Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1397
5
1
gregorian
2018
8
1
16
4
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و پارامترهای همودینامیک بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر
EFFECT OF VIDEO INFORMATION ON ANXIETY LEVEL AND HEMODYNAMIC PARAMETERS OF PATIENTS UNDERGOING CORONARY ANGIOGRAPHY
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: : آنژیوگرافی قلب یکی از متداولترین روشهایی است که برای تشخیص و درمان بیماری عروق کرونر استفاده میشود. این روش تهاجمی اغلب منجر به اضطراب و ترس در بیماران میگردد. اضطراب از طریق افزایش متغیرهای همودینامیک، برای این بیماران پیامدهای منفی به همراه دارد. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و متغیرهای همودینامیک بیماران تحت آنزشوگرافی عروق کرونری انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بر روی 108 بیمار (54 نفر در هر گروه) تحت آنژیوگرافی عروق کرونر از تیر 94 تا مرداد 95 در بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق سیدالشهدا ارومیه انجام شد. نمونهگیری به شکل در دسترس انجام شد و تخصیص نمونهها به دو گروه مداخله و کنترل به شکل تصادفی انجام شد. در گروه مداخله از روش آموزش ویدیویی استفاده شد و گروه کنترل نیز آموزشهای روتین بیمارستان را دریافت کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر استفاده شد. متغیرهای همودینامک قبل و بعد از مداخله کنترل و ثبت شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در نرمافزار SPSS19 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که پس از مداخله آموزشی، متغیرهای فشارخون سیستولیک (007/0=P)، فشارخون دیاستولیک (001/0>P)، میزان تنفس (001/0>P) و ضربان قلب (001/0>P) در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیدار داشت. همچنین اختلاف معنیداری بین سطح اضطراب (001/0>P) بعد از مداخله در دو گروه مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، آموزش ویدیویی سطح اضطراب و علائم حیاتی بیماران را کاهش میدهد. بنابراین آموزش ویدیویی جهت بهبود کیفیت مراقبتهای پرستاری و آموزش به بیمار قبل از رویههای تهاجمی مانند آنژیوگرافی، توصیه میشود.
Background & Aim: Cardiac catheterization is one of the most frequently methods that used for diagnosis and treatment of coronary artery disease. This invasive procedure often leads to anxiety and fear in patients. Anxiety by increasing hemodynamic parameters has negative consequences in cardiovascular disease. The aim of the study was evaluation the effects of video information on the level of anxiety and hemodynamic parameters in patients undergoing coronary angiography.
Materials & Methods: In this study a quasi-experimental design was used. 104 patients waiting for coronary angiography were randomly allocated to experimental group (n=54) and control group (n=54). The control group received routine verbal information by nurses. Experimental group watched an informative video about angiography. The level of state and hidden anxiety, blood pressure, heart rate and respiratory rate were measured at baseline and after educational intervention. Data were collected from July of 2015 to August 2016 through a hemodynamic variable sheet and Spiel Berger anxiety inventory (SAI). Paired t-test, Independent sample t-test and Chi square were used to analyze the data in SPSS19 software. P-value
آنژیوگرافی, کرونری, اضطراب, همودینامیک
Angiography, Coronary, Anxiety, Hemodynamic
295
302
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2495-1&slc_lang=en&sid=1
somayeh
khezerloo
سمیه
خضرلو
khezerloos@yahoo.com
2753777871
100319475328460022969
Yes
PhD candidate of Nursing, Department of Nursing, Urmia university of Medical Science (Corresponding Author)
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
Hosein
Habibzadeh
حسین
حبیب زاده
khezerloos@yahoo.com
2753777871
100319475328460022970
No
Urmia university of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Davood
Rasouli
داوود
رسولی
khezerloos@yahoo.com
2753777871
100319475328460022971
No
Urmia university of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Alireza
rahmani
علیرضا
رحمانی
khezerloos@yahoo.com
2753777871
100319475328460022972
No
Urmia university of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
soheila
ahangarzadeh rezai
سهیلا
آهنگرزاده رضائی
khezerloos@yahoo.com
2753777871
100319475328460022973
No
Urmia university of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه