[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
THE STUDY OF STRESSFUL FACTORS IN CLINICAL EDUCATION FOR NURSING STUDENTS STUDYING IN NURSING AND MIDWIFERY COLLEGE IN KHORRAMABAD
ماندانا ساکی ، محمد غلامی، مژگان جاریانی، پروین آستی، مژگان ساکی
چکیده:   (4584 مشاهده)

  بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالینی در دانشجویان کارآموز
پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد

 

  ماندانا ساکی [1] * ، محمد غلامی [2] ، مژگان جاریانی [3] ، پروین آستی [4] ، مژگان ساکی [5]

 

  تاریخ دریافت 01/08/1390 تاریخ پذیرش 15/10/1390

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است. وجود هر گونه مشکلی در آموزش بالینی، کارآیی و بازده این بخش از آموزش را دچار مشکل می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد انجام گرفته است.

  مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. تعداد 95 نمونه به صورت سرشماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات پس از جمع آوری  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد از عوامل محیطی و عوامل مربوط به برنامه ریزی آموزشی به ترتیب عواملی نظیر زیاد بودن تعداد دانشجویان در بخش و انجام مراقبت‌های اولیه بیمار در حضور دیگران، از عوامل مربوط به مربی، فقدان تجربه و عدم تسلط کافی مربی در بخش و ایجاد محیط پر تنش توسط مربی در حین انجام وظیفه، از عوامل مربوط به دانشجو، ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی (ایدز، هپاتیت...)، برخورد با بیمار اورژانس بیشترین عوامل استرس‌زای بالین ذکر شده‌اند.

  بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که عوامل استرس‌زا اهداف آموزش بالینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد نیاز است زمینه‌های لازم جهت حذف یا کاهش این عوامل فراهم گردد.

  کلید واژه‌ها: عوامل استرس‌زا، آموزش بالینی، دانشجویان رشته پرستاری، بهبود کیفیت آموزش بالینی

  

  دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 225-219

 

آدرس مکاتبه: خرم­آباد، جاده کمالوند، شهرک دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد، تلفن: 09163691473

  Email: mandana_saki@yahoo.com



  [1] کارشناس ارشد آموزش روان­پرستاری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان (نویسنده مسئول)

  [2] کارشناس ارشد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

  [3] روانپزشک, عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

  [4] کارشناس ارشد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

  [5] کارشناس ارشد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

واژه‌های کلیدی: بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالینی در دانشجویان کارآموز پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد
متن کامل [PDF 231 kb]   (897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saki M, Gholami M, Jariani M, Asti P, Saki M. THE STUDY OF STRESSFUL FACTORS IN CLINICAL EDUCATION FOR NURSING STUDENTS STUDYING IN NURSING AND MIDWIFERY COLLEGE IN KHORRAMABAD. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2012; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-826-fa.html

ساکی ماندانا، غلامی محمد، جاریانی مژگان، آستی پروین، ساکی مژگان. THE STUDY OF STRESSFUL FACTORS IN CLINICAL EDUCATION FOR NURSING STUDENTS STUDYING IN NURSING AND MIDWIFERY COLLEGE IN KHORRAMABAD. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1391; 10 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-826-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768