Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1389
9
1
gregorian
2010
12
1
8
4
online
1
fulltext
en
تأثیر مدل همکار آموزشی بالینی بر پیامد یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری
THE EFFECT OF EMPLOYING CLINICAL EDUCATION ASSOCIATE MODEL ON CLINICAL LEARNING OF NURSING STUDENTS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
تأثیر مدل همکار آموزشی بالینی بر پیامد یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری یوسف محمدپور ٭ [1] ، حمیده خلیل زاده [2] ، حسین حبیب زاده [3] ، سهیلا آهنگرزاده رضایی [4] ، داود رسولی [5] تاریخ دریافت2/2/89 تاریخ پذیرش 5/5/89 چکیده پیش زمینه و هدف : مدل همکار آموزشی بالینی به معنی مشارکت و همکاری بین مراقبان سلامت و مربیان دانشکدهاست و واقع بینی را برای محیط های کاری به ارمغان می آورد در راستای حل مشکلات آموزش بالینی، از جمله تبحر پایین دانش آموختگان در زمینه کسب مهار تها و توانمند یهای لازم درپایان دوره آموزش پرستاری و ضرورت استفاده از روش های نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی، این مطالعه به بررسی تأثیرمدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری در مقایسه با روش متداول پرداخته است . مواد و روش ها : این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود . در طول یک ترم تحصیلی با روش سرشماری، دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه تجربه 15نفر و شاهد 15 نفرتقسیم شدند . گروه اول با روش همکار آموزش بالینی آموزش دیدند وگ روه دوم با روش متداول آموزش دیدند . پس از دو هفته یادگیری مهارتهای بالینی به وسیله چک لیست ارزیابی گردیدند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری t زوج و t مستقل آزمون فیشر و مجذور کای استفاده شد. یافته ها . یافته های این پژوهش اختلاف معنادا ری را در دو گروه تجربه و شاهد از نظر مهار تهای بالینی بین متغیررضایتمندی پرستاران منتخب بالینی از نحوه کارآمو زی دانشجویان ورضایتمندی دانشجویان پرستاری از مربیان همکار در دو گروه نشان داد. بحث و نتیجه میزان یادگیری بالینی دانشجویان در روش همکار آموزش بالینی افزایش داشت . پیشنهاد می شود با بکارگیری روش های آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان با موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای یادگیری بیشتر آنان فراهم شود . کلید واژه ها : آ موزش بالینی ، مدل همکار آموزش بالینی ، یاد گیری ، آموزش پرستاری . فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان،1389، ص 237-229 آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 04412752378 Email: mohammadpour_y@umsu.ac.ir [1] کارشناس ارشد پرستاری مربی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی - جراحی (نویسنده مسئول) [2] کارشناس ارشد پرستاری مربی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی - جراحی [3] دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پرستاری، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [4] کارشناس ارشد آموزش روان پرستاری، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [5] کارشناس ارشد پرستاری مربی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی - جراحی
THE EFFECT OF EMPLOYING CLINICAL EDUCATION ASSOCIATE MODEL ON CLINICAL LEARNING OF NURSING STUDENTS
Mohammadpour Y* , Khalilzadeh H , Habibzadezadeh H , Ahangarzadeh Rezaee S , Rasooli D
Received: 22 April, 2010 Accepted: 27 July, 2010
Abstract
Background & Aims: Clinical teaching associate model enhances participation and collaboration between health care workers and instructors. It is essential to resolve the existing problems of clinical education such as low-level proficiency of nursing graduates in achieving essential competencies and skills at the end of nursing education. On the other hand, the necessity of employing new methods of education for promoting the quality of clinical education is obvious. This study was performed to investigate the effects of clinical education associate model on nursing students' learning compared with the present methods.
Materials & Methods: In a quasi-experimental study, 30 students of nursing school were selected randomly. They were divided into two groups. The first group was taught by clinical education associate model and the second one by the current method. After two weeks of learning, the students' skill areas were evaluated using a questionnaire and checklist. The data were analyzed by SPSS software using independent t-test, paired t, Fisher, and Chi square test.
Results: This study found differences between the case and control groups considering clinical skills between satisfaction of clinical nurses’ about students learning and satisfaction of nursing students from educators of both groups.
Conclusion: Students’ clinical learning increased during clinical teaching associate method. It is recommended to increase students’ participation by applying active teaching methods providing opportunity for better learning.
Keywords: Clinical education, Clinical education associate model, Learning, Nursing education
Addresses: Urmia Nursing and Midwifery Faculty, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran. Tel :( +98) 4412752378
Email: mohammadpour_y@umsu.ac.ir
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-101&slc_lang=en&sid=1
Y.
Mohammadpour
یوسف
محمدپور
1003194753284600347
1003194753284600347
Yes
H.
Khalilzadeh
حمیده
خلیل زاده
1003194753284600348
1003194753284600348
No
H.
Habibzadezadeh
حسین
حبیب زاده
1003194753284600349
1003194753284600349
No
S.
Ahangarzadeh Rezaee
سهیلا
آهنگرزاده رضایی
1003194753284600350
1003194753284600350
No
D.
Rasooli
داود
رسولی
1003194753284600351
1003194753284600351
No