Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
18
5
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی - درمانی روانپزشکی رازی ارومیه در سال1397
INVESTIGATING THE EFFECT OF TEACHING SBAR COMMUNICATION MODEL ON THE FREQUENCY OF MEDICATION ERRORS AMONG NURSES WORKING IN RAZI PSYCHIATRIC TRAINING AND TREATMENT CENTER IN URMIA IN 2018
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: خطاهای دارویی در بخش پذیرش روانپزشکی به علت گردش بیشتر بیماران و کارکنان پرستاری و تغییرات مکرر در تجویزها بیشتر بوده و مصرف دارو در اغلب موارد در حالتهای پرسروصدا و در زمان صرف غذا در بیماران رخ میدهد. مدل SBAR (وضعیت، پیشینه، ارزیابی، توصیه)، یک ابزار بسیار مؤثر است که یک ساختار قابل پیشبینی رایج و معمولی برای ارتباطات را فراهم میکند. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روانپزشکی رازی ارومیه در سال 1397 انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون بوده و نمونه پژوهش شامل 64 نفر کادر پرستاری شاغل در مرکز آموزشی– درمانی روانپزشکی رازی ارومیه در سال 1397 بود که بهصورت تمام شماری انتخاب شدند. در این مطالعه از ابزار پرسشنامه خطای تجویز دارو استفاده شد. در مورد آموزش مدل ارتباط SBAR نیز، 10 جلسه سخنرانی در مورد نحوه اجرای مدل ارتباطی SBAR و پخش پمفلت آموزشی در مدل ارتباطی SBAR و نصب برنامه الکترونیکی بهصورت فایل pdf بر روی مانیتور کامپیوتر بخشها بهصورت تصادفی در شیفتهای مختلف ارائهشده و تأثیر آموزش مدل SBAR ارزیابی شد. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بر اساس آزمون ویلکاکسون در داروهای تزریقی (59/6- = Z) و هم در داروهای غیر تزریقی (26/4- = Z) در سطح P
Background & Aims: Mistakes in psychiatric admissions are due to the greater turnover of patients and nursing staff and frequent changes in prescriptions, and drug use often occurs in noisy states and during meals. The SBAR (Status, Background, Assessment, and Recommendation) model is a highly effective tool that provides a predictable, common structure for communication. The purpose of this study was to determine the effect of SBAR communication model training on the frequency of medication errors among nurses working in the Razi Psychiatry Center in Urmia in 2018.
Materials & Methods: This is a quasi-experimental study with pre-test and post-test. The study sample consisted of 64 nursing staff working in the Razi Psychiatry Center in Urmia in 2018 who were selected by random sampling. In this study, drug prescription error questionnaire was used. On the SBAR communication model training, 10 lectures on how to implement the SBAR communication model and distribute the educational pamphlet on the SBAR communication model and install the electronic program as a pdf file on the computer monitor of the sections were randomly assigned in different shifts. The impact of training on the SBAR model was evaluated. SPSS software version 22 was used for data analysis.
Results: The results showed that there was a significant difference at the p
SBAR, خطاهای دارویی پرستاران, بخشهای روانپزشکی, ایمنی بیمار
SBAR, Nurses’ Medication Errors, Psychiatry, Patient Safety
361
368
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3162-1&slc_lang=en&sid=1
rahim
baghaei
رحیم
بقایی
rbaghaei2001@yahoo.com
2750466652
100319475328460032096
No
Associate Professor, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Mariam
KHoshnod SHabestari
مریم
خشنود شبستری
kh.khoshnod99@gmail.com
1728134714
100319475328460032097
Yes
Msc of Nursing Student, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
دانشجوی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
وحید
علی نژاد
vahidalinejad64@gmail.com
6409921632
100319475328460032098
No
Assistant Professor, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
استادیار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران