| زن | 5 | 8/27 | 8 | 1/42 | ||
| وضعیت تأهل | مجرد | 2 | 1/11 | 4 | 1/21 | 672/0=X2 412/0=P |
| متأهل | 16 | 9/88 | 15 | 9/78 | ||
| قومیت | کرد | 9 | 50 | 10 | 6/52 | 026/0=X2 873/0=P |
| ترک | 9 | 50 | 9 | 4/47 | ||
| تحصیلات | زیر دیپلم | 7 | 9/38 | 8 | 1/42 | 774/0=X2 679/0=P |
| دیپلم تا لیسانس | 7 | 9/38 | 5 | 3/29 | ||
| بالاتر از لیسانس | 4 | 2/22 | 6 | 6/31 | ||
| بیماری زمینهای | دارد | 5 | 8/27 | 6 | 6/31 | 064/0=X2 8/0=P |
| ندارد | 13 | 2/72 | 13 | 4/68 | ||
| میزان درآمد | کفاف | 5 | 8/27 | 3 | 8/15 | 784/0=X2 376/0=P |
| غیر کفاف | 13 | 2/72 | 16 | 2/84 | ||
| سن | میانگین±انحراف معیار | 633/6 ± 67/49 | 313/10 ± 63/47 | 709/0=T 483/0=P | ||
| زمان تشخیص بیماری | میانگین±انحراف معیار | 707/0 ± 5/1 | 612/0 ± 47/1 | 035/0-=Z 988/0=P | ||
| مقطع | گروه | ||||
| مداخله | کنترل | ||||
| فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | ||
| اول | افسردگی متوسط | 2 | 1/11 | 7 | 8/36 |
| افسردگی شدید | 16 | 9/88 | 12 | 2/63 | |
| دوم | افسردگی خفیف | 6 | 3/33 | 0 | 0 |
| افسردگی متوسط | 11 | 1/61 | 3 | 8/15 | |
| افسردگی شدید | 1 | 6/5 | 16 | 2/84 | |
| سوم | افسردگی خفیف | 4 | 2/22 | 1 | 3/5 |
| افسردگی متوسط | 13 | 2/72 | 3 | 8/15 | |
| افسردگی شدید | 1 | 6/5 | 15 | 9/78 | |
| مقطع | گروه | |||
| مداخله | کنترل | |||
| اول | 24/7 ± 78/22 | 485/7 ± 37/20 | ||
| دوم | 832/3 ± 28/10 | 543/6 ± 42/21 | ||
| سوم | 73/3 ± 17/11 | 67/6 ± 47/20 | ||
| اثر | مجموع مربعات | میانگین مربعات | F | معنیداری |
| زمان | 65/811 | 096/645 | 496/57 | 001/0 |
| زمان* گروه | 253/999 | 203/794 | 786/70 | 001/0 |
| گروه | 816/1002 | 816/1002 | 136/10 | 003/0 |
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |