TY - JOUR JF - UNMF JO - Nursing and Midwifery Journal VL - 7 IS - 1 PY - 2009 Y1 - 2009/4/01 TI - A COMPARATIVE STUDY ABOUT THE INTENSITY OF DEPRESSION AMONG GIRLS AND BOYS IN TEENAGE PERIOD TT - بررسی مقایسه ای شدت افسردگی در نوجوانان دختر و پسر N2 -   پیش زمینه و هدف : در چرخه تحول روانی فرد، دوره مهمی وجود دارد که به دوران نوجوانی موسوم است که ورود این دوره فرد را با مشکلات فراوانی درگیر می­کند. تنش­های فرهنگی مربوط به ظاهر ممکن است نوجوانان را در معرض خطر افسردگی قرار دهد افسردگی بزرگترین مسأله­ای است که سلامت انسان­ها را تهدید می­کند و چنان گسترش وسیعی دارد که در میان اختلالات روانی از آن به ­ عنوان سرماخوردگی روانی یاد می­شود. اما از آن ­ جا که تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است چنین برآورد می­شود که در سال 2020 در مرتبه دوم قرار خواهد گرفت. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه­ای شدت افسردگی در نوجوانان دختر و پسر صورت گرفته است.   مواد و روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است. تعداد کل نمونه­ها 400 نفر از نوجوانان دانش آموز دختر و پسر کلاس­های دوم و سوم متوسطه بود که در سال تحصیلی 82-81 در دبیرستان­های دولتی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودندکه با روش نمونه­گیری طبقه بندی ـ تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده توسط پرسش­نامه استاندارد زونگ و در تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.   یافته­ها: نتایج نشان داد که افراد مورد مطالعه در کل 26 درصد افسردگی خفیف و 5/3 درصد افسردگی متوسط داشته و به تفکیک جنس 24 درصد پسران و 28 درصد دختران افسردگی خفیف و 3 درصد پسران و 4 درصد دختران افسردگی متوسط تا آشکار داشتند. در کل میزان افسردگی دختران بیش از پسران بود. آزمون آماری تی مستقل نیز نشان دهنده تفاوت معنی­دار (t=0/225   p=0/001) بین افسردگی دختران و پسران بود.   بحث و نتیجه­گیری: از جمله وظایف پرستاران، اقدامات مراقبتی و آموزشی برای پیشگیری و ارتقاء سلامت آحاد جامعه است. در نتایج حاصل از پژوهش مشاهده شد که افسردگی در دانش­آموزان دختر بیش از پسران بود. لذا لزوم توجه به افسردگی، مشکلات ناشی از آن و بررسی علل آن در هر دو قشر نوجوانبه­خصوص در دختران را می­طلبد. SP - 10 EP - 12 AU - Habibpour, Z. AU - Sharifi, A. AD - KW - Depression KW - Teenagers KW - Health UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-62-fa.html ER -