Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
17
12
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398
THE EFFECT OF FAMILY-CENTERED EDUCATION ON THE KNOWLEDGE OF CAREGIVERS OF PATIENTS IN THE BURN WARD OF BESAT HOSPITAL IN HAMADAN, 2019
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: سوختگی یکی از مشکلات عمده سلامتی در دنیا است. آموزش خانواده محور می­تواند سبب گردد تا خانواده دانش مراقبت از بیمار خود را بی افزایند. هدف از انجام مطالعه، تعیین تأثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران سوختگی میباشد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 روی 96 نفر از بیماران سوختگی بیمارستان بعثت همدان با روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش مراقبتی مراقبین بود. ابتدا گروه کنترل (48 نفر) در ابتدا و 5/1 ماه بعد پرسشنامه­ها را تکمیل نمودند. پس از تکمیل نمونه­گیری از گروه کنترل، برنامه آموزش خانواده محور برای مراقبین در کنار بیمار برای گروه مداخله (48 نفر) طی چهار جلسه به اجرا درآمده و آنان نیز پرسشنامه­ها را قبل و یک­ونیم ماه پس از آموزش تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای، تی مستقل، تی زوجی توسط نرمافزار 16 SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مراقبین و بیماران ازنظر مشخصات دموگرافیک تفاوت آماری نداشتند (05/0p>). آزمون تی مستقل نشان داد میانگین نمره دانش مراقبتی مراقبین (13/0=p) و حیطه­های آن (سازگاری، تغذیه، تحرک و فیزیوتراپی، مراقبت از زخم، استفاده از تجهیزات، ازسرگیری فعالیت جنسی، ارجاع مجدد) در دو گروه در ابتدا تفاوتی نداشته است (05/0p>)؛ لیکن پس از آموزش، میانگین دانش مراقبتی و تمام حیطه­ها بهجز حیطه ازسرگیری فعالیت جنسی در گروه مداخله، نسبت به گروه کنترل افزایش معنی­داری پیدا نمود (05/0>p). بحث و نتیجهگیری: آموزش مراقبت از بیمار به مراقبان بیماران سوختگی، منجر به­ افزایش دانش مراقبتی آنان می­گردد؛ بنابراین اهمیت آموزش خانواده محور، باید بیشازپیش مورد توجّه قرار گیرد.
Background & Aims: Burns are one of the major health problems in the world. Family-centered education can help families increase their patient care knowledge. The purpose of this study was to determine the impact of family-centered education on the knowledge of caregivers of burn patients. Materials & Methods: This quasi-experimental study was performed in 2019 on 96 burn patients of Besat Hospital of Hamadan using convenience sampling method. Data collection tools included a researcher-made demographic questionnaire and careers’ knowledge of caregivers. The control group (n = 48) completed the questionnaires at baseline and 1.5 months later. After completing the sampling from the control group, the family-centered patient care program for the intervention group (n = 48) was administered in four sessions and they completed the questionnaires before and one and a half months after the training. Data were analyzed by Chi-square, independent t-test and Paired t-test using SPSS 16 software. Results: There was no statistically significant difference between caregivers and patients (p> 0.05). Independent t-test showed that the mean score of caregiver knowledge (p = 0.13) and its domains (adaptation, diet, physical activity and physiotherapy, wound care, using equipment, starting sexual activity, re-referral) were not significantly different in the two groups at first (p> 0.05), but after education, the mean of caregiver knowledge and all domains. Except for the resumption of sexual activity in the intervention group, there was a significant increase compared to the control group (p
آموزش, دانش, سوختگی, مراقبت خانواده محور, مراقبین
Burn, Caregiver, Education, Family-centered care, knowledge
985
994
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3095-1&slc_lang=en&sid=1
Roya
Amini
رویا
امینی
aminiroy@gmail.com
100319475328460035146
100319475328460035146
No
Faculty Member, Chronic Diseases (Home care) Research Center, Dept. of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
عضو هیئت علمی مرتبه مربی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Arash
Barkhordar
آرش
برخوردار
arash.barkhordar1354@gmail.com
100319475328460035147
100319475328460035147
No
MSc student of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Amir
Sadegi
امیر
صادقی
ambehrad@yahoo.com
100319475328460035148
100319475328460035148
Yes
Dept. of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran , (Corresponding Author)
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، (نویسنده مسئول)
Leili
Tapak
لیلی
تاپاک
tapak@umsha.ac.ir
100319475328460035149
100319475328460035149
No
Department of Biostatistics, School of Public Health, Modeling of Non-communicable Diseases Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیارگروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران