Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
14
9
online
1
fulltext
en
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر تبعیت از رژیمدرمانی در بیماران مبتلا به فشارخون
THE EFFECT OF AN EDUCATIONAL INTERVENTION ON THE MEDICATION ADHERENCE IN PATIENTS WITH HYPERTENSION: BASED ON BASNEF MODEL
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: فشارخون بالا یکی از مسائل بسیار مهم سلامت عمومی بوده و عدم تبعیت از رژیمدرمانی بهعنوان یک رفتاردرمانی نامطلوب در کنترل ضعیف فشارخون بالا تأثیر دارد که موجب بروز پیامدهای مضر میگردد. مدل بزنف جامعترین مدل آموزش بهداشتی است که برای مطالعه، شناسایی و ایجاد رفتارهای جدید در جامعه به کار میرود. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر اجرای مدل بزنف در تبعیت از رژیمدرمانی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 95-1394 میباشد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی با طرح پیش و پسآزمون بود که در آن 80 نفر از بیماران مبتلا به فشارخون بالا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (سه مرکز بهداشت طرزیلو، 17 شهریور و شهدا) که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تخصیص شدند. مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف فقط در گروه آزمون انجام گرفت که شامل آموزش به روش سخنرانی، توزیع بسته آموزشی و بحث گروهی بود که در 6 جلسه 5/1 ساعته برگزار گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادههای جمعآوریشده پس از واردکردن در نسخه 16 نرمافزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی و کای دو) تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد در بیماران گروه آزمون دریافتکننده آموزش مبتنی بر مدل بزنف، میانگین نمره تبعیت از رژیمدرمانی نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری بیشتر (001/0P
Background & Aims: Hypertension is a major public health issue. Lack of medication adherence in patients with hypertension can lead to adverse outcomes. Therefore, patients need to be educated on how to control their blood pressure and increase their behavioral preventive skills. Among the numerous models of health education, BASNEF model is the most comprehensive model used to study, identify and create new behaviors. This study aimed to determine the effect of an educational intervention based on BASNEF model on the medication adherence in patients with hypertension.
Materials & Methods: This quasi-experimental study with pretest-posttest design conducted on 80 patients with hypertension referred to Health Centers in Urmia, Iran, and met the eligibility criteria. They were selected using convenience sampling method and then, randomly assigned to two groups as control and experimental. A 4-part questionnaire was used for collecting the data. The collected data was analyzed by SPSS v.16 software using descriptive and inferential statistics (independent t-test, Mann-Whitney U test and Chi-square test).
Results: The results showed that the mean score of medication adherence in patients with hypertension in the experimental group was significantly more than the control group (P
فشارخون بالا, تبعیت از رژیمدرمانی, مدل بزنف
Hypertension, Medication Adherence, BASNEF Model
811
821
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-9&slc_lang=en&sid=1
Rahim
Baghaee
رحیم
بقایی
rbaghaei2001@yahoo.com
100319475328460018507
100319475328460018507
No
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Neda
Khaledian
ندا
خالدیان
Neda.khaledian.22@gmail.com
2
100319475328460018508
Yes
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Alireza
Didarloo
علیرضا
دیدارلو
mahya.kh77@gmail.com
3
100319475328460018509
No
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Vahid
Alinezhad
وحید
علی نژاد
mahya.kh77@gmail.com
100319475328460018510
100319475328460018510
No
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران