Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1387
7
1
gregorian
2008
10
1
6
3
online
1
fulltext
en
بررسی نیازهای آموزشی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد مزمن مراجعه کننده به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر
SURVEY THE EDUCATIONAL NEEDS AND QUALITY OF LIFE OF THE PATIENTS WITH CHRONIC MYOCARDIAL INFARCTION IN EMAM SAJJAD HOSPITAL IN RAMSAR
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
مقدمه : امروزه یکی از اهداف برنامه های مراقبتی و درمانی ارتقاء کیفیت زندگی می باشد . تحقیقات نشان می دهد که ارتباط تنگاتنگی بین آموزش و کیفیت زندگی وجود دارد و برای دستیابی به امر آموزش اولین گام تعیین نیازهای آموزشی است . آموزش به بیمار یکی از مراقبت های پرستاری به شمار می رود ، بیماران برای پذیرش رژیم غذایی ، دارویی ، میزان فعالیت ، ماهیت بیماری ، نیاز به دانش کافی دارند تا در امر مراقبت از خود شرکت نمایند . لذا با توجه به روند رو به رشد بیماری های قلبی و ضرورت انجام برنامه های آموزشی بر اساس نیاز آموزشی جهت ارتقاء کیفیت زندگی این پژوهش با هدف کلی تعیین نیاز آموزشی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد مزمن مراجعه کننده به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر در سال 1386 انجام شده است . مواد و روش ها : این مطالعه یک پژوهش توصیفی - تحلیلی است که بر روی 120 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد مزمن در بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر انجام شده است . ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه می باشد . پرسشنامه مشتمل برسه قسمت تدوین گردید : 1- مشخصات دموگرافیک 2- سؤالاتی در زمینه سنجش نیازهای آموزشی 3- سؤالاتی در مورد کیفیت زندگی که از طریق مصاحبه تکمیل گردید . جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی - تحلیلی ( کای اسکویر مستقل ) استفاده شد . یافته ها : نتایج پژوهش نشان می دهد که نمونه ها در تمامی زمینه های بیماری ، رژیم غذایی ، دارویی ، فعالیت دارای نیاز آموزشی بالا بودند ، تغییراتی در تمامی زمینه های مختلف زندگی از قبیل کار کردن در منزل ، زندگی اجتماعی ، تفریحی و گذراندن تعطیلات به وجود آمده بود . از طریق کای اسکویر بین تمام جنبه های زندگی با نیاز آموزشی ماهیت بیماری ، فعالیت ارتباط معنی دار بوده است و آزمون تی ارتباط معنی داری را بین جنس با نمرات نیازهای آموزشی ( ماهیت بیماری ، دارو و فعالیت ) نشان می دهد ( به ترتیب 000/0 > p ، 03/0 > p ، 000/0 > p ) . بحث و نتیجه گیری : در امر مراقبت از بیماران شناخت نیازهای آموزشی آنان حائز اهمیت است تا با تدوین برنامه های آموزشی مناسب علاوه بر کاستن هزینه های اضافی و مشکلات جانبی به بیماران جهت کارآیی بهتر در جامعه و خانواده کمک کرد ، بررسی ها نشان می دهد برگزاری برنامه های آموزشی بیمار توسط پرستاران موفق تر انجام می شود بنابراین لزوم اجرای دوره های باز آموزی و ارتقاء سطح اطلاعات پرستاران و اجرای برنامه ریزی آموزشی برای بیماران باید مد نظر مسئولین امر باشد.
Introduction: Today, one of the purpose of therapeutic-care programs is promotion of quality of life.Researches show that there is a close relationship between education and quality of life. For reaching to education,the first step is determining of educational needs. Patient education is one of the nursing cares, patients need to have information for accepting diet, drugs, activity, nature of illness to be able to participate in self care. considering of increasing of heart disease and need to do education programs based on educational needs in order to promote quality of life , this research was performed with the aim of determining the educational needs and quality of life of the patients with chronic myocardial infarction referring to Ramsar Imam sajad hospital. Methods and materials: This study is a cross-sectional research that has done on 120 patients with chronic myocardial infarction in Ramsar Imam sajad hospital. Data collection tool is questionnaire, that consists of three sections: 1- demographic characteristic, 2-questions about educational needs and 3-questions about quality of life, that fill by interviewing. Descriptive and analytical (X2 and T-test) were used for the analysis of the collected data.Results: Results of this research show that sampels in all of the aspects of illness, diet ,activity had high needs for education and there were changes in different aspects of life such as working at home , social life , interests and hobbies, vacation, and by X2 – test. There is significant difference between sex and educational need (nature of illness and activity). T-test shows a significant different between sex and educational needs (nature of illness, drugs and activity), (by regularity p
نیازهای آموزشی ، انفارکتوس میوکارد مزمن ، کیفیت زندگی
Education needs, chronic myocardial infarction, quality of life
145
150
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-92&slc_lang=en&sid=1
M.
Nasiri
محبوبه
نصیری
1003194753284600463
1003194753284600463
Yes
B.
Rahimian
بهناز
رحیمیان
1003194753284600691
1003194753284600691
No
M.
Larihani
مژگان
لاریجانی
1003194753284600692
1003194753284600692
No
S. H.
Norozi
شهلا
نوروزی
1003194753284600693
1003194753284600693
No