دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1391 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (10180 مشاهده)
  تحلیل مفهوم گذر از دوره دانشجویی به پرستاری بالینی: رویکرد تکاملی راجرز     دکتر فروغ رفیعی [1] ، محبوبه سجادی هزاوه [2] *     تاریخ دریافت 02/12/1390 تاریخ پذیرش 08/02/1391     چکیده   پیش زمینه و هدف: گذر از دانشجویی به پرستاری بالینی با چالش‌های فراوانی همراه است . مطالعه حاضر با هدف روشن ساختن مفهوم گذردر دانش آموختگان جدید پرستاری، درک وشناخت بیشتر ویژگی‌ها، پیشایندها و پیامدهای آن در بافت پرستاری وتغییرات آن در طول زمان انجام یافته است.   مواد و روش کار: در این مطالعه با رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز مقالات منتشر شده از سال 1999 تا سال 2010 مورد بررسی قرار گرفت. جستجو محدود به مقالات فول تکس و انگلیسی زبان بود. پس از انتخاب منابع داده‌ها ، جمع آوری و تحلیل داده‌ها انجام شد و اطلاعات مربوط به ویژگی‌ها، پیشایند و پیامدهای مفهوم و همچنین واژه‌های جانشین و مرتبط خلاصه و کد بندی گردید.   یافته‌ها: تحلیل مفهوم نشان داد که مفهوم گذر دارای پنج خصوصیت اساسی وجهانی است: فرایند، انفصال، درک فردی، آگاهی و الگوهای پاسخ انسانی. همچنین این مفهوم دارای پیامدهای مثبت ومنفی است. پیامدهای مثبت گذر در پرستاران تازه کار شامل مواردی از احساس توانمندی و قدرت تا افزایش کیفیت مراقبت از بیماران و افزایش هزینه-اثربخشی می‌باشد. پیامدهای منفی گذر در پرستاران تازه کار مواردی از اضطراب، احساس جدایی و بی‌کفایتی تا نارضایتی شغلی، تضعیف روحیه، کاهش کیفیت مراقبت از بیماران و حتی گاهی ترک خدمت را در بر می‌گیرد.   بحث و نتیجه گیری: مفهوم گذر چند بعدی و پیچیده بوده و طیفی از رفتارها و خصوصیات را در برمی گیرد. همچنین مفهوم گذر پویا بوده ودر طول زمان تغییر می‌کند. این تحلیل علاوه بر شناسایی خصوصیات مفهوم گذر، آغازی برای تحقیق و توسعه بیشتر این مفهوم و گسترش دانش پرستاری خواهد بود.   کلید واژه‌ها: گذر، دانشجوی پرستاری، پرستار بالینی     دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره سوم، پی در پی 38، مردادو شهریور 1391، ص 388-376     آدرس مکاتبه: اراک، سردشت، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک تلفن: 4173524-0861   Email: sajadimahbobeh@yahoo. com   [1] دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مرکز تحقیقات مراقبت­های پرستاری   [2] دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک (نویسنده مسئول)
متن کامل [PDF 256 kb]   (3015 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.