Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1395
2
1
gregorian
2016
5
1
14
2
online
1
fulltext
en
طراحی و روانسنجی ابزار سنجش ارتباط ماما-مادر در اتاق زایمان (اِ. م.م.اُ)
PSYCHOMETRIC PROPERTIES OF MIDWIFE- MOTHER RELATIONSHIP SCALE IN DELIVERY ROOM (M.M.R.S)
مامایی
مامایی
پژوهشي
Research
تاریخ دریافت 15/10/1394 تاریخ پذیرش 12/12/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: دانش اندکی در مورد ویژگیهای ارتباطی ماما-مادر در موقعیتها و محیطهای مختلف، جایی که ماما از سطوح متفاوت مسئولیت در شرایط بارداری نرمال و پرخطر برخوردار است، در دسترس است. لذا این مطالعه باهدف طراحی ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی ارتباط ماما- مادر در اتاق زایمان انجام گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش روششناسی است که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. شرکتکنندگان این مطالعه، 480 مادر بستری در بخش بعد از زایمان طبیعی، یکی از بیمارستانها وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک، در سال 1393 بودند. گویهها براساس بخش کیفی پژوهش و مروری بر متون طراحی شدند. روایی ابزار، از طریق محاسبه شاخص تأثیر آیتم توسط گروه هدف، محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا و روایی صوری با نظرخواهی از 20 نفر از خبرگان و انجام تحلیل عامل اکتشافی ارزیابی شد و پایایی ابزار تحقیق با تعیین همسانی درونی، مورد تأیید قرار گرفت
یافتهها: در بخش کیفی، 66 گویه استخراجشده، پس از محاسبه شاخص امتیاز تأثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 5/1، نسبت روایی محتوای بیشتر از 42/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر 79/0، 48 مورد انتخاب شدند. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، گویهها به 43 مورد کاهشیافته، با چهار عامل، بهطور مشترک 4/60 درصد از واریانس مشاهدهشده را به خود اختصاص دادند. آلفای کرونباخ، پایایی درونی پرسشنامه را عالی و در حد 95 درصد گزارش کرد.
بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که پرسشنامه طراحیشده یک ابزار معتبر و قابلاعتماد برای اندازهگیری ارتباط ماما-مادر در اتاق زایمان میباشد. این یک ابزار آسان برای استفاده بوده و شامل مهمترین ویژگیهای ارتباط ماما- مادر در اتاق زایمان میباشد.
Received: 5 Jan, 2016 Accepted: 3 Mar, 2016
Abstract
Background & Aim: There is lack of knowledge about features of midwife-mother relationship in different condition and setting where the midwife has different levels of responsibility in terms of the normal and high-risk pregnancy. This study aimed to develop a scale for evaluating the midwife- mother relationship in delivery room.
Methods & Materials: This is a methodological research. Participants were 480 mothers who hospitalized at post-partum ward in a university hospital of Arak, Iran in 2014. Preliminary item pool was developed by qualitative part of the study and literature review. Target group determined the validity of the instrument by using the impact item method. The validity of the questionnaire was determined with content validity ratio (CVR), content validity index (CVI), face validity and exploratory factor analysis. Reliability of the instrument was reported by Alpha Cronbach coefficient.
Results: In the qualitative phase 66-item of questionnaire was developed. Those with impact item index over 1.5, CVR over 0.42, and CVI over 0.79 were considered as valid while the rest were eliminated resulting in a 48-item scale. Exploratory factor analysis loaded a 43-item with a four factor solution that jointly accounted for 60.4% of observed variance. Cronbach’s alpha coefficient showed excellent internal consistency (&alpha=0.95).
Conclusion: The findings showed that the designed questionnaire was a valid and reliable instrument for measuring midwife- mother relationship in delivery room. It is easy to use the scale, and it contains the most significant features of midwife-mother relationship.
روایی, پایایی, زایمان, ارتباط ماما-مادر
validity, reliability, delivery, midwife-mother relationship
170
182
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1922-1&slc_lang=en&sid=1
Mahtab
Attarha
مهتاب
عطارها
mahtab_at2004@yahoo.com
100319475328460016298
100319475328460016298
No
Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
zohre
Keshavarz
زهره
کشاورز
z.keshavarz@sbmu.ac.ir
100319475328460016299
100319475328460016299
Yes
Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
Maryam
Bakhtiari
مریم
بختیاری
100319475328460016300
100319475328460016300
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
Mehri
Jamilian
مهری
جمیلیان
100319475328460016301
100319475328460016301
No
Faculty of Medicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران
Farid
Zayeri
فرید
زایری
100319475328460016302
100319475328460016302
No
Faculty of Paramedical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران