Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
20
4
online
1
fulltext
en
ترس از COVID-19 در کاربران رسانههای اجتماعی، عوامل همبسته: یک مرور سیستماتیک
FEAR OF COVID-19 IN SOCIAL MEDIA USERS, CORRELATING FACTORS: A SYSTEMATIC REVIEW
آموزش بهداشت
آموزش بهداشت
مروری
Review article
پیشزمینه و هدف: سازمان جهانی بهداشت بیماری کووید 19 را بهعنوان یک پاندمی اعلام کرد. قرنطینه و دوری از فعالیتهای اجتماعی عادی منجر به محبوبیت روزافزون شبکههای اجتماعی شد. در همین حال، ترس و اضطراب در میان کاربران شبکههای اجتماعی افزایش یافت. هدف از این مطالعه مروری سیستماتیک، شناسایی عوامل مرتبط با ترس از COVID-19 در بین کاربران رسانههای اجتماعی است. مواد و روش کار: کلمات کلیدی این مطالعه در پایگاههای داده Scopus، PubMed، Web of Science و ScienceDirect جستجو شده و همه مقالات اصلی مرتبط تا آگوست 2021 بررسی شدند. درمجموع 172 مقاله مرتبط شناسایی شد که پس از حذف موارد تکراری (28)، و غربالگری عناوین و چکیدهها (107)، متون کامل 37 مطالعه باقیمانده ازنظر دارا بودن شرایط و معیارهای ورود به پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته و 25 مقاله در این بررسی گنجانده شده است. یافتهها: جمعبندی مقالات مروری نشان داد، استفاده از رسانههای اجتماعی در دوران همهگیری COVID-19 مستقیماً با گسترش هراس و ترس در ارتباط بود. بیشترین استفاده از رسانههای اجتماعی فیسبوک، واتس اپ، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تلگرام، لینکدین، تیکتاک، اسکایپ، زوم، ویبو، تلویزیون و منابع دولتی بوده است. تأثیر شبکههای اجتماعی بر هراس در این دورههای حساس، به سن، جنسیت، تحصیلات و فرهنگ بستگی دارد. نتایج این مرور سیستماتیک نشان داد که زنان، افراد متأهل، افراد دارای سابقه اضطراب، افسردگی، بیماریهای جسمی و مزمن و همچنین افرادی که بهطور منظم ورزش نمیکردند، بیش از دیگران هراس را تجربه میکردند. دنبال کردن صفحات پزشکی در رسانههای اجتماعی و نیز پست کردن مجدد و اشتراکگذاری اطلاعات COVID-19 در رسانههای اجتماعی با ترس بیشتر در ارتباط بود. بحث و نتیجهگیری: اگرچه رسانههای اجتماعی میتوانند نقشی محوری در افزایش آگاهی عمومی و غلبه بر محدودیتهای ناشی از COVID-19 از طریق کاهش ادراک خطر، تقویت روابط اجتماعی، و پیشگیری از ترس از خرید در دوران قرنطینه بهواسطه خرید آنلاین ایفا کنند، اما ممکن است بهطور غیرمستقیم منجر به انتشار گزارشهای کذب و افزایش اضطراب شوند.
Background & Aims: World Health Organization declared COVID-19 as a pandemic. Lockdown and distance from normal social activities led to widespread increasing popularity of social networks. Meanwhile, fear and anxiety increased among social media users. The aim of this study was to systematiclly review the factors associated with fear of COVID-19 among social media users. Materials & Methods: We searched the study keywords in Scopus, PubMed, Web of Science, and ScienceDirect databases and all related original articles till August 2021 were reviewed. A total of 172 related articles were identified, which after deleting duplicates (28), and screening titles and abstracts (107), the full texts of 37 residual studies were evaluated for eligibility and inclusion criteria, znd 25 articles included in this review. Results: The summary of review articles showed that using social media during the COVID-19 pandemic era was directly associated with the spread of panic and fear. The most used social media were Facebook, WhatsApp, Instagram, Twitter, YouTube, Telegram, LinkedIn, TikTak, Skype, Zoom, Weibo, TV, and government sources. The impact of social networks on panic in crucial periods depends on age, gender, education, and culture. The results of this systematic review showed that females, married persons, people with a history of anxiety, depression, physical and chronic illness, as well as those whom did not exercise regularly, felt more panic than others. Following medical pages on social media as well as reposting and sharing COVID-19 information on social media could cause more fear. Conclusion: Although, social media can play a pivotal role in raising public awareness and overcoming COVID-19 limitations by reducing risk perception, strengthening social relationships, and preventing fear of shopping during quarantine days by developing online shoppings, but may indirectly spread fake reports and increase anxiety.
کووید 19, ترس, رسانههای اجتماعی, ارتباطات, سلامت, مرور سیستماتیک
COVID-19, Fear, Social Media, Communication, Health, Systematic Review
280
301
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-698-3&slc_lang=en&sid=1
Ahmadreza
Shamsabadi
احمدرضا
شمس آبادی
shamsabadi1010@gmail.com
100319475328460033380
100319475328460033380
No
Department of Health Information Technology, Esfrain Faculty of Medical Sciences, Esfrain, Iran
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
Mohammad Mahdi
Sohrabifard
محمدمهدی
سهرابی فرد
mehdisohrabi90@gmail.com
100319475328460033381
100319475328460033381
No
PhD student in psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran Ahvaz University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Rasa
Khodaverdilou
رسا
خداوردیلو
rasakhodavidilou@gmail.com
100319475328460033382
100319475328460033382
No
Department of Reproductive Biology, Faculty of Advanced Medical Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه بیولوژی تولید مثل، دانشکده علوم پزشکی پیشرفته، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Bahar
Morshed Behbahani
بهار
مرشد بهبهانی
morshe_b@yahoo.com
100319475328460033383
100319475328460033383
No
MPH in Health Policy and PhD in Reproductive Health, Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
MPH سیاست سلامت و دکتری بهداشت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
Ibrahim
Falahati
ابراهیم
فلاحتی
Falahatti1363@gmail.com
100319475328460033384
100319475328460033384
No
PhD Nursing student, Department of Nursing-Surgery, Faculty of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Bita
Jamali
بیتا
جمالی
bitajamali6@gmail.com
100319475328460033385
100319475328460033385
No
PhD in Reproductive Health, Department of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran
دکتری بهداشت باروری، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
Bahram
Kohnavard
بهرام
کوهنورد
Bahramk2011@gmail.com
100319475328460033386
100319475328460033386
No
PhD Student in Ergonomics, Department of Occupational Health Engineering, Faculty of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری ارگونومی، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Nima
Fallahnia
نیما
فلاح نیا
fallahnianima@gmail.com
100319475328460033387
100319475328460033387
No
Dental student, Student Research Committee, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Kousar
Ghaderi
کوثر
قادری
kowsar.qaderi@gmail.com
100319475328460033388
100319475328460033388
Yes
Department of Midwifery Education, Faculty of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran (corresponding author)
دکتری بهداشت باروری، گروه آموزش مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول)