Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
16
8
online
1
fulltext
en
تأثیر آموزش بهداشت روانی مادر- کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخستزا
THE EFFECTIVENESS OF MENTAL HEALTH TRAINING OF MOTHER AND CHILD ON PREGNANCY ANXIETY AND MENTAL HEALTH OF PRIMIGRAVIDA MOTHERS
روانپزشکی- روان شناسی
روانپزشکی- روان شناسی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: هدف: اگرچه بارداری یک حادثه فیزیولوژیک برای مادر در نظر گرفته شده است، ولی تغییرات جسمی و هورمونی ممکن است سبب تغییرات خلقوخو، بیثباتی احساسات و هیجانات گذرا شود. ازاینرو به بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی مادر- کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخستزا در بیمارستان نفت اهواز پرداخته شده است.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کلیه زنان باردار نخستزای مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی بیمارستان نفت شهر اهواز در زمستان 1394 بود. ه است. از میان افرادی که دارای ملاکهای ورود (12 تا 32 هفته بارداری و نخستزا) و داوطلب شرکت در جلسات آموزش بهداشت روانی بودند خواسته شد تا آزمون اضطراب بارداری را تکمیل کنند. از بین داوطلبین مراجعه کرده تعداد 24 نفر که نمره بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین در آزمون اضطراب بارداری داشتند و از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، عدم ابتلا به بیماریهای حاد جسمانی و روانی و سایر متغییرهای مورد نظر در پژوهش کاملآ همگون بودند، انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش وگروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه و به مدت دو ماه تحت آموزش بهداشت روانی مادر - کودک بودند و پسازآن مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز در این تحقیق از پرسشنامههای استاندارد اضطراب بارداری و سلامت عمومی (GHQ-28) استفاده شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ اضطراب بارداری و سلامت روان، تفاوت معنیداری وجود. دارد (P
Background & Aims: The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of the maternal and child mental health training on anxiety and mental health of nulliparous pregnant women in Ahvaz Naft (Oil) Hospital. The research method of this study was pretest-posttest and control group.
Materials & Methods: The sample consisted of all nulliparous pregnant women who visited the health centers in Ahvaz Naft (Oil) Hospital in the winter of 1394. In terms of selecting samples, first a public announcement was made to all volunteers willing to participate in this study. Then those who possessed pregnancy entry criteria of 12 to32, were nulliparous pregnant women, and volunteered to attend the mental health training sessions, were asked to complete the pregnancy anxiety test. From among those who volunteered, 24 who scored higher than one standard deviation from the mean in the test, were selected and randomly divided into two groups as experimental control. The experimental group administered, 8 sessions of maternal and child mental health training but the control group did not receive any intervention.
Results: The results indicated that there was a significant difference between experimental and control group in mental health and pregnancy anxiety (P
آموزش بهداشت روانی مادر-کودک, اضطراب بارداری, سلامت روان, مادران نخستزا
mental health education, anxiety pregnancy, pregnant women, mental health
583
592
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2443-1&slc_lang=en&sid=1
Azin
Adel
آذین
عادل
100319475328460027138
100319475328460027138
No
MSc of Clinical Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
Sodabe
Basaknejad
سودابه
بساکنژاد
100319475328460027139
100319475328460027139
No
Associate professor of psychology,Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
najmeh
hamid
نجمه
حمید
n.hamid@scu.ac.ir
100319475328460027140
100319475328460027140
Yes
Associate professor of psychology,Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran (Corresponding Author)
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)
Iran
Davoudi
ایران
داودی
100319475328460027141
100319475328460027141
No
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران