Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
19
7
online
1
fulltext
en
تأثیر آموزش مولتیمدیا استفاده از وسایل حفاظت فردی در پروسیجرهای مختلف در عملکرد پرستاران بخش مراقبتهای ویژه کودکان در بیمارستان شهید مطهری (ره) ارومیه در سال 1398
THE EFFECT OF MULTIMEDIA TRAINING ON THE OBSERVANCE OF ASEPTIC PRINCIPLES AND THE USE OF PERSONAL PROTECTIVE EQUIPMENT IN NEONATAL INTENSIVE CARE UNITS AMONG NURSES WORKING IN SHAHID MOTAHARI HOSPITAL IN URMIA IN 2019
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: وسایل حفاظت فردی بهعنوان تجهیزاتی برای حفاظت از انواع صدمات شغلی و پیشگیری از انتقال عفونت به دیگران میباشند، که پرستاران مراقبتهای ویژه کودکان میتوانند با داشتن آموزش مؤثرتر مهمترین نقش را در این پیشگیری از انتقال عفونت داشته باشند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر آموزش مولتیمدیا در استفاده از وسایل حفاظت فردی در پرستاران بخش مراقبتهای ویژه کودکان انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش نیمهتجربی در بخشهای ویژه کودکان بیمارستان مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، به روش نمونهگیری در دسترس در سال 1398 انجام شد. میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط پرستاران قبل و بعد از آموزش با استفاده از چکلیست خودساخته دارای روایی و پایایی تأییدشده، با حضور در شیفتهای مختلف، توسط همکار پژوهشگر (بهصورت نامحسوس) مورد مشاهده قرار گرفت. مداخله از طریق سیدی حاوی مولتیمدیا در مورداستفاده از وسایل حفاظت فردی طی پروسیجرهای مختلف شامل دو فیلم آموزشی بود. سپس دادهها با نرمافزار spss نسخه 16 با آزمون آنوای یکطرفه و تیتست آنالیز شدند.
یافتهها: عملکرد کلی پرستاران در استفاده از وسایل حفاظت فردی بعد از آموزش مولتیمدیا ازنظر آماری بهطور معنیداری افزایش یافته بود (012/0p=)، که بیشترین میزان مربوط به استفاده از ماسک (001/0>p)، عینک (012/0p=) و گان (019/0p=)، غیر از دستکش (162/0p=) بود. همچنین بیشترین و کمترین میزان رعایت در پروسیجرهای مختلف بالینی به ترتیب مربوط به پروسیجرهای پونکسیون مغز استخوان (100درصد) و تعویض خون (50درصد) بودند.
نتیجهگیری: برنامه آموزشی مولتیمدیا با توجه به محاسنی که در رفع نیازهای آموزشی پرستاران داشت باعث افزایش میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی در انواع پروسیجرها شد.
Background & Aims: Personal protective equipment is used as an equipment to protect against various occupational injuries and prevent the transmission of infection to others. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of multimedia education on the use of personal protective equipment among nurses in the pediatric intensive care units.
Materials & Methods: This quasi-experimental study was performed in the pediatric wards of Motahhari Hospital affiliated to Urmia University of Medical Sciences by stratified random sampling in 2019. The use of personal protective equipment by nurses before and after training was assessed by the researcher (invisibly) using a self-made checklist (with approved validity and reliability) by attending various shifts. Intervention through a CD containing multimedia on the use of personal protective equipment during various procedures consisted of two instructional videos. The data were then analyzed by SPSS software version 16 with one-way ANOVA and t-test.
Results: The overall performance of nurses in the use of personal protective equipment after multimedia training increased significantly (p = 0.012), and the highest rate was related to mask use (0.001 > p), glasses (p = 0.012) and, gowns (p = 0.019), except for gloves (p = 0.162). Also, the highest and lowest rates of observance in different clinical procedures were related to bone marrow puncture (100%) and blood transfusion (50%) procedures, respectively.
Conclusion: The multimedia training program, due to its merits in meeting the educational needs of nurses, increased the use of personal protective equipments in a variety of procedures.
مولتیمدیا, کودکان, کنترل عفونت, پرستار, آموزش
Multimedia, Pediatric, Infection Control, Nurse, Education
558
567
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3380-1&slc_lang=en&sid=1
Sima
Purteimure
سیما
پورتیمور
simastarsea@gmail.com
100319475328460032537
100319475328460032537
No
PhD Nursing Student, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Mahnaz
Mohammadpuri
مهناز
محمدپوری
ghanipourfrnzvsf@gmail.com
100319475328460032538
100319475328460032538
No
Master of Community Health Nursing, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
کارشناس ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Jhale
Zeynali
ژاله
زینالی
simastarsea@gmail.com
100319475328460032539
100319475328460032539
No
PhD Nursing Student, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Sima
Ghanipour Badelbuu
سیما
غنی پور بدلبو
ghanipourfrnzvsf@gmail.com
100319475328460032540
100319475328460032540
Yes
Pediatric Nursing Instructor, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
مربی پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)