Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
13
5
online
1
fulltext
en
اخبار بد شایع در بخشهای مراقبت ویژه و اورژانس و میزان مشارکت پرستاران در فرایند انتقال خبر بد در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران
BAD NEWS IN CRITICAL CARE AND EMEREGENCY UNITS AND NURSES’PARTICIPATION IN THE PROCESS OF BREAKING BAD NEWS IN AFFILIATED HOSPITALS OF TEHRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
مدیریت پرستاری
مدیریت پرستاری
پژوهشي
Research
اخبار بد شایع در بخشهای
مراقبت ویژه و اورژانس و میزان مشارکت پرستاران در فرایند انتقال خبر بد در بیمارستانهای
وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران تاریخ دریافت 15/11/1393 تاریخ پذیرش 20/02/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: انتقال خبر بد یکی از چالشهای موجود در بخشهای
مراقبت ویژه و اورژانس است. پرستاران بهعنوان کسانی که وظیفه مراقبت مداوم از بیمار
را به عهده دارند نقشی مهمی در فرایند انتقال خبر بد دارند، درحالیکه کمتر به
بررسی ابعاد مشارکت آنها در این زمینه پرداخته شده است. این مطالعه بهمنظور بررسی
نوع اخبار بد شایع در بخشهای ویژه و اورژانس و تعیین میزان مشارکت پرستاران در
فرایند انتقال خبر بد انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی،182 نفر از پرستاران بخشهای ویژه
و اورژانس بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونهگیری طبقهای و سهمیهای موردبررسی قرار گرفتند. ابزار
گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که شایعترین اخبار بدی که پرستاران با آن مواجهه
داشتند و نوع فعالیتهایی که در زمینه انتقال خبر بد انجام میدادند را به طریق خودگزارشدهی
مورد بررسی
قرار میداد. یافتهها: بر اساس یافتهها، اخبار مربوط به مرگ بیمار بیشترین اخباری هستند که
پرستاران در بخشهای CCU (5/89درصد)، ICU (3/77درصد) و اورژانس (8/81درصد) با آن مواجهه دارند. مهمترین فعالیتهای
مرتبط با انتقال خبر بد که پرستاران اغلب در آن مشارکت داشتند عبارت بودند از حمایت
عاطفی از بیمار و خانواده وی (95/0±79/2)، توضیح صحبتهای پزشک با بیان سادهتر (96/0±68/2)، کمک به بیمار و خانواده
برای سازش با خبر بد (89/0±63/2)، آماده کردن بیمار یا خانواده برای شنیدن خبر
بد (04/1±6/2).
همچنین مشخص شد 1/34درصد پرستاران، اغلب خبر بد را مستقلاً به بیمار یا بستگان وی منتقل میکنند. بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد گستره اخبار بد در بخشهای ویژه
و اورژانس متنوع بوده و پرستاران اغلب در فعالیتهای مرتبط با فرایند انتقال خبر
بد مشارکت دارند، لذا آموزش آنها درباره چگونگی انتقال خبر بد و تدارک سازوکارهای
حمایتی از ایشان در این زمینه ضروری به نظر میرسد. کلیدواژهها: خبر بد، بخش مراقبت ویژه، اورژانس، پرستار مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره پنجم، پیدرپی
70، مردادماه 1394، ص 385-377 آدرس
مکاتبه: مرکز تحقیقات
پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دپارتمان مراقبتهای ویژه، دانشکده
پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران، تلفن: 61054425-021،
فاکس: 66943189-021 ٍ Email: m_imanipour@tums.ac.ir
Bad news in critical
care and emeregency units and nurses’participation in the process of breaking
bad news in affiliated hospitals of Tehran University of Medical Sciences Received: 4 Feb, 2015 Accepted:
10 May, 2015 Abstract: Background & Aim: Breaking
bad news is one of the challenges in intensive care units and emergency
departments. Nurses as a person who has responsibility for continuous caring,
has a significant role in the process of breaking bad news, but little has been done to explore this issue.
The purpose of this study was to determine types of bad news common in
intensive care units and emergency departments and to investigate nurses
‘participation in the process of breaking bad news. Materials &
Methods: In
this descriptive study, a sample of 182 nurses working at intensive care units
and emergency departments of the
hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences selected in a quota and stratified sampling
method. The data collection tool was a self-reported questionnaire which query common bad news
that nurses encounter, and the activities they involved in breaking bad news. Results:
According to the findings, news about death was the most common news in CCU
(89/5%), ICU (77/3%), and emergency departments (81/8%). The most important
activities that nurses had been involved were emotional support of patients and
relatives (2/79±0/95), explaining the physician’s speech in a simple manner (2/68±0/96), helping patients or
relatives adapt with bad news over time (2/63±0/89), preparing the patient or his/her relative for hearing bad news
(2/6±1/04). The
results showed 34.1% of nurses break bad news to a patient or his/her relative independently. Conclusion: This
study showed the scope of bad news in intensive care units and emergency
departments is broad and diverse. Also, nurses are mostly involved in activities related to breaking bad
news. Therefore, educating nurses about breaking bad news and providing regulations to support them about this issue seems to be necessary. Keywords: Bad
News, Nurse, Intensive Care Unit, Emergency Department Address: Nursing
and Midwifery Care Research Center, Dept. of Critical Care Nursing, Tehran
University of Medical Sciences, Tehran, Iran Tel: (+98)2161054425, Fax:
(+98)2166943189 Email: m_imanipour@tums.ac.ir
خبر بد, بخش مراقبت ویژه, اورژانس, پرستار
Bad News, Nurse, Intensive Care Unit, Emergency Department
377
385
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1383-1&slc_lang=en&sid=1
Zahra
Karim
زهرا
کریم
100319475328460012915
100319475328460012915
No
Master of Science in Critical Care Nursing, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Masoomeh
Imanipour
معصومه
ایمانی پور
m_imanipour@tums.ac.ir
100319475328460012916
100319475328460012916
Yes
Senior Lecturer, Nursing and Midwifery Care Research Center, Dept. of Critical Care Nursing, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (Corresponding Author)
مربی هیئت علمی و عضو مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دپارتمان مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
Naser
Bahrani
ناصر
بحرانی
100319475328460012917
100319475328460012917
No
Senior Lecturer, Department of Statistic, Shahid Sattary University, Tehran, Iran
مربی گروه آموزشی آمار، دانشکده علوم پایه دانشگاه هوایی شهید ستاری