%0 Journal Article %A Hazrati-Marangloo, Afshin %A Radfar, Moloud %A Mohammadpour, Yousef %A Sheikhi, Naser %T THE EFFECTIVENESS OF SMALL GROUP TEACHING ON THE NURSES’ PERFORMANCE OF FOOD-DRUG ADMINISTRATION THROUGH ENTERNAL FEEDING TUBE IN INTENSIVE CARE UNIT PATIENTS HOSPITALIZED IN IMAM KHOMEINI HOSPITAL IN 2014 %J Nursing and Midwifery Journal %V 14 %N 2 %U http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2233-fa.html %R %D 2016 %K small group teaching, nurse, enteral feeding tube, knowledge, gavage, drug-food interaction, %X تاریخ دریافت 28/10/1394 تاریخ پذیرش 28/12/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: خطاهای زیادی در خصوص اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله‌های تغذیه‌ای وجود دارد. عملکرد مناسب پرستاران می‌تواند باعث ارتقا ایمنی بیماران و پیشگیری از عوارض شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش در گروه‌های کوچک بر عملکرد پرستاران در اجرای دستورات دارویی غذایی بود. مواد و روش کار: این یک مطالعه تجربی بود که در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد. 80 پرستار به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شده و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله به چهار گروه 10 نفره تقسیم‌شده و برای هر گروه چهار جلسه آموزشی یک و نیم‌ساعته با ایجاد موقعیت یادگیری متفکرانه برگزار گردید. دانش و عملکرد پرستاران در ارتباط با اجرای دستورات دارویی غذایی قبل و یک ماه بعد از برنامه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که سطح دانش پرستاران قبل از آموزش در هر دو گروه کنترل (6/90 درصد) و مداخله (80 درصد) ضعیف بود. بعد از اجرای آموزش دانش پرستاران گروه مداخله (1/97) به سطح خوب ارتقا یافت. قبل از آموزش اکثر پرستاران هر دو گروه عملکرد مناسبی نداشتند. اجرای آموزش برای گروه مداخله، باعث بهبود عملکرد پرستاران گردید. بحث و نتیجه‌گیری: در هنگام اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله‌های تغذیه‌ای خطاهایی وجود دارد که می‌تواند باعث عوارض نامطلوب گردد. ازاین‌رو، بهبود و استفاده از فن‌های صحیح در اجرای دستورات دارویی غذایی می‌تواند باعث افزایش اثربخشی دارو و تغذیه، افزایش ایمنی بیماران و کاهش تعداد انسداد لوله‌های تغذیه‌ای شود. %> http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2233-fa.pdf %P 128-135 %& 128 %! %9 Research %L A-10-952-4 %+ Urmia University of Medical Sciences %G eng %@ 2717-0306 %[ 2016