TY - JOUR JF - UNMF JO - Nursing and Midwifery Journal VL - 12 IS - 9 PY - 2014 Y1 - 2014/12/01 TI - NURSING STAFF VIEWS ABOUT THE BARRIERS TO PATIENT EDUCATION AND PROVIDED STRATEGIES TO IMPROVE IT IN HOSPITALS AFFILIATED TO KASHAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, 1391 TT - موانع آموزش به بیمار و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه کارکنان پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان سال 1391 N2 -  چکیده پیش‌زمینه و هدف: آموزش به بیمار یکی از اصول مهم در برنامه مراقبت و درمان است. مطالعات انجام‌گرفته حاکی از آن است که آموزش‌های مناسب، به بسیاری از بیماران داده نمی‌شود. این مطالعه به‌منظور بررسی موانع آموزش به بیمار و ارائه راهکارهای بهبود آن از دیدگاه کارکنان پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان سال 1391 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه به‌صورت مقطعی بر روی 250 پرستار و 20 مدیر پرستاری در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، موانع و عوامل تسهیل‌کننده آموزش به بیمار جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (کای اسکوئر، آنالیز واریانس) در نرم‌افزار Spss v16.0 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: مهم‌ترین موانع آموزش به بیمار به ترتیب: عدم تناسب تعداد بیمار و پرستار (2/92درصد)، کمبود وقت و تراکم وظایف پرستاری (9/91درصد)، رضایت ناکافی پرستاران از ساعات و نوبت‌کاری (9/85درصد)، انجام امور غیرحرفه‌ای (7/83درصد ) و حقوق ناکافی (9/78درصد) بود. بین سمت و انجام امور غیرحرفه‌ای اختلاف معناداری مشاهده شد به‌گونه‌ای که پرستاران آن را مانعی برای آموزش به بیمار ذکر کردند درحالی‌که مدیران پرستاری عامل مذکور را مانع آموزش به بیمار تلقی نمی‌کردند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، جهت بهبود و ارتقاء آموزش به بیمار باید موانعی که فراوانی بالاتری دارند تعدیل‌شده و بودجه و تجهیزات کافی برای تأمین نیازهای آموزشی در اختیار پرستاران قرار گیرد. کلیدواژه‌ها: آموزش به بیمار، موانع، تسهیل‌کننده، پرستار، بیمار مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره نهم، پی‌درپی 62، آذر 1393، ص 849-84 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تلفن: 09390315269 Email: sajjad.lotfi@yahoo.com   SP - 842 EP - 849 AU - Mousavi, Masoumeh Sadat AU - Taghadosi, Mohsen AU - Rezaie Shahsavarloo, Zahra AU - lotfi, Mohammad sajjad AD - Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences KW - patient education KW - barriers KW - facilitators KW - nurse KW - patient UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1348-fa.html ER -