دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1387 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 169-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (31736 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: سنجش و توسعه‌ی رضایت شغلی از جنبه‌های گوناگون همواره باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله روش‌های سنجش رضایت شغلی؛ هوش هیجانی می‌باشد. هدف این مقاله شناخت رابطه‌ی هوش هیجانی بر رضایت کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده است.مواد و روش ها: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی ـ مقطعی است. جامعه‌ی مورد پژوهش شامل کارکنان زن و مرد برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده که برای سنجش وضعیت موجود رضایت شغلی، از پرسشنامه‌های هوش هیجانی سیبریاشرینگ و رضایت شغلی هرزبرگ استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور، 4375 نفر از دانشگاه‌های علوم پزشکی ارومیه، بوشهر، زابل، قزوین، گلستان و مشهد در مطالعه وارد شدند و نتایج به دست آمده با استفاده از روش‌های آماری استنباطی مناسب، با کمک نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان زن و مرد رابطه وجود دارد؛ به این معنی که هر چه هوش هیجانی کارکنان بیشتر بوده‌، رضایت شغلی آنان نیز بالاتر بوده است و بالعکس‌. بین رضایت شغلی و هر یک از مولفه‌های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و خودانگیزی) در کارکنان زن و مرد رابطه وجود دارد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در کل پاسخ‌گویان بین رضایت شغلی و هر یک از مولفه‌های پنج گانه هوش هیجانی رابطه مثبت وجود دارد. البته مولفه‌های خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی و خودانگیزی وابسته به جنس است یعنی در مؤلفه‌های خودآگاهی، خودکنترلی و هوشیاری اجتماعی این رابطه فقط در مورد زنان تأیید شده و در مؤلفه‌ خودانگیزی این رابطه فقط در مورد مردان تأیید شده است. و مهارت‌های اجتماعی (ارتباطی) این رابطه وابسته به جنس نبوده و در هر دو گروه مردان و زنان تأیید شده است.بحث و نتیجه‌گیری: کارکنانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند از رضایت شغلی بیشتری برخوردار هستند.
متن کامل [PDF 346 kb]   (11217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.