دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1387 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 116-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (28080 مشاهده)
  مقدمه : امروزه شیوع رفتارهای پر خطر در جوانان به یکی از مهم ترین و گسترده ترین دل نگرانی های جوامع بشری تبدیل شده است برخی از این رفتارها عامل تعداد زیادی مرگ و جراحات در نوجوانان بوده یا اثرات منفی روی جوامع دارد از جمله مصرف مواد مخدر ، مصرف الکل ، سوء مصرف مواد محرک و رفتارهای جنسی پر خطر ( ابتلا به ایدز ) لذا پژوهشگران تحقیقی را با هدف تعیین ارتقاء سطح سلامت دختران جوان با آموزش روش های پیشگیری از رفتارهای پر خطر جنسی در ایدز در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1385 انجام دادند .   مواد و روش ها : پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تأثیر آموزش ( قبل و بعد ) صورت گرفته است . نمونه های این پژوهش 300 دانشجوی دختر واجد شرایط مشغول به تحصیل در دانشکده های پرستاری و مامایی ، بهداشت و پیراپزشکی بود که به روش تصادفی انتخاب شدند . گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت که قسمت اول مربوط به مشخصات دموگرافیک و قسمت دوم مربوط به رفتارهای پر خطر جنسی در ایدز بود . اعتبار و اعتماد علمی ابزار به روش اعتبار محتوی و اعتماد از طریق آزمون مجدد انجام گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید .   یافته ها : بر اساس یافته های پژوهش ، میانگین آگاهی در ارتباط با نحوه پیشگیری از رفتارهای پر خطر جنسی در ایدز قبل از آموزش برابر با 70/64 و بعد از آموزش برابر با 24/71 و اختلاف میانگین در حدود 53/6 می باشد . جهت بررسی اختلاف میانگین از آزمون آماری تی زوج استفاده گردید که با ( 05/0 > P و 21 = df و 33/10- = t ) می توان گفت که اختلاف معنی دار بوده و آموزش در پیشگیری از رفتارهای پر خطر جنسی نقش دارد .   بحث و نتیجه گیری : یافته های تحقیق حاضر نشان داد میان کسب آگاهی در مورد بیماری ایدز و رفتارهای پر خطر جنسی ارتباط معنی دار وجود دارد لذا به نظر می رسد که دریافت آگاهی و کسب مهارتهای پیشگیری از رفتارهای پرخطر در مدارس و دانشگاه ها می تواند باعث کاهش رفتارهای جنسی پرخطر گردد و کمک مؤثری در جهت حفظ سلامتی جوانان خواهد بود .
متن کامل [PDF 154 kb]   (3655 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.