Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
17
12
online
1
fulltext
en
تأثیر آموزش همتا بر خود مراقبتی مبتنی بر عوارض گوارشی در بیماران مبتلا به سرطان مراجعهکننده به بیمارستانهای امام خمینی و امید ارومیه در سال 1397-1398
THE EFFECT OF PEER EDUCATION ON GASTROINTESTINAL COMPLICATIONS-BASED SELF-CARE IN PATIENTS WITH CANCER REFERRED TO IMAM KHOMEINI AND OMID HOSPITALS OF URMIA IN 2018-2019
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: سرطان دومین علت مرگ در ایالاتمتحده و سومین علت مرگ در ایران است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش همتا بر خود مراقبتی مبتنی بر عوارض گوارشی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است. که با مشارکت 80 نفر از بیماران مبتلا به سرطان به روش نمونه­گیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونه­ها در دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه 40 نفر) انجام شده است. به افراد گروه مداخله، علاوه بر آموزش­های رایج مرکز، توسط فرد همتا آموزش­های خودمراقبتی در زمینه عوارض و نحوه مدیریت عوارض ارائه گردید. گروه کنترل فقط آموزش­های روتین مرکز یعنی آموزش توسط پزشک و پرستار بیمارستان و آموزش از طریق پوسترها و پمفلت­های موجود در مرکز را دریافت نمودند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسش­نامه مدیریت عوارض شیمی­درمانی بود. جمع­آوری اطلاعات در بدو ورود به مطالعه و در طول اولین دوره شیمی­درمانی صورت گرفت. درنهایت داده­ها توسط آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss نسخه 16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پس از مداخله، بین دو گروه ازنظر میانگین نمره شدت عوارض گوارشی ناشی از شیمی­درمانی اختلاف معنی­داری وجود داشت و میانگین نمره گروه مداخله پایینتر بود (کای اسکوئر، p
Background & Aims: Cancer is the second leading cause of death in the United States and the third leading cause of death in Iran. The aim of this study was to determine the effect of peer-to-peer self-care training based on gastrointestinal complications in cancer patients. Materials & Methods: The present study is a clinical trial. This was done with the participation of 80 cancer patients using the available sampling method and random sampling in two groups of tests and controls (40 people in each group). In addition to the usual training of the center, the members of the intervention group were provided with self-care training in the field of tolls and how to manage tolls. The control group received only routine training from the center, ie training by a physician and a hospital nurse, and training through posters and pamphlets at the center. The data collection tool was a questionnaire for the management of chemotherapy complications. Data were collected at the beginning of the study and during the first course of chemotherapy. Finally, the data were analyzed by descriptive and inferential statistical tests and SPSS software version 16. Results: After the intervention, there was a significant difference between the two groups in terms of the mean score of gastrointestinal complications due to chemotherapy and treatment, and the mean score of the intervention group was lower (Kay Square, p
آموزش همتا, سرطان, شیمیدرمانی, خودمراقبتی
Peer, Education, Cancer, Self-Care
947
954
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3019-1&slc_lang=en&sid=1
Leyla
Alilu
لیلا
آلیلو
aliluleyla@gmail.com
100319475328460035131
100319475328460035131
No
Assistant Professor Professor of Nursing, Urmia University of Medical Sciences, Iran
استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
Leyla
Heidarzadeh
لیلا
حیدرزاده
leilaheydare63@yahoo.com
100319475328460035132
100319475328460035132
Yes
Student of Nursing, University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
دانشجوی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Hossein
Habibzadeh
حسین
حبیب زاده
habibzadehleyla@yahoo.com
100319475328460035133
100319475328460035133
No
Associate Professor of Nursing, Urmia University of Medical Sciences, Iran
دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
Javad
Rasouli
جواد
رسولی
rsljvd@yahoo.com
100319475328460035134
100319475328460035134
No
Assistant Professor of Epidemiology, Urmia University of Medical Sciences, Iran
استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران