Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
15
1
online
1
fulltext
en
توانمندسازی اعضای هیات علمی در نظام آموزش پزشکی
FACULTY MEMBERS DEVELOPMENT IN MEDICAL EDUCATION: PROGRAMS, INTERVENTIONS AND OUTCOMES
آموزش علوم پزشکی
آموزش علوم پزشکی
مروری
Review article
پیشزمینه و هدف: توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در عصر حاضر و با توجه به پیشرفتهای اخیر در حوزههای مختلف علوم از اهمیت بسزایی در نظام آموزش پزشکی برخوردار است. این موضوع تا آن حد اهمیت دارد که در کشورهای مختلف برنامهریزیهای گوناگونی در این بخش انجام گرفته است. این تحقیق با رویکردی مروری و تحلیل محتوا استقرایی سعی در شناخت جنبههای مختلف توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در نظام آموزش پزشکی در ایران و سطح جهانی دارد.
روشها: در این مطالعه مروری با استفاده از کلمات کلیدی توانمندسازی، آموزش پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی و معادل انگلیسی آنها، مطالعات مرتبط از سال 2000 تا 2014 در پایگاههای,Academic medicine, Medical education, Scopus Google scholar, PubMed، مجله آموزش در علوم پزشکی و ... مورد جستجو قرار گرفتند. نهایتاً برای تحلیل جنبههای مختلف برنامههای توانمندسازی، مقالات مرتبط، مطالعه و جنبههای مختلف برنامهها، موردبررسی قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از جستجو، مطالب در چهار دسته زیر دستهبندی شدند: 1-تحلیل محتوای برنامههای توانمندسازی 2-روشهای آموزشی بهکاررفته در برنامههای توانمندسازی 3-نوع مداخلات بهکاررفته در برنامههای توانمندسازی 4- پیامدهای برنامههای توانمندسازی که به نظر میرسد فرمت این دو مقاله برای نوشتن این مقاله فرمت و قالب پذیرفتهشدهای بود
نتیجهگیری: ارتقای برنامههای توانمندسازی در حوزه آموزش پزشکی، نیاز به استفاده از محتواهای گوناگون برای پیادهسازی، استفاده از روشهای مطالعاتی ترکیبی و منابع اطلاعاتی چندگانه و سطح بالا دارد. بههرحال اگر ما اطمینان داریم که برنامههای توانمندسازی، سبب ارتقای مهارتها و صلاحیتهای مختلف حرفهای اعضای هیئتعلمی میگردد، استفاده از روشهای نظاممند برنامهریزی تا ارزیابی نتایج برنامهها میتواند سبب بهبود برنامههای توانمندسازی گردد. در نتیجه اعضای هیئتعلمی و افراد دخیل در برنامههای توانمندسازی باید نسبت به ضعفهای ذاتی برنامههای سنتی توانمندسازی آگاه گردند و درعینحال باید توجه داشت که توانمندسازی اعضای هیئتعلمی، فرآیندی پیچیده و دارای ساختاری درهمتنیده میباشد.
Background and Aims: Faculty member’s development at present and with regard to recent developments in various fields of medical education, is very important. This issue is so important various programs have been conducted in different countries. In this review article we try to identify the various aspects of empower faculty members in medical education in Iran and worldwide.
Materials and Methods: In this review study, by using the key words of faculty member development, medical education, medical universities and their English equivalents, studies from 2000 to 2014 in the database, Scopus Google scholar, Pub med were searched. Finally, to analyze the different aspects of empowerment programs, related articles, studies and various aspects of the programs, were studied.
Results: According to results, entries were grouped into four categories: 1) analyze the content of faculty development programs, 2) educational methods used in faculty member development programs, 3) the type of interventions used in faculty member development programs, 4) faculty development outcomes.
Conclusions: Promoting empowerment programs in medical education, need to use a wide variety of content for implementation, qualitative and mixed methods studies and use of multiple and high level data sources. However, if we believe that faculty development programs, improves professional skills and qualifications of the faculty members, accordingly, using a systematic plan to evaluate the results of the program can be improved empowerment programs. As a result, faculty members and individuals involved in empowerment programs must continue to reflect the inherent weaknesses of traditional empowerment programs and at the same time, it should be noted that the faculty development is complex process and has intertwined structure.
توانمندسازی, هیئتعلمی, آموزش پزشکی
Faculty development, Empowerment, Medical education
10
18
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1202-5&slc_lang=en&sid=1
Eshagh
Moradi
اسحاق
مرادی
moradi_i90@yahoo.com
2756095907
1-1-1-1
No
Instructor, Education Development Center (EDC), Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
عضو هیات علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Hossein
Didehban
حسین
دیده بان
razi.tums.ac.ir
149
2-2-2-2
Yes
MSc, PhD candidate in medical education, Department of Medical Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)