Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
18
9
online
1
fulltext
en
اختلالات رفتاری- عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمیدرمانی مراجعهکننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Behavioral-Emotional Disorders in Children with Leukemia Undergoing Chemotherapy: a Cross-Sectional Study
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: لوسمی شایعترین تومور دوران کودکی است که تقریباً یکسوم کل سرطانهای این سنین را تشکیل میدهد. کودکان مبتلا به لوسمی غالباً تحت درمانهای چندگانه قرار میگیرند که در این موارد میتواند عوارض جانبی حاد و درازمدتی را ایجاد نماید. روشهای دردناک، بستری شدن طولانی در بیمارستان و پیشآگهی نامشخص عوامل استرسزای رایجی هستند که میتواند بر سیستم عاطفی و رفتاری این کودکان تأثیر بگذارد. این مطالعهی مقطعی، باهدف تعیین میزان مشکلات رفتاری - عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمیدرمانی در مرکز آموزشی شهید مطهری ارومیه، 1398 انجام شد.
روش کار: این مطالعه، که مطالعهای مقطعی است؛ بر روی 163 کودک دچار لوسمی (متوسط سنی 82/2±27/9 سال) مراجعهکننده به درمانگاه انکولوژی بیمارستان شهید مطهری، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک و سیاههی رفتاری کودک استفاده شد که توسط والدین این بیماران تکمیل گردید. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار مشکلات کلی، مشکلات رفتاری درونسازی و برونسازی شده به ترتیب 24/28± 92/97، 51/16 ± 9/61 و 34/11 ± 11/25 و بر اساس میانگین درصدی، بیشترین نمره کسبشده مربوط به مؤلفهی گوشهگیری/افسردگی (81/57 از 100) بود. آنالیز آماری دادهها نشان داد که میانگین نمره مشکلات رفتاری کل (000/0=p) و تمامی مؤلفههای آن نیز برحسب مقطع تحصیلی کودک دارای اختلاف آماری معنیدار میباشند (05/0>p)، اما با جنس، محل سکونت کودک (شهر / روستا)، تعداد فرزندان، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط آماری معنیدار نداشت. (05/0
Background & Aims: Leukemia is the most common childhood tumor, accounting for approximately one-third of all cancers of this age. Children with leukemia often receive multimodal treatments, which can cause acute and long-term side effects. Painful procedures, long hospital stays, and unclear prognosis are common stressors that can affect these children's emotional and behavioral systems. This cross-sectional study was performed to determine the extent of behavioral-emotional problems in children with leukemia undergoing chemotherapy at Shahid Motahari Educational Center in Urmia, 2019.
Materials & Methods: In this cross-sectional study, 163 children with leukemia (mean age 9.27 ± 2.82 years) who were referred to the oncology clinic of Shahid Motahari Hospital were selected using available sampling method. The demographic information questionnaire and the Child Behavior Checklist (CBCL) were used to collect data. After getting acquainted with the children and their parents, the purpose of the study was explained to them. After obtaining informed consent from the parents of all patients, the questionnaires were completed by the parents. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods (independent t-test and one-way analysis of variance).
Results: In this study, the mean and standard deviation of total, internalized, and externalized behavioral problems were 97.92 ± 28.24, 61.9 ± 16.51, and 25.11 ± 11.34, respectively Based on the normalized average, the highest score was related to the withdrawn/depression component (57.81 out of 100). Statistical analysis of the data showed that the mean score of total behavioral problems (p = 0.000) and all the subscales were significantly different among the participants with different levels of education (p0.05). In addition, the Pearson correlation coefficient showed that there was a statistically significant positive relationship between the mean score of total problems and quantitative variables of child's age, age of diagnosis, father's age and mother's age (p>0.05).
Conclusion: Based on results of this study, the scores of anxiety / depression, isolation / depression, attention problems and internalized behavioral problems were above average. The mean scores of total behavioral problems and their components in school children (the first year of high school) is much higher than the children of lower grades. Therefore, it is important to identify and prevent such cases in high school children with leukemia.
لوسمی, کودکان, اختلالات رفتاری, اختلالات عاطفی, شیمیدرمانی
Leukemia, Children, Behavioral disorders, Emotional disorders, Chemotherapy
715
721
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3339-1&slc_lang=en&sid=1
Samaneh
Valizadeh
سمانه
ولی زاده
sadra6240@gmail.com
100319475328460032236
100319475328460032236
No
MSc Student in Internal Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
Turan
Tizfahm
توران
تیزفهم
Tizfahmturan386@gmail.com
100319475328460032237
100319475328460032237
Yes
Master of Internal Surgery Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran. (Corresponding Author)
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Arezoo
Kiyani
آرزو
کیانی
100319475328460032238
100319475328460032238
No
Urmia University of Medical sciences, Urmia, Iran
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران