Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1392
6
1
gregorian
2013
9
1
11
6
online
1
fulltext
en
موانع پیاده سازی یادگیری الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی و ارائه راهکارهای لازم
THE BARRIERS OF E-LEARNING IMPLEMENTATION IN MEDICAL SCIENCES DOMAIN AND PROVIDED THE NECESSARY SOLUTIONS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
موانع پیاده سازی یادگیری الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی و ارائه راهکارهای لازم دکتر بهلول رحیمی [1] ٭، محمد جبرائیلی [2] ، دکتر رحیم مهدی اوغلی [3] ، دکتر علی رشیدی [4] ، رسول معصومی 5 تاریخ دریافت 25/01/1392 تاریخ پذیرش 30/03/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: در جهان امروزی یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. در سالهای اخیر، استفاده از فناوریهای برخط در آموزش، فرصتهایی برای استفاده از شیوههای جدید یادگیری و روشهای مؤثر آموزش فراهم آورده است. با توجه به قابلیتهای بالقوه یادگیری الکترونیکی بهره گیری از آن در آموزش علوم پزشکی نیز مورد توجه قرار گرفته اما پیاده سازی آن با موانعهایی همراه است که هدف این تحقیق شناسایی این موانع و ارائه راهکارهای مناسب برای آن میباشد. مواد و روش کار : این مطالعه دارای دو بخش میباشد. در مرحله اول با مرور متون موانع و راهکارهای یادگیری الکترونیکی استخراج شدند. بخش دوم مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تشکیل میدادند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته محقق ساختهای بود. یافتهها: مهمترین موانع پیاده سازی یادگیری الکترونیکی به ترتیب اولویتبندی پاسخ دهندگان شامل: نبود زیرساختها لازم فنی و مهندسی، نبود نگرش لازم و آگاهی کافی، کمبود نیروی انسانی متخصص و نبود نقشه راه مدیریتی میباشد و همچنین راهکارهای ارائه شده شامل: تعیین اهداف طرحهای یادگیری الکترونیکی، تعبیه ابزارهای فنی و تعریف مهندسی فرایند و بهکارگیری و همکاری متخصصان آموزشی و مهندسین IT میباشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده ضروری به نظر میرسد زیرساختهای مربوط به سخت افزار، نرم افزار و همچنین تجهیزات شبکه فراهم گردیده و همچنین آگاهی لازم از ویژگیها، اهداف، مزایا به طور شفاف برای مدیران آموزشی، اساتید و دانشجویان ایجاد کرده تا نسبت به پیاده سازی آن نگرش مناسب داشته باشند. کلید واژهها : یادگیری الکترونیکی، موانع پیاده سازی، راهکارها، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره ششم، پی در پی47، شهریور 1392، ص 467-461 آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 2244686 Email: bahlol.rahimi@gmail.com [1] استادیار، عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) [2] دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مربی، عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [4] استادیار، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه 5 دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
The barriers of e-learning implementation in medical sciences domain and provided the necessary solutions Rahimi B [1] , Jebraeily M [2] , Mehdi Oghli R [3] , Rashidi A [4] , Masomi R [5] Received: 14 Apr , 2013 Accepted: 20 Jun , 2013 Abstract Background & Aims : In today's world , e-learning as a knowledge acquisition tool have been developed and changed in a rapidly expanded ways . In recent years , the use of online technologies in education , provided opportunities for new ways of learning as well as effective methods of training. Due to the potentialities of e-learning, its utilization in medical education was taken into serious consideration. But the implementation of e-learning associated with the barriers. the objective of this research is to identify these barriers and to provide appropriate solutions. Materials & Methods : This study has two parts . In the first step, through the literature reviewing, barriers and their related solution s of previous studies with regard to the e-learning have been extracted. In the second phase, through cross-sectional descriptive study with randomized cluster sampling, we gathered data from administrators, faculty members, and students of Urmia University of Medical Sciences through semi-structured interview . Results: The main barriers of implementing e-learning according to the priorities of the respondents included: lack of technical infrastructure, the lack of appropriate attitude and knowledge, the lack of management roadmap. The proposed solutions includes: determining E-learning project’s goals, providing technical tools, reengineering of its related process, cooperation of IT and education professionals . Conclusion: According to the results , it seems necessary to provide infrastructure hardware , software and network devices. In addition, educational administrators , teachers and students should have the right attitude toward this knowledge according to the its characteristics , objectives , and benefits. Key words: e-learning, barriers to implementation, solutions, Urmia University of Medical Sciences Address: Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran Tel: (+98) 4412234897 Email: bahlol.rahimi@gmail.com [1] Associated Professor, Medical faculty, Urmia University of Medical Sciences (Corresponding Author) [2] PhD student of health information management, Paramedical faculty, Tehran University of Medical Sciences [3] General Practice, Medical faculty, Urmia University of Medical Sciences [4] Associated Professor, Medical faculty, Urmia University of Medical Sciences [5] PhD student of Medical Education, Medical faculty, Tehran University of Medical Sciences
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-305&slc_lang=en&sid=1
B.
Rahimi
بهلول
رحیمی
10031947532846005208
10031947532846005208
Yes
M.
Jebraeily
محمد
جبرائیلی
10031947532846005209
10031947532846005209
No
R.
Mehdi Oghli
رحیم
مهدی اوغلی
10031947532846005210
10031947532846005210
No
A.
Rashidi
علی
رشیدی
10031947532846005211
10031947532846005211
No
R.
Masomi
رسول
معصومی
10031947532846005212
10031947532846005212
No