[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1391 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مفهوم گذر از دوره دانشجویی به پرستاری بالینی: رویکرد تکاملی راجرز
فروغ رفیعی ، محبوبه سجادی هزاوه
چکیده:   (6926 مشاهده)

  تحلیل مفهوم گذر از دوره دانشجویی به پرستاری بالینی: رویکرد تکاملی راجرز

 

  دکتر فروغ رفیعی [1] ، محبوبه سجادی هزاوه [2] *

 

  تاریخ دریافت 02/12/1390 تاریخ پذیرش 08/02/1391

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: گذر از دانشجویی به پرستاری بالینی با چالش‌های فراوانی همراه است . مطالعه حاضر با هدف روشن ساختن مفهوم گذردر دانش آموختگان جدید پرستاری، درک وشناخت بیشتر ویژگی‌ها، پیشایندها و پیامدهای آن در بافت پرستاری وتغییرات آن در طول زمان انجام یافته است.

  مواد و روش کار: در این مطالعه با رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز مقالات منتشر شده از سال 1999 تا سال 2010 مورد بررسی قرار گرفت. جستجو محدود به مقالات فول تکس و انگلیسی زبان بود. پس از انتخاب منابع داده‌ها ، جمع آوری و تحلیل داده‌ها انجام شد و اطلاعات مربوط به ویژگی‌ها، پیشایند و پیامدهای مفهوم و همچنین واژه‌های جانشین و مرتبط خلاصه و کد بندی گردید.

  یافته‌ها: تحلیل مفهوم نشان داد که مفهوم گذر دارای پنج خصوصیت اساسی وجهانی است: فرایند، انفصال، درک فردی، آگاهی و الگوهای پاسخ انسانی. همچنین این مفهوم دارای پیامدهای مثبت ومنفی است. پیامدهای مثبت گذر در پرستاران تازه کار شامل مواردی از احساس توانمندی و قدرت تا افزایش کیفیت مراقبت از بیماران و افزایش هزینه-اثربخشی می‌باشد. پیامدهای منفی گذر در پرستاران تازه کار مواردی از اضطراب، احساس جدایی و بی‌کفایتی تا نارضایتی شغلی، تضعیف روحیه، کاهش کیفیت مراقبت از بیماران و حتی گاهی ترک خدمت را در بر می‌گیرد.

  بحث و نتیجه گیری: مفهوم گذر چند بعدی و پیچیده بوده و طیفی از رفتارها و خصوصیات را در برمی گیرد. همچنین مفهوم گذر پویا بوده ودر طول زمان تغییر می‌کند. این تحلیل علاوه بر شناسایی خصوصیات مفهوم گذر، آغازی برای تحقیق و توسعه بیشتر این مفهوم و گسترش دانش پرستاری خواهد بود.

  کلید واژه‌ها: گذر، دانشجوی پرستاری، پرستار بالینی

 

  دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره سوم، پی در پی 38، مردادو شهریور 1391، ص 388-376

  

  آدرس مکاتبه: اراک، سردشت، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک تلفن: 4173524-0861

  Email: sajadimahbobeh@yahoo. com



  [1] دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مرکز تحقیقات مراقبت­های پرستاری

  [2] دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک (نویسنده مسئول)

متن کامل [PDF 256 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiee F, SajadiHezaveh M. CONCEPT ANALYSIS OF TRANSITION FROM NURSING STUDENT TO CLINICAL NURSE: RODGERS' EVOLUTIONARY CONCEPT ANALYSIS. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2012; 10 (3)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-944-fa.html

رفیعی فروغ، سجادی هزاوه محبوبه. تحلیل مفهوم گذر از دوره دانشجویی به پرستاری بالینی: رویکرد تکاملی راجرز. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1391; 10 (3)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-944-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858