Baghaei R, Mohammadpour Y, Naderi A, Rasouli D, Sheikhi N. THE EFFECT OF ACTIVE LEARNING MODEL ON COGNITIVE AND CLINICAL SKILLS AMONG ICU NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (1)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-731-fa.html
بقائی رحیم، محمدپور یوسف، نادری اعظم، رسولی داود، شیخی ناصر. اجرای الگوی یادگیری فعال در آموزش مهارتهای شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-731-fa.html
چکیده: (13633 مشاهده)
اجرای الگوی یادگیری فعال در آموزش مهارتهای شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU دکتر رحیم بقائی [1] ، یوسف محمدپور [2] ٭ ، اعظم نادری [3] ، داود رسولی [4] ، ناصر شیخی [5] تاریخ دریافت 13/06/1390 تاریخ پذیرش24/08/1390 چکیده پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی و ارزشیابی آن، از ارکان اساسی در سیستم آموزش پرستاری میباشد. این مطالعه به منظور بررسی میزان دستیابی دانشجویان پرستاری در کسب مهارتهای بالینی انجام شده است. که در آن تأثیر کاربرد دو روش آموزشی مبتنی بر صلاحیت و آموزش مرسوم در سطح یادگیری بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری مورد مقایسه قرار گرفته است. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی تعداد 28 نفر از دانشجویان پرستاری کارورزی بخش ICU در یکی از بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. نمونهها به طور تمام شماری با چیدمان تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم بندی شدند و تحت روش آموزشی مبتنی بر صلاحیت آموزشهای لازم را بر اساس دفترچه ثبت مهارتهای بالینی در همان مدت و تحت نظر همان مربی دیدند. پیش آزمون و پس آزمون برای مهارتهای شناختی و پس آزمون برای مهارتهای بالینی به ترتیب برای هر دو گروه، از طریق پرسشنامه و فهرست وارسی برای مهارتهای بالینی انجام گرفت. یافتهها: سطح نمرات مهارتهای بالینی و شناختی در دانشجویان گروه تجربی که آموزش خود را تحت روش آموزشی مبتنی بر صلاحیت دریافت نمودند به طور معنیداری بیش از دانشجویان گروه کنترل تحت آموزش مرسوم، بودند. بحث و نتیجهگیری : نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد روش آموزش مبتنی بر صلاحیت از طریق دفترچه ثبت مهارتهای بالینی، بیش از روش مرسوم، فرصت لازم برای ارتقاء و بهبود یادگیری مهارتهای بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری را فراهم مینماید. لذا پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری جهت آموزش و ارزشیابی استفاده گردد. کلید واژهها: آموزش بالینی، یادگیری فعال، ارزشیابی، مهارتهای شناختی، مهارتهای بالینی دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره اول، پی در پی 36، فروردین و اردیبهشت 1391، ص 10-1 آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تلفن:2754961-0441 Email: Mohammadpour_y@umsu.ac.ir این مقاله به عنوان original research article حاصل از پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد میباشد و هزینههای آن از طرف معاونت محترم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه پرداخت گردیده است. [1] استادیار گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) [3] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [4] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [5] کارشناس ارشد آمار زیستی، عضو هیات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری