TY - JOUR T1 - PSYCHOMETRIC PROPERTIES OF UNDERGRADUATE CLINICAL EDUCATION ENVIRONMENT MEASURE (UCEEM) IN NURSING AND MIDWIFERY STUDENTS IN IRAN TT - بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار سنجش محیط آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی (UCEEM) در دانشجویان پرستاری و مامایی ایرانی JF - UNMF JO - UNMF VL - 14 IS - 2 UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2256-fa.html Y1 - 2016 SP - 145 EP - 150 KW - Psychometrics KW - Clinical education KW - Environment KW - nursing N2 - تاریخ دریافت 17/10/1394 تاریخ پذیرش 15/12/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: سنجش محیط آموزش بالینی و آکادمیک کلید ارائه برنامه‌های آموزشی با کیفیت مطلوب و دانشجو محور است. محیط آموزش بالینی را می‌توان ارزیابی کرده و تغییر داد و به این منظور لازم است از ابزارهای مناسب استفاده کرد؛ اما استفاده از ابزاری که از روایی و پایایی خوبی برخوردار باشد، بخصوص اگر در فرهنگ و کشور دیگری طراحی شده باشد، می‌تواند مشکل باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار سنجش محیط آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی (UCEEM)  در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی، بر روی 215 دانشجوی پرستاری و مامایی مقطع عرصه صورت گرفت. ابزار بومی‌سازی شد. پس از ترجمه و ترجمه معکوس و اطمینان از صحت ترجمه، روایی صوری و روایی محتوی ابزار تعیین شد. روایی سازه‌ای ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد. آنالیز یافته‌ها با استفاده نرم‌افزار 17 spss صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی‌های پیرسون از روایی سازهای ابزار حمایت کرد و چهار حیطه را نشان داد. محاسبه آلفای کرونباخ نشان‌دهنده پایایی مطلوب آن بود (0.93). بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد، که نسخه فارسی UCEEM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می‌تواند در دانشکده‌های پرستاری و مامایی ایران برای سنجش محیط آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -