Mohammad pour Y, Valizadeh S, Habibzade H, Parvan K, Lak Dizaji S. THE EFFECT OF OUTCOME – BASED EDUCATION IN CLINICAL COMPETENCY NURSE TRAINING IN TABRIZ NURSING AND MIDWIFERY FACULTY. Nursing and Midwifery Journal 2009; 7 (1) :44-49
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-67-fa.html
محمدپور یوسف، ولیزاده سوسن، حبیب زاده حسین، پرون کبری، لک دیزچی سیما. تاثیر اجرای آموزش مبتنی بر دستاورد بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1388; 7 (1) :44-49
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-67-fa.html
چکیده: (17919 مشاهده)
پیش زمینه و هدف : ارتقاء کیفیت آموزش بالینی مستلزم استفاده از روشهای کارآمد است آموزش مبتنی بر دستاورد یکی از حرکتهای اصلاحی آموزشی است که در سالیان اخیر کشورهای بسیاری تحت نفوذ خود قرار داده است علیرغم پذیرش جهانی آموزش مبتنی بر دستاورد، مستندات تحقیقی در مورد اثر آن بر صلاحیت بالینی (مهارتهای شناختی و رفتاری) بسیار اندک است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر دستاورد بالینی دانشجویان پرستاری بود. مواد و روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیش آزمون - پس از آزمون 26 دانشجوی پرستاری بهصورت سرشماری انتخاب و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دوگروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 7-6 نفر بودند. پس از اجرای پیش آزمون مهارتهای شناختی، دانشجویان گروههای کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروههای تجربی با روش آموزش مبتنی بر دستاورد به مدت نه روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت مهارتهای شناختی دانشجویان با پس آزمون و مهارتهای رفتاری با چک لیست مورد مشاهده قرارگرفت. دو گروه اول بهعنوان گروه کنترل، آموزش مرسوم را در بخش همودیالیز بیمارستان امام (ره) دریافت نمودند و آموزش دو گروه بعدی بهعنوان گروه تجربی با استفاده از برنامه آموزشی که براساس آموزش مبتنی بر دستاورد طراحی شده بود به همان مدت صورت گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SSPS و آزمون ویلکاکسون ومن ویتنیو آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر دستاورد در ارتقای مهارتهای شناختی و رفتاری دانشجویان موثر است میانگین مهارتهای شناختی گروه تجربی بهطور معنیدار از گروه کنترل بیشتر بود. بحث و نتیجهگیری: روش آموزش مبتنی بر دستاورد بیش از روش سنتی منجر به ارتقای صلاحیت دانشجویان پرستاری شده بنابراین پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری