Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
11
9
online
1
fulltext
en
صلاحیتهای مربی بالینی در دوره کارورزی: آنالیز محتوای کیفی
COMPETENCIES OF CLINICAL INSTRUCTORS DURING THE INTERNSHIP: QUALITATIVE CONTENT ANALYSIS
مدیریت پرستاری
مدیریت پرستاری
مروری
Review article
صلاحیتهای مربی بالینی در دوره کارورزی: آنالیز محتوای کیفی مینا جوزی [1] ، زهره ونکی [2] * ، عیسی محمدی [3] تاریخ دریافت 15/04/1392 تاریخ پذیرش 21/06/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: با توجه به تغییرات روزافزون در کیفیت مراقبت بر لزوم باصلاحیت بودن پرستاران جهت ارائه مراقبت ایمن، تاکید بیشتری میگردد. در حالی که بررسیها نشان میدهد اغلب دانش آموختگان پرستاری، صلاحیت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند. یکی از عوامل مؤثر بر این مسئله، فقدان صلاحیتهای لازم در مربیان دوره کارورزی است که مرحله نهایی آموزش پرستاری را بر عهده دارند. این مطالعه با هدف تعیین صلاحیتهای لازم مربی بالینی در دوره کارورزی، انجام شده است. مواد و روشها: در این پژوهش، از روش تحقیق کیفی، تحلیل محتوی از نوع متعارف استفاده گردید.16 نفر از دانشجویان، مربیان و پرسنل دخیل در آموزش بالینی دوره کارورزی از دانشگاههای مختلف کشور، پس از رعایت ملاحظات اخلاقی، مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. دادههای بدست آمده پس از ضبط و نسخه برداری با نرم افزار Maxqda2007 بررسی شده و مضامین به صورت استقرایی از دادههای خام استخراج شدند. یافتهها: طی تحلیل دادهها5 درون مایه و 12 طبقه شامل ویژگیهای شخصیتی (نحوه برخورد، انتقادپذیری، نگرش حرفهای)، ارتباطات حرفهای (نقش تعدیلکنندگی، رعایت اصول اخلاقی و ارتباط چندبعدی)، آموزش حرفهای (توانمندی در بهکارگیری روشهای آموزشی اثر بخش، مهارت در بهکارگیری دانش) قدرت مدیریتی (توانمندی در نظارت و سرپرستی دانشجویان کارورزی) و توانمندی در ارزشیابی بالینی ( مهارت در تبیین معیارهای عینی ارزشیابی و توانمندی در بهکارگیری ارزشیابی مشارکتی دانشجو) پدیدار شدند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش بسیار مؤثر مربیان در آموزش دانشجویان پرستاری در عرصه و نیز کسب استقلال و اعتماد به نفس دانشجویان در ارائه مراقبت ایمن از بیماران توصیه میشود که به حفظ و ارتقاء صلاحیت بالینی مربیان در راستای اهداف طرح کارورزی، از سوی برنامه ریزان آموزش پرستاری توجه بیشتری اعمال گردد. کلید واژهها : صلاحیت، دانشجوی پرستاری، مربی پرستاری، آموزش بالینی، دوره کارورزی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره نهم ، پی در پی 50، آذر 1392، ص 737-723 آدرس مکاتبه: دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، گروه پرستاری، تلفن: 82883814 -021 Email: Vanaki_z@modares.ac.ir [1] دانشجوی دکتری پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران [2] دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران ( نویسنده مسوول ) [3] دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرستهران 4 Dolan
Competencies of clinical instructors during the internship: qualitative content analysis Jouzi M [1] , Vanaki Z [2] *, Mohammadi E [3] Received: 6 Jul , 2013 Accepted: 13 Sep , 2013 Abstract Background & Aims : Due to continuous changes in the quality of care, the need for providing safe care by competent nurses is interesting. While surveys show that most nursing graduates, are eligible for inclusion in the labor market.One of the effective factors is the lack of required competencies in the internship period educators that are responsible for the final phase of nursing education. The purpose of this study was to determine clinical educators` competencies during internship period. Materials & Methods : In this study, a qualitative design, conventional content analysis was used. 16 persons that participated to clinical education in internship period interviewed semi-structurally. The obtained data from participants was recorded and analyzed by Maxqda 2007software, and the themes were extracted inductively from the raw data. Results: During data analysis, 5 themes and 12 categories were developed: "personality traits"(behavior, vulnerability, professional attitude),"professional communication" (moderating role, ethicalconsiderations and multidimensionalcommunication) "professional education" (empowering in applying the effective teaching methods, skills in applying knowledge)"Management Power" (empowering instudents supervision)"Clinical evaluation "(skills in explaining the objective evaluation criteria and empowering in applying the collaborative evaluation of student) Conclusion: By considering the effective role of educators in nursing education in the internship period and the importance of students` authority and self-steam in providing safe care for patients, maintaining and increasing the clinical educator competency is interested. Key words: competency, nursing student, nursing educator, clinical education, internship period Address: Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, Tel: (+98)02182883814 Email:Vanaki_z@modares.ac.ir [1] PhD student of Nursing, Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, TarbiatModares University, Tehran, Iran [2] Associate professor, PhD of Nursing, Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, TarbiatModares University, Tehran, Iran (Corresponding author) [3] Associate professor, PhD of Nursing, Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, TarbiatModares University, Tehran, Iran
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-830-2&slc_lang=en&sid=1
M.
Jouzi
مینا
جوزی
100319475328460012242
100319475328460012242
Yes
Z.
Vanaki
زهره
ونکی
100319475328460012243
100319475328460012243
No
E.
Mohammadi
عیسی
محمدی
100319475328460012244
100319475328460012244
No