AU - Adib-Hajbaghery, Mohsen AU - Zare, Mohammad TI - THE BARRIERS TO PATIENT EDUCATION FROM THE VIEWPOINT OF NURSES IN IRAN: A SYSTEMATIC REVIEW PT - JOURNAL ARTICLE TA - UNMF JN - UNMF VO - 15 VI - 7 IP - 7 4099 - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3304-fa.html 4100 - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3304-fa.pdf SO - UNMF 7 AB  - پیش‌زمینه و هدف: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت‌های پرستاری و از نقش‌های کلیدی پرستار به شمار می‌رود. به همین دلیل، شناخت موانع آن می‌تواند تأثیر زیادی بر فرآیند توانمندسازی و ارتقاء کیفیت آموزش به بیمار داشته باشد. این مرور باهدف بررسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، مقالات تحقیقی در زمینه موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران به دو زبان فارسی و انگلیسی، بدون محدودیت زمانی در بانک‌های اطلاعاتی: PubMed، Web of Sciences، ERIC، Science Direct، Scopus، ProQuest، Google Scholar، MagIran، SID، IranDoc و IranMedex جستجو شد. انجام پژوهش در ایران معیار اصلی ورود به مطالعه بود. پس از ارزیابی معیارهای ورود و کیفیت مقالات، 24 مقاله ازنظر محتوا دسته‌بندی و تحلیل گردید. یافته‌ها: طیف گسترده‌ای از موانع آموزش به بیمار در مطالعات ارائه شده است. پس از دسته‌بندی موضوعی، پنج حیطه اصلی شناسایی شد: 1) موانع مرتبط با پرستاران: کمبود وقت به دلیل تراکم کاری پرستاران 2) موانع مرتبط با بیماران: وضعیت نامساعد جسمی و روحی بیمار 3) موانع مدیریتی: عدم‌حمایت از سوی مدیران جهت رفع نیازهای آموزشی 4) موانع سازمانی: عدم تناسب تعداد بیماران و پرستاران و 5) موانع محیطی: عدم همکاری اعضای تیم درمانی در اجرای برنامه‌های آموزشی. بحث و نتیجه‌گیری: اکثر موانع اجرای آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران، مربوط به عوامل مرتبط با پرسنل پرستاری است. جهت بهبود وضعیت آموزش، ضروری است مدیران با اتخاذ تدابیری همچون تأمین نیروی پرستاری، اختصاص بودجه کافی و نظارت مناسب، پرستاران را در این امر مهم ترغیب نمایند.   CP - IRAN IN - Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran LG - eng PB - UNMF PG - 544 PT - Review article YR - 2017