دوره 10، شماره 1 - ( فروردین- اردیبهشت 1391 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (7803 مشاهده)
  مقایسه میزان سخت رویی در سطوح مختلف دین‌داری در بین پرستاران     دکتر مسعود قربانعلی پور [1] * ، دکتر حسن یعقوبی [2]     تاریخ دریافت10/05/1390 تاریخ پذیرش 10/08/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف: تأثیر دین‌داری بر سلامت روان، سال‌ها مورد بحث بوده است، با این حال تنها در نیم قرن گذشته این موضوع به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر نیز مقایسه میزان سخت رویی در سطوح مختلف دین‌داری(بالا، متوسط و پایین) بود.   مواد و روش‌ها: بدین منظور 100 پرستار (41 مرد و 59 زن) از بین پرستاران شهر ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های سخت رویی کوباسا و مقیاس معبد گلزاری برای سنجش دین‌داری بودند. سپس افراد بر اساس نمره دین‌داری به سه گروه بالا، متوسط و پایین تقسیم شده و در میزان سخت رویی با یکدیگر مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تجزیه و تحلیل واریانس استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که میان سطوح دین‌داری در میزان سخت رویی تفاوت معنی‌داری وجود دارد و افراد با دین‌داری بالا، سخت رویی بالاتری در مقایسه با افراد دارای دین‌داری متوسط و پایین دارند.   بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش دین‌داری را به عنوان یکی از جنبه‌های مثبت انسان معرفی کرده که تأثیر مثبتی بر جنبه‌های مختلف سلامت روانی دارد.   کلیدواژه‌ها: دین‌داری، سخت رویی ، سلامت روان     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره اول، پی در پی 36، فروردین و اردیبهشت 1391، ص 81-75     آدرس مکاتبه: دانشگاه آزاد اسلامی خوی گروه روان شناسی، تلفن:09141633787   Email: Masood_a28493@yahoo.com.au       [1] عضو گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی (نویسنده مسئول)   [2] عضو گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان شرقی - تبریز   3 religiosity   4 Freud   5 neurotic   6 Ellis   7 Watters  
متن کامل [PDF 208 kb]   (2490 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.