Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1390
5
1
gregorian
2011
8
1
9
3
online
1
fulltext
en
نقش خودکارآمدی و عوامل مربوط به مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار بهداشتی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در مراجعان به مطبهای خصوصی تبریز
THE ROLE OF SELF-EFFICACY AND FACTORS OF HEALTH BELIEF MODEL IN DENTAL PATIENTS’ BRUSHING AND FLOSSING
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
نقش خودکارآمدی و عوامل مربوط به مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار بهداشتی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در مراجعان به مطبهای خصوصی تبریز رحیم بدری گرگری [1] ، نگار سالک حدادیان [2] تاریخ دریافت 08/10/89 تاریخ پذیرش 22/12/89 چکیده پیش زمینه و هدف: بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین شاخههای بهداشت عمومی به شمار میرود. توجه به این مقوله یکی از برنامههای سازمان بهداشت جهانی در حوزه پیشگیری از بیماریهای مزمن و ارتقای سلامت میباشد. مواد و روشها: تعداد 100 بیمار(50 زن و 50 مرد) از مطبهای خصوصی دندانپزشکی تبریز با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، و با روش توصیفی مقطعی مورد مطالعه قرار گرفتند. مقیاس مربوط به عوامل مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع و موانع ادراکی ) و مقیاس خود کارآمدی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نرم افزار SPSS و AMOS برای تحلیل اطلاعات به کار گرفته شد. یافتهها: از بین متغیرهای مدل اعتقاد بهداشتی و خودکارآمدی تنها موانع ادراکی استفاده از مسواک، عامل پیش بینی کننده رفتار بهداشتی مسواک زدن بود. همچنین یافتههای دیگر پژوهش نشان داد که خودکارآمدی برای استفاده از نخ دندان، حساسیت درک شده و موانع ادراکی استفاده از نخ دندان، سه عامل پیش بینی کننده رفتار بهداشتی استفاده از نخ دندان بود. بحث و نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد که موانع ادراکی با رفتار مسواک کردن در ارتباط است. بنابرین برای آموزش مسواک زدن، باید این موانع ادراکی مورد توجه متخصصان بهداشت دهان و دندان قرار گیرد. از طرف دیگر خودکارآمدی مهمترین متغیر پیش بینی کننده نخ کشیدن دندان بیماران بوده است لذا، متخصصان بهداشت دهان و دندان باید اعتماد به خود را در بیماران برای استفاده از نخ دندان مورد تقویت دهند. کلید واژهها: مدل اعتقاد بهداشتی، خودکارآمدی، مسواک زدن، نخ کشیدن دندانها دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره سوم، پی در پی 32، مرداد و شهریور1390، ص 138-130 آدرس مکاتبه: تبریز، دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تلفن: 09144051306 Email: badri_rahim@yahoo.com 1 استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز 2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشاسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
The role of self-efficacy and factors of Health Belief Model in dental patients’ brushing and flossing Badri Gargari R [1] , Salek Hadadian N [2] Received : 29 Des , 2010 Accepted: 13 Feb , 2011 Abstract: Background & Aims: The self-efficacy and the Health Belief Model (HBM) were utilized to understand brushing and flossing self-care in Tabriz private dental clinics. Materials & Methods: One hundred participants (50 males, 50 females) were selected with accessible sampling method from Tabriz private dental clinics. In dental waiting rooms, dental patients completed a questionnaire assessing HBM variables and self-efficacy, as well as their performance of the oral hygiene behaviors of brushing and flossing. SPSS and AMOS were used for data analysis. Result: The results showed that the HBM with barriers emerging as the sole HBM factor influencing brushing. In addition, it was found that the significant predictors of flossing were barriers, susceptibility, and self-efficacy. Conclusion: According to research barriers predicted oral hygiene behavior (brushing), suggest that clinical interventions should target barrier reduction processes. Also self-efficacy has predicted a range of health behaviors (flossing) therefore, dental professionals should encourage patients’ self-confidence to floss at recommended levels. Keywords: Health Belief Model, Self-efficacy, Brushing, Flossing, Susceptibility, Barriers Address : Psychology Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran Tel : (+98)9144051306 Email : badri_rahim@yahoo.com [1] Assistance Professor of Educational Psychology , Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran (Corresponding Author) [2] MA Student in Psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=en&sid=1
R.
Badri Gargari
رحیم
بدری گرگری
10031947532846001203
10031947532846001203
Yes
N.
Salek Hadadian
نگار
سالک حدادیان
10031947532846001204
10031947532846001204
No