چکیده: (9802 مشاهده)
تبیین ویژگیهای سوپروایزر بالینی اثربخش: یک مطالعه کیفی خدیجه نصیریانی [1] * ، دکتر زهره ونکی [2] ، دکتر فضل ا.. احمدی [3] تاریخ دریافت 01/08/1390 تاریخ پذیرش 21/10/1390 چکیده پیش زمینه و هدف: نظارت بالینی یکی از فعالیتهای هستهای در حرفههای مراقبتی و راه اصلی حمایت و پیشرفت حرفهای پرستاران محسوب میشود. پیامدهای مثبت فراوانی برای نظارت بالینی مطرح شده است اما قبل از واقعی شدن این فواید، سوپروایزران نیاز به کسب صلاحیت لازم در ارائه نظارت بالینی دارند که خود مستلزم شناخت خصوصیات و ویژگیهای لازم برای یک ناظر بالینی اثربخش و یا سوپروایزر خوب است. مواد و روش کار: این پژوهش کیفی و از نوع آنالیز محتوا است. شرکت کنندگان 18 نفر از سوپروایزران و پرستاران بودند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد و متون بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آنالیز محتوا به شیوه قراردادی صورت گرفت. یافتهها: ویژگیهای سوپروایزر بالینی اثربخش در برگیرنده تمهای: ویژگیها/ صلاحیتهای اخلاقی شامل احساس مسئولیت و تعهد ، الگو از نظر کار و عملکرد، ویژگیها / صلاحیتهای علمی شامل دارا بودن دانش و مهارت بالینی و مدیریتی، ویژگیها/ صلاحیتهای حرفهای شامل ارائه نقش آموزش دهنده و نقش مشوق، دارا بودن قاطعیت، نقش حمایت کننده و مدیریت مناسب، ویژگیها/ صلاحیتهای ارتباطی شامل رفتار و برخورد مناسب، ارائه دهند تذکرات صحیح، شنونده فعال بودن و مثبت اندیشی و ویژگی یا صلاحیت کل نگری به عنوان تم مرکزی و در برگیرنده سایر تمها بود. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، سوپروایزرهای اثربخش نیاز به طیف گستردهای از خصوصیات و ویژگیها دارند که جهت اجرای اثر بخش نظارت بالینی شناخت و بهکارگیری آن لازم میباشد و مدیران مافوق را در آماده سازی و انتصاب سوپروایزران و دستیابی به نظارت بالینی موثر و مناسب یاری میرساند. کلید واژهها: خصوصیات، سوپروایزر بالینی، پرستاری، تحلیل محتوا، مطالعه کیفی دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 285-274 آدرس مکاتبه: تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ساختمان پنجم علوم پزشکی، طبقه چهارم، گروه پرستاری ، تلفن: 09123593437 Email: nasiriani@gmail.com این مقاله برگرفته از پایان نامه دکترا می باشد. [1] دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه تربیت مدرس تهران (نویسنده مسئول) [2] دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس تهران [3] دانشیار گروه پرستاری، معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری