دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1385 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 130-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17154 مشاهده)
  مقدمه : در روان شناسی استرس به معنای تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تلقی شده است. استرس هنگامی روی می­دهد که فرد واکنش­های خود را در مواجهه با محرک­های درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست دادن تعادل روانی فرد است، استرس ممکن است سلامتی روانی، موقعیت تحصیلی و ارتباطات اجتماعی دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در این مطالعه ما میزان استرس و نحوه سازگاری را در دانشجویان بررسی کرده­ایم.   مواد و روش­ها : برای انجام این پژوهش در ابتدا 208 دانشجو از خوابگاه­های دخترانه دانشگاه ارومیه به طور تصادفی انتخاب، سپس این دانشجویان پرسش نامه­های استرس و سازگاری را تکمیل نمودند.   یافته­ها : نتایج به دست آمده از پرسش نامه استرس نشان داد که 17/20 درصد دانشجویان تعادل مطلوبی بین شخصیت خود و استرس­های پیرامونی ایجاد کرده­اند. 17/58 درصد آن­ها مشکلات را بیش از حد بزرگ کرده و این امر سازگاری آن­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد 86/15 درصد آن­ها زندگی هیجانی و پر زحمتی را می­گذراندند. 8/4 درصد آنها دوره­ای بحرانی را می­گذرانده که مشکلات بر آن­ها غلبه کرده است. نتایج به دست آمده از پرسش نامه سازگاری نشان داد که 25/6 درصد دانشجویان در سازگاری و بر خورد با مشکلات تسلیم شدن را به پایداری ترجیح می­دادند 5/35 درصد دانشجویان نا امید بودند. تحمل استرس برای 36/3 درصد دانشجویان بسیار مشکل بود. بحث و نتیجه­گیری : با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می­رسد که باید به مشکلات دانشجویان توجه ویژه­ای مبذول شود و روش­های مدارا به آن­ها آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 73 kb]   (4132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.