Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
20
2
online
1
fulltext
en
بررسی ارتباط بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری
THE RELATIONSHIP BETWEEN HEALTH-PROMOTING LIFESTYLE AND ACHIEVEMENT MOTIVATION IN NURSING STUDENTS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: دانشجویان پرستاری، بهعنوان پرستاران آینده، نقش عمدهای در ارتقاء سلامت جامعه دارند. آنها با اتخاذ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی میتوانند بر رفتارهای سلامتی و انگیزش پیشرفت، نهتنها در زندگی شخصی خود، بلکه در رفتارها و سبک زندگی افراد دیگر نیز تأثیر بگذارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین ارتباط بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی – مقطعی میباشد که بر روی ۱۶۴ نفر از دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سال ۱۴۰۰ انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت Walker و انگیزه پیشرفت Hermans گردآوری گردید. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان پرستاری ۹۲/۲۰±۳۵/127 و میانگین نمره انگیزش پیشرفت ۴۲/6±۷۰/78 به دست آمد. در بین زیرگروههای سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، بالاترین میانگین مربوط به بعد خودشکوفایی و پایینترین میانگین مربوط به بعد ورزش بود. همچنین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان و ابعاد خودشکوفایی و بین فردی با انگیزش پیشرفت رابطه مستقیم و معناداری داشت (05/0>P).
نتیجهگیری: میانگین نمره سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری در حد سطح متوسط بود و بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با انگیزش پیشرفت ارتباط وجود داشت. به بیانی دیگر هر چه سبک زندگی بهتر، انگیزش پیشرفت بالاتر بود. بنابراین میتوان با برنامهریزی در راستای بهبود سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان، انگیزش پیشرفت آنان را افزایش داد.
Background & Aim: Nursing students, as future nurses, play a major role in improving the health of the society. By adopting a health-promoting lifestyle, they can influence health behaviors and achievement motivation, not only in their own lives, but also in the behaviors and lifestyles of others. The purpose of this research was to determine the relationship between health-promoting lifestyle and achievement motivation in nursing students.
Materials and Method: This descriptive cross-sectional study was performed on 164 nursing students studying at the Islamic Azad University of Yazd in 2021. Data were collected using questionnaires of demographic characteristics, Walker health-promoting lifestyle, and Herman’s achievement motivation. Data were analyzed by SPSS19 using descriptive and analytical statistics.
Results: The mean score of nursing students' health-promoting lifestyle and achievement motivation were 127.35±20.92 and 78.70±6.42, respectively. Among the dimensions of health-promoting lifestyle, the highest mean was related to the self-actualization dimension and the lowest average was related to the exercise dimension. Also, nursing students' health-promoting lifestyle and dimensions of self-actualization and interpersonal had direct and significant relationships with achievement motivation (P
سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت, انگیزش پیشرفت, دانشجویان پرستاری
Health-Promoting Lifestyle, Achievement Motivation, Nursing Students
102
111
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3707-1&slc_lang=en&sid=1
Bibi-Najmeh
Ebadi
نجمه
عبادی
n_ebadi@iauyazd.ac.ir
4430666229
100319475328460032909
No
M.Sc. of Nursing, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
Fatemeh
Dehghani
فاطمه
100319475328460032910
100319475328460032910
No
M.Sc. of Nursing, Department of Nursing, Meybod School of Nursing, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری میبد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
Maasoumeh
Barkhordari-Sharifabad
معصومه
برخورداری شریف آباد
barkhordary.m@gmail.com
4431731989
100319475328460032911
Yes
Ph.D. in Nursing, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran (Corresponding Author)
دکترای پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول)