Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
15
6
online
1
fulltext
en
اثربخشی درمان راهحل – محور به شیوه گروهی بر بهبود کیفیت زندگی فرزندان
THE EFFECTIVENESS OF SOLUTION – FOCUSED GROUP THERAPY ON IMPROVE THE CHILDREN QUALITY OF LIFE
روانپزشکی- روان شناسی
روانپزشکی- روان شناسی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: کیفیت زندگی منعکسکننده خواستهها، امیدها و انتظارات کودکان و نوجوانان در ارتباط با حقایق کنونی و آینده زندگی آنهاست و افزایش و بهبود آن در فرزندان موجب سلامت روان، پیشرفت و تعالی خانواده و درنتیجه جامعه میشود. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان راهحل – محور به شیوه گروهی بر بهبود کیفیت زندگی فرزندان انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با گروه آزمایش و گواه با استفاده از روش پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پسری است که در دبیرستانهای متوسطه اول شهر اهواز در سال 94-93 مشغول تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای بهطور تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه 90 دقیقهای بهصورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله درمان راهحل – محور به شیوه گروهی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس موردبررسی قرار گرفتند.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد درمان راهحل – محور به شیوه گروهی، کیفیت زندگی فرزندان و مؤلفههای آن (عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از وضعیت جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی، نشاط، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی) را در مرحله پسآزمون و آزمون پیگیری بهطور معنیداری افزایش داده است.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد درمان راهحل – محور به شیوه گروهی میتواند برای بهبود کیفیت زندگی فرزندان مورداستفاده قرار گیرد.
Background & Aim: Quality of Life reflects the desires, hopes and expectations of children and adolescents in relation to current and future realities of their lives and increasing and improving mental health in children causes, progress and excellence of the family and therefore society. This study aimed determine the effectiveness of solution – focused group therapy on improving the quality of life of children was conducted.
Materials & Methods: The research is a pilot project to test and control groups using pre-test, post-test and follow-up. The population of this study included all students boy that in year 94-93 were studying in secondary schools of Ahvaz, The sample consisted of 30 students who using multi-stage sampling were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group underwent seven 90-minute sessions per week for a meeting, intervention treatment solutions – focused group therapy were based. To gather data from the quality of life questionnaire (SF-36) was used. Data were analyzed using descriptive statistics and analysis of covariance.
Results: Analysis of the data showed that the treatment solution - focused group therapy, quality of life for children and its components(physical function, role limitation due to physical condition, role limitation due to emotional problems, vitality, emotional health, social function, pain and general health) in the post-test and follow-up was significantly increased.
Conclusion: It seems that the treatment solution – focused group therapy can be used to improve the children quality of life.
درمان راهحل – محور, کیفیت زندگی, سلامت عمومی
solution – focused therapy, quality of life, general health
449
459
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2314-1&slc_lang=en&sid=1
asad
asadi hasanvand
اسد
اسدی حسن وند
asadiasad454@gmail.com
1971973378
100319475328460021841
No
MA in counseling and Guidance, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشآموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Mansour
sodani
منصور
سودانی
sodani_m@scu.ac.ir
100319475328460021842
100319475328460021842
Yes
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran (Corresponding Author)
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)
Zabihollah
Abbaspour
ذبیح اله
عباسپور
Zabbaspour1356@gmail.com
100319475328460021843
100319475328460021843
No
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educationv and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران