TY - JOUR T1 - THE EFFECT OF EDUCATIONAL VIDEOS ON PREOPERATION ANXIETY AMONG PATIENTS BEFORE UNDERGOING OPEN HEART SURGERYWITHOUT PUMP TT - بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ JF - UNMF JO - UNMF VL - 14 IS - 7 UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-fa.html Y1 - 2016 SP - 648 EP - 657 KW - educational movies KW - pamphlet KW - open-heart surgery KW - pre-operative anxiety N2 - پیش‌زمینه و هدف: اضطراب قبل از عمل، یکی از شایع‌ترین مشکلات روان‌شناختی بیماران تحت عمل جراحی قلب باز می‌باشد که در صورت عدم کنترل می‌تواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تأثیر منفی بگذارد. روش‌ها و ابزار آموزشی مختلفی معرفی شده است ولی مناسب‌ترین آن همچنان به‌صورت راز باقی مانده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر فیلم آموزشی  بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور با مشارکت 60 بیمار کاندید عمل جراحی قلب باز بستری در بخش قلب باز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1394 انجام گردید. بیماران به‌صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری کنترل و مداخله تخصیص شدند. برای بیماران گروه مداخله، یک فیلم آموزشی طی دو جلسه 15 دقیقه‌ای و برای بیماران گروه کنترل آموزش‌ها در قالب پمفلت و چهره به چهره، در روز قبل از عمل ارائه گردید. اضطراب بیماران هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر قبل و بعد از مداخله بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 11.5 و آزمون‌های تی مستقل، من ویتنی، تی زوجی، ویلکاکسون، کای اسکوئر و دقیق کای اسکوئر تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین سنی بیماران 5/4 ±8/56 سال و میزان تحصیلات 3/53 درصد (32 نفر) از آن‌ها ابتدایی بود. میانگین نمره حمایت اجتماعی بیماران گروه مداخله 0/1±2/10 و در گروه کنترل 1/1±8/9 بود که اختلاف آن‌ها معنی‌دار نبود (185/0=P). در مرحله قبل از مداخله بین میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بیماران گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت  (05/0p>)؛ اما بعد از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار بیماران گروه مداخله (2/4±7/27) به‌صورت آماری معنی‌داری کم‌تر از گروه کنترل (3/5±0/33) بود (001/0p M3 ER -