Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
13
1
online
1
fulltext
en
سبکهای یادگیری ترجیحی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1392
NURSING AND MIDWIFERY STUDENTS’ PREFERRED LEARNING STYLES IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, 1392
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
سبکهای یادگیری ترجیحی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1392 داوود رسولی [1] * ، امین سهیلی [2] ، یوسف محمدپور [3] ، فرزاد زارعی [4] ، زهرا صفائی [5] تاریخ دریافت 03/08/1393 تاریخ پذیرش 20/10/1393 چکیده پیشزمینه و هدف: آموزش در دانشگاهها با هدف پیشرفت سطح علمی دانشجویان صورت میگیرد و در این راستا توجه به سبکی که دانشجویان از آن طریق یاد میگیرند نقشی اساسی را در ارتقاء کیفیت آموزش و رسیدن به اهداف آموزشی خواهد داشت. پژوهش حاضر باهدف تعیین سبکهای یادگیری ترجیحی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه صورت پذیرفت. مواد و روش کار: این پژوهش بهصورت توصیفی- مقطعی و با مشارکت 200 نفر از دانشجویان سال دو به بالای پرستاری و مامایی انجام گرفت که به روش سرشماری در مطالعه شرکت نمودند. دادهها از طریق پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود جمعآوری گردیده و نهایتاً توسط نرمافزار آماری SPSS نسخه 19 و از طریق آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: ترتیب اولویتبندی سبکهای ترجیحی دانشجویان بهگونهای بود که سبک دیداری رایجترین سبک و جنبشی- حرکتی کمترین سبک مورداستفاده دانشجویانِ موردپژوهش بود. سایر یافتههای مطالعه نشان داد که ارتباط معنادار آماری مابین سبکهای یادگیری با مؤلفههای جنسیت، رشته تحصیلی و میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود وجود ندارد ( P
NURSING AND MIDWIFERY STUDENTS' PREFERRED LEARNING STYLES IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, 1392 Rasouli D [1] , Soheili A [2] , Mohamadpour Y [3] , Zarei F [4] , Safaei Z [5] Received: 30 Oct , 2014 Accepted: 10 Jan, 2015 Abstract Background & Aims: Scientific achievement of the students is the aim of education in universities and accordingly considering the style which students learn through it, will have a key role in promoting quality of education and achieving educational goals. This study aimed to determine nursing and midwifery students' preferred learning styles in Urmia University of Medical Sciences. Materials & Methods: This cross sectional study was conducted on 200 nursing and midwifery students of the 2nd year by census method. Data collecting instrument was the VARK learning style questionnaire that its validity and reliability had been confirmed. Finally after entering the collected data to the SPSS (19) software, data analysis was performed by using descriptive and inferential statistics. Results: Prioritization of the preferred learning styles of students was as the following : Visual (the most common learning style), and Kinesthetic (the least common learning style) that used by students participated in this study. The other results indicated that there is no statistically significant correlation between learning styles with gender, field of study and the students’ interest in their discipline (P
سبک یادگیری, دانشجویان پرستاری, دانشجویان مامایی, آموزش
Learning style, Nursing students, Midwifery students, Education
84
89
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-946-8&slc_lang=en&sid=1
davoud
rasouli
داود
رسولی
rasouli_d@umsu.ac.ir
100319475328460011615
100319475328460011615
Yes
Nursing Instructor, Dept. of Medical Surgical, School of Nursing and Midwifery, Educational Development Center (EDC) of Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
مربی گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
amin
soheili
امین
سهیلی
100319475328460011616
100319475328460011616
No
Candidate of MSc in Nursing Education, School of Nursing and midwifery, Member of Student Research Committee, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
yousef
mohammadpour
یوسف
محمدپور
100319475328460011617
100319475328460011617
No
Nursing Instructor, Dept. of Medical Surgical, School of Nursing and midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
مربی گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
farzad
zareiee
فرزاد
زارعی
100319475328460011618
100319475328460011618
No
Nursing Instructor, Dept. of Medical Surgical, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
مربی گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی بوکان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Marzieh
Ebrahimi
مرضیه
ابراهیمی
100319475328460011619
100319475328460011619
No
Midwifer Instructor, Dept. of Medical Surgical, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه