@article{ author = {Fazlolahi, Maryam and Sanagoo, Akram and Vakili, Mohammad and jouybari, Leil}, title = {EVALUATING THE EFFECT OF PRIMARY NURSING METHOD ON PATIENTS’ AND NURSES’ SELF-CARE KNOWLEDGE, AND PATIENTS’ SATISFACTION LEVEL OF CARE IN OPEN HEART SURGERY}, abstract ={Background & Aims: The primary nursing care method is associated with care continuity, better training discharge, and more nurses and patients satisfaction. The aim of this study was to determine the effect of primary nursing care method on patients;#39 and nurses self-care knowledge, and patients’ satisfaction level of care in open heart surgery. Materials & Methods: This clinical trial conducted on 108 patients and besides them, 25 nurses took part in intervention and control groups in ICU of open heart surgery ward affiliated to Ayatollah Rouhani (Babol University of Medical Sciences) in 2015. The data were gathered using nurses and patients satisfaction and self-care awareness questionnaires. The data analyzed by chi-square, Paired- T-test, Mann-Whitney U and independent T tests. Results: The mean and standard deviation of patient and nurses satisfaction in the intervention and control groups were21.38±3.43, 29.55±5.33 with P=0.001 and 28.72±5.42, 34.24±4.75 (P=0.003) respectively. The mean and standard deviation of patients’ self-care awareness in intervention and control groups were 43.14±5.79, 50.74±7.6 (P>0.001) respectively. There was a significant relationship between primary nursing care group and control group after the intervention. Conclusion: The primary nursing method may increase patient self-care knowledge, and patients’ and nurses satisfaction level of care.}, Keywords = {Primary Nursing Method, Self-Care, Patient, Nurse, Satisfaction, Open Heart Surgery}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {580-591}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تأثیر اجرای روش مراقبت پرستاری پرایمری بر رضایت پرستار و بیمار از نحوه مراقبت و آگاهی بیماران از خود مراقبتی بعد از عمل قلب باز}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: الگوی مراقبتی پرستار پرایمری علاوه بر تداوم مراقبت و درمان بیماران و آموزش بهتر زمان ترخیص، باعث افزایش رضایتمندی بیمار و پرستار از نحوه مراقبت می‌شود. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر اجرای روش مراقبت پرستاری پرایمری بر رضایت پرستار و بیمار از نحوه مراقبت و میزان آگاهی از خود مراقبتی در بیماران جراحی قلب باز می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی غیر تصادفی بر روی 108 بیمار و24 پرستار در دو گروه کنترل و مداخله در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله روحانی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه رضایت پرستار و بیمار و پرسشنامه میزان آگاهی خود مراقبتی بیماران جراحی قلب باز بود. آنالیز داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی، من ویتنی وتی مستقل تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار رضایت بیماران و پرستاران به‌ترتیب در گروه کنترل و مداخله ( 43/3±38/21)، (33/5±59/29) p}, keywords_fa = {مراقبت پرایمری, رضایتمندی, پرستار, بیمار, خود مراقبتی, جراحی قلب باز}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2794-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2794-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {KhoramiMarekani, Abdollah and Naseri, Omid and Radfar, Molood and Khalkhali, HamidRez}, title = {EVALUATING THE EFFECT OF SPIRITUAL COUNSELING ON SPIRITUAL WELL-BEING OF CANCER PATIENTS UNDERGOING CHEMOTHERAPY IN OMID RESEARCH-TREATMENT HOSPITAL IN URMIA, IN 2014}, abstract ={Background & Aims: Cancer carries a lot of complications in disease and treatment stages. The most important side effect of cancer is disrupting of spiritual wellbeing. It seems that the development of solutions based on spirituality and spiritual counseling can be especially effective factors in aforementioned Components. The main aim of this study is to survey the effect of spiritual counseling on spiritual well-being in patients with cancer who undergoing chemotherapy in Omid research-treatment hospital in Urmia. Materials & Methods: In this clinical study, 60 patients with cancer who hospitalized in Omid research-treatment hospital randomly were selected and divided equally into intervention and control groups as well. The intervention group received 8 approved spiritual counseling sessions, based on standard training plan, and the control group received routine hospital care. Data collection instrument used in this study was the Pallutzian and Ellison Spiritual Well-Being questionnaire and the obtained data were analyzed with descriptive and inferential statistical analysis. Results: The mean and standard deviation scores of spiritual well-being of patients, before and after the intervention were respectively 73/6 ± 67/54 and 19/6 ± 83/85. The mean and standard deviation scores in control group, before and after treatment, were respectively 74 76/5 ± 33/54 and 98/5 ± 80/54 as well. Fractional comparisons with independent t-test in two groups showed a significant difference in scores between the two groups (P< 0.001). There was no significant difference between pre-test scores in groups (P> 0.05). Furthermore, in comparing the mean scores with paired t-test score, no significant difference was observed before and after the intervention (P< 0.001). There was no significant difference in scores, before and after the intervention, in control group as well (P> 0.05). Conclusion: Implementing the spiritual counseling plays an important role in the spiritual well-being of patients with cancer. This significant factor highlights the importance of the spiritual and running consultation plan in public centers where cancer patients are hospitalized.}, Keywords = {Cancer, chemotherapy, spiritual well-being, spiritual counseling}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {592-600}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی اثربخشی برنامه مشاوره معنوی بر تندرستی معنوی بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی‌‌درمانی در مرکز پژوهشی-درمانی امید ارومیه در سال 1393}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: سرطان در مراحل بیماری و درمان عوارض زیادی را به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به ایجاد اختلال در تندرستی معنوی اشاره نمود. به نظر می‌‌رسد تدوین راهکارهایی بر اساس معنویت و در رأس آن‌ها مشاوره معنوی بتواند بر مؤلفه‌‌ فوق‌‌الذکر مؤثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مشاوره معنوی بر ارتقاء تندرستی معنوی بیماران مبتلا به سرطانِ مرکز پژوهشی –درمانی اُمید ارومیه انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: در این پژوهش کارآزمایی بالینی 60 بیمار مبتلا بستری در مرکز پژوهشی-درمانی امید ارومیه به‌طور تصادفی وارد مطالعه گردیده و مجدداً با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله 8 جلسه مشاوره معنوی بر اساس برنامه آموزشی تأییدشده و برای گروه کنترل مراقبت‌های روتین بیمارستان اجرا گردید. برای جمع‌آوری داده‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون از پرسشنامه سلامت معنوی پالوتزین و الیسون استفاده گردید و درنهایت داده‌‌های به‌دست‌آمده با آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین و انحراف‌‌ معیار نمره تندرستی معنوی قبل و بعد بیماران گروه مداخله به ترتیب 73/6±67/54 و19/6±83/85 محاسبه گردید. در گروه کنترل نیز نمرات قبل و بعد به ترتیب 74 76/5±33/54 و 98/5±80/54 به دست آمد. مقایسه جزءبه‌جزء با آزمونِ آماری تی مستقل برای گروه‌‌ها وجود اختلاف معناداری را در نمرات پس‌‌آزمونِ بین دو گروه نشان داد (001/0>P)؛ درحالی‌که تفاوت معناداری در نمرات پیش‌‌آزمون گروه‌‌ها مشاهده نگردید (05/0P). درحالی‌که نمرات قبل و بعد در گروه کنترل تفاوت معناداری با هم نداشتند (05/0}, keywords_fa = {سرطان, شیمی‌‌درمانی, تندرستی معنوی, مشاوره معنوی}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2536-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2536-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {Mousavi, Jalil and mohaddesi, hamideh and Farhad, Neghin and Fathi, Abbas Ali}, title = {EVALUATING SATISFACTION LEVEL AMONG IN-PATIENTS ABOUT THE HEALTH SYSTEM EVOLUTION PROGRAM IN AFFILIATED HOSPITALS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES}, abstract ={Background & Aims: Patients;#39 dissatisfaction and disregarding their opinions can affect their recovery and desired medical outcomes. The Health System Evolution Program (HSEP), in eight steps, is going to respond the requests from government to vulnerable stratums which are based on steps including: declaration of the basics, measures and health perspectives, analyzing the vital procedures (social, economic, technological, political, and environmental) and their threats, and diagnosing existing advantages and disadvantages. In order to evaluate the rate of in-patient satisfaction during HSEP deployment in affiliated hospitals of UMSU, this study has been done in three steps: lowering the cost rates, promoting the quality of medical and nursing services, and improving the quality of hosting. Materials & Methods: The current study is a descriptive-cross sectional targeting assessment in-patient satisfaction during HSEP deployment in affiliated hospitals of UMSU. The numbers of samples were 414 patients which were discharged from hospital 48 hours ago by doctors;#39 order. They were randomly selected and were included in study, according to entrance criteria as well as hospitalization ration of hospitals. Their satisfaction was evaluated by a standard questionnaire with 57 questions and five-part Likert spectrum. Data were analyzed by SPSS 16 through descriptive and analytic tests. The p-value less than 0.5 were considered as significant amount. Results: Satisfaction level of hospitalized patients was: medical services (83.6%), nursing services (85.7%), and hosting services (51.2%). One-way variance analysis showed that the satisfaction levels of patients in Imam, Motahari, Taleqani and Seyyedoshohada Hospitals about medical services were not significantly different (P=0.957). Meanwhile the rate satisfaction about nursing services was significantly different among four above mentioned hospitals (P=0.003). A statistically significant difference of satisfaction level was observed in hosting services among the understudied hospitals (P=0.033). The average satisfaction level about hosting services was lower in Motahari hospital compared to Imam and Seyyedoshohada ones but no significant difference was observed between Motahari and Taleqani hospitals (P=0.024, P=0.008). Conclusion: Despite fundamental evolution in medical services delivered to in-patients and increasing personnel income, providing facilities and instruments in state hospitals, there are some affective deficiencies in different working areas. It is necessary to increase the interaction between medical or service personnel and patients through implementing educational and explanatory programs. In hosting area regarding the dissatisfaction of patients, more efforts and management planning are necessary to enhance physical status quality and create facilities for patients and their companions.}, Keywords = {hospitalized patients, hospital, satisfaction, health system evolution}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {601-610}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران بستری از برنامه تحول نظام سلامت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 1394}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: عدم رضایت بیمار و بی‌توجهی به نظرات او بهبودی بیمار و اخذ نتیجه مطلوب درمانی را خدشه‌دار می‌کند برنامه‌ی تحول نظام سلامت در هشت گام پاسخ دولت به مطالبات آسیب‌پذیر در بخش بهداشت و درمان در جامعه می‌باشد که بر مراحل تبیین اصول، ارزش‌ها و چشم‌انداز سلامت، تحلیل روندها (اجتماعی، اقتصادی، فناوری، سیاسی و محیطی) و تهدیدهای ناشی از آن‌ها و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف موجود می‌باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران بستری در زمان اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مراکز آموزشی ـ درمانی علوم پزشکی ارومیه در سه‌گام برنامه کاهش میزان پرداختی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت پزشکی و پرستاری و ارتقای کیفیت هتلینگ انجام گرفته است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر بررسی توصیفی- مقطعی با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران بستری در زمان اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌باشد که نمونه‌های آن 414 بیمار بعد از 48 ساعت و در زمان ترخیص بنابه دستور پزشک معالج می‌باشند که به‌صورت تصادفی انتخاب و طبق معیارهای ورود به مطالعه به نسبت حجم بستری در مراکز فوق تعیین شدند و میزان رضایت آنان با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته (57 سؤال) با طیف لیکرت پنج‌قسمتی سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS -16 و آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته و  P}, keywords_fa = {بیماران بستری, بیمارستان, رضایت‌مندی, تحول نظام سلامت}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2705-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2705-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {Jafaraliloo, Hamid and Didarloo, Alireza and matin, habibeh and Forotani, Mohammadreza and Hosseinpour, Jahangir}, title = {EFFECT OF EDUCATIONAL INTERVENTION AND INTERACTIVE BEHAVIOR ON CHANGING OF THE HIGH-RISK BEHAVIORS AMONG THE DRUG INJECTING USERS IN DRAPE IN CENTER (DIC)}, abstract ={Background & Aims: Drug use is one of the international community problems that leads to lose of huge national assets, and is one of the most important factors disturbing security and discipline in the society. Injection is one of the most harmful ways of drug use. About 200 million drug addicts and 11-21 million common people have had drug injection worldwide in 2008. Abuse drug Injection is one of the main reasons of transmitting of infectious diseases such as: AIDS and hepatitis through high-risk behavior. The aim of this study is to evaluate the effect of health education and promotion, and interactive behavior on changing risky behaviors among drug injecting users. Materials & Methods: This quasi-experimental study was carried out to evaluate the effect of education and health promotion intervention on 75 drug injecting users who were selected by convenience sampling in the addiction reduction center of Urmia in 2007-2008. In this study, a self constructed questionnaire was used that contained questions about healthy and risky behaviors. In addition to health education for 4-2 week sessions throughout the year, a healthy package containing syringes, condoms, sterile water and alcohol pad, and a range of amenities such as nutrition, hygiene and bathing accessories, offering free medical care, free psychological counseling, and free social work were also given to abusers. Before and after intervention, data were analyzed by SPSS18 software and statistical tests such as frequency, percentage, mean and standard deviation and paired t-test were also analyzed. Results: The findings showed that the effects of education and health promotion were significant on changing the risky behaviors among drug injecting users. The average scores of before and after intervention had statistically significant difference (P}, Keywords = {Education, Interactive behavior, High-risk behaviors, Injecting drug use, Drape in Center (DIC)}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {621-611}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر مداخله آموزشی و رفتار تعاملی بر تغییر رفتارهای پرخطر معتادان تزریقی مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد شهر ارومیه}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: استفاده از مواد مخدر یکی از معضلات جامعه جهانی است که منجر به هدر رفتن سرمایه‌های کلان ملی می‌شود و از مهم‌ترین عوامل بر هم زننده نظم و امنیت در جامعه می‌باشد. در سال 2008 میلادی حدود دویست میلیون معتاد و 21-11 میلیون نفر در جهان اعتیاد تزریقی داشته‌اند. اعتیاد تزریقی یکی از مهم‌ترین دلایل انتقال بیماری‌های عفونی ازجمله ایدز و هپاتیت از طریق رفتارهای پرخطر است. لذا این مطالعه باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزش و ارتقاء سلامت و رفتار تعاملی بر تغییر رفتارهای پرخطر در معتادان تزریقی انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه شبه تجربی برای بررسی تأثیر مداخله آموزشی و ارتقاء سلامت بر روی 75 نفر معتاد تزریقی مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد شهر ارومیه که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند به مدت یک سال در سال‌های 87-86 انجام گرفت. در این مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته حاوی سؤالاتی در مورد رفتارهای سالم و پرخطر استفاده شد. در کنار مداخله آموزشی به‌صورت هفته‌ای 4-2 جلسه در طول سال، بسته بهداشتی و خدمات پزشکی و درمانی، مشاوره روانشناسی و مددکاری اجتماعی رایگان در اختیار معتادان قرار گرفت. داده‌های حاصل از قبل از مداخله و یک سال بعد از مداخله با نرم‌افزار SPSS18 و آزمون‌های آماری توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و همچنین آزمون تی زوجی تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزش و ارتقاء سلامت بر تغییر رفتارهای پرخطر در معتادان تزریقی بود. به‌طوری‌که میانگین نمره کل رفتارها (P}, keywords_fa = {آموزش, رفتار تعاملی, رفتارهای پرخطر, اعتیاد تزریقی, DIC}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2720-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2720-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {yazdizadeh, vahideh and farmahinifarahany, maryam and zarrea, mohammad and galaly, shi}, title = {EVALUATION OF THE STRESSORS IN THE LABOR AND DELIVERY ROOM ON MIDWIFERY STUDENT OF MEDICAL BRANCH OF ISLAMIC AZAD UNIVERSITY, TEHRAN BRANCH}, abstract ={Background & Aims: Clinical education is an important part of medical education. Students during their study are usually facing with a lot of tension. The purpose of this study was to determine the stressors in clinical education on midwifery students of Tehran Medical Science Branch, Islamic Azad University. Materials & Methods: In this cross - sectional analytic descriptive study, 253 midwifery students who were at their 5 to 8 semester studies and who have passed at least one clinical course of labor and delivery, were selected in 2015. The questionnaire consisted of two parts, demographic profile and 48 questions related to stressors in six domains. The stressors were evaluated based on the Likert scale. To analyze the data, descriptive statistics, mean and standard deviation, and statistical tests of independent t- test and one way ANOVA, were applied. Results: Comparing the average rate of stresses in 6 areas, we found that the most frequent stressors can be classified as: Inter personal communications 14, educational planning21, educational environment 11, clinical practice 29, unpleasant feelings 32, and humiliating experiences 19. Maximum stressors were in unpleasant an emotion, which is the highest stress factor, fear of transmission of infectious diseases was included at this factor. Comparing tensions between the 5th and 8th semester students showed that the tension level in the 5th semester students was more than the 8th p}, Keywords = {Stress, labor and delivery room, midwifery students.}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {622-629}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی عوامل تنش‌زا در لیبر و اطاق زایمان بر دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی است و دانشجویان در حین تحصیل با تنش‌های زیادی مواجه می‌شوند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل تنش‌زا در آموزش بالینی خصوصاً در لیبر و اطاق زایمان بر دانشجویان مامایی واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی است. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی–تحلیلی 253 دانشجوی ترم 5 الی 8 مامایی که تجربه گذراندن یک واحد کارآموزی بارداری و زایمان داشتند در سال 1393 بر اساس پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو قسمت، مشخصات فردی و 48 سؤال مرتبط با عوامل تنش‌زا در 6 حیطه بالینی بررسی شدند. عوامل تنش‌زا بر اساس مقیاس رتبه‌ای لیکرت بررسی شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل متغیرها از آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌ها: در مقایسه میانگین نمره تنش در 6 حیطه موردبررسی ارتباطات بین فردی 14، برنامه‌ریزی آموزشی 21، محیط آموزش 11، اقدامات بالینی 29، احساسات ناخوشایند 32 و تجارب تحقیرآمیز 19، بیشترین میزان تنش در حیطه احساسات ناخوشایند بود و در این حیطه نیز بیشترین عامل تنش، ترس از انتقال بیماری‌های واگیردار. بین میزان تنش درترم 5 و ترم 8 اختلاف آماری معنی‌دار بود و میزان تنش در ترم 5 بیشتر بود p}, keywords_fa = {تنش, محیط لیبر, اطاق زایمان, دانشجویان مامایی}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2836-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2836-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {khaje, farzaneh and Khezri-Moghadam, Noshirav}, title = {THE RELATIONSHIPS BETWEEN ALEXITHYMIA AND INTERPERSONAL PROBLEMS WITH MARITAL SATISFACTION IN MARRIED FEMALE NURSES OF THE PUBLIC HOSPITALS IN KERMAN CITY}, abstract ={Background & Aims: The previous researches have shown that alexithymia and interpersonal problems are related to marital satisfaction, and when marital dissatisfaction is in response to alexithymia and interpersonal problems, it is more likely to affect a marital status. The purpose of this study was to determine the relationships among alexithymia and interpersonal problems with marital satisfaction in married female nurses of the public hospitals in Kerman City.   Materials & Methods: In this descriptive-correlation study, the study sample consisted of 234 married female nurses who were selected through multi-stage random sampling, and responded to the Alexithymia Scale (TAS-20), the Interpersonal Problems (IIP), and the ENRICH Couple scale (ECS) . The analysis of the data was performed by using SPSS software, version 22, and using descriptive statistics and enter regression analysis.  Results: Results showed that there was a significant negative correlation among Alexithymia, and interpersonal problems with marital satisfaction. Also, enter regression analysis indicated that alexithymia and interpersonal problems significantly predicted 24% of the variance of marital satisfaction (p}, Keywords = {Alexithymia, interpersonal problems, marital satisfaction}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {630-638}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه‌ی ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی با رضایت زناشویی در پرستاران زن متأهل}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: رضایت زناشویی یک عامل مؤثر در بقای زندگی زناشویی است. دست‌یابی به چنین امری مستلزم توانایی ابراز هیجانات مثبت و برقراری ارتباطات مؤثر در تعاملات زوجی است. پژوهش‌ها نشان داده است که ازجمله عوامل دخیل در نارضایتی زناشویی ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی است. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی با رضایت زناشویی پرستاران زن متأهل بیمارستان‌های دولتی شهر کرمان انجام شد. مواد و روش‌ها: شرکت‌کنندگان پژوهش 234 نفر پرستار زن متأهل بود که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به مقیاس‌های ناگویی هیجانی (TAS)، مشکلات بین فردی (IIP) و مقیاس زوجی اینریچ (ECS) پاسخ دادند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون هم‌زمان صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه منفی معنی‌داری بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی با رضایت زناشویی وجود دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون هم‌زمان نشان داد که ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی 24درصد از واریانس رضایت زناشویی را تبیین می‌کنند (001/0=p). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر اهمیت ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی در پیش‌بینی رضایت زناشویی می‌باشد.}, keywords_fa = {ناگویی هیجانی, مشکلات بین شخصی, رضایت زناشویی}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2848-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2848-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {Torkzahrani, Shahnaz and banaei, mojdeh and Ozgoli, Giti and Azad, Mohsen and Mahmoudikohani, Fatemeh}, title = {THE EFFECTIVENESS OF CONSULTATION BASED ON PLISSIT MODEL ON SEXUAL FUNCTION OF LACTATING WOMEN}, abstract ={Background & Aims: Pregnancy and childbirth are important periods of women;#39s life that cause hormonal and physical changes, and these changes could have significant effects on sexual function. The aim of this study was to assess the effectiveness of PLISSIT-based counseling model On Sexual Function of women during first six month after childbirth. Material & Methods: This was a randomized controlled clinical trial study. Ninety lactating women during their first six month after delivery, and having at least one sexual problem were included in the study. The samples were selected and randomized into two groups intervention group (consultation based on PLISSIT model) and control group (routine sexual consultation). Demographic and obstetric information and FSFI (Female Sexual Function Index) questionnaires were used to collect the data. The data were collected from participants at two different times: before consultation and 4 weeks after consultation. Results: Mean scores of sexual function were 19.35 before consultation and 27.90 after consultation in experimental group. In the control group, mean score of sexual function were 20.55 before consultation and 22.41 after consultation.  These differences were statistically significant (P}, Keywords = {Consultation, sexual function, sexual problem, PLISSIT model, lactating women}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {639-647}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تأثیر مشاوره بر اساس مدل PLISSIT بر عملکرد جنسی زنان شیرده طی 6 ماه پس از زایمان}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: بارداری و زایمان دوره مشخصی از زندگی زن است که با تغییرات هورمونی و جسمی در فرد همراه می‌باشد، این تغییرات می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر عملکرد جنسی فرد داشته باشد. لذا مطالعه‌ی حاضر باهدف تعیین اثر مشاوره بر اساس مدل PLISSIT بر عملکرد جنسی در طی دوره‌ی 6 ماه پس از زایمان در زنان شیرده انجام گردید. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی کار آزمایی بالینی شاهد دار تصادفی است. نمونه‌های موردپژوهش شامل 90 زن شیرده نخست زا طی شش ماه اول بعد از زایمان و حداقل دارای یک مشکل جنسی بودند. نمونه‌ها در دو گروه مداخله (دریافت مشاوره بر اساس مدل PLISSIT) و گروه کنترل (مشاوره روتین) به‌طور تصادفی قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک و مامایی و شاخص عملکرد جنسی زنان استفاده شد. عملکرد جنسی فرد در دو مرحله قبل و 4 هفته بعد از مداخله سنجیده شد. نتایج با آزمون‌های تی، کای دو، فیشر و من ویتنی با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با سطح معنی‌دار کم‌تر از 05/0 مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره عملکرد جنسی در گروه مداخله، قبل از مداخله ۳۵/۱۹ و بعد از مداخله ۹۰/۲۷ و در گروه کنترل، قبل از مداخله ۵۵/۲۰ و بعد از مداخله ۴۱/۲۲ بود که ازلحاظ آماری این اختلاف‌ها معنادار بود (001/0>P و ۰۰۲/۰=P). همچنین  4 هفته بعد از مداخله، میانگین نمره کل در گروه مداخله و کنترل ازلحاظ آماری تفاوت معناداری را نشان داد (001/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مشاوره جنسی بر اساس مدل PLISSIT موجب بهبود عملکرد جنسی زنان شیرده می‌گردد. لذا استفاده از این مدل در مراکز بهداشتی درمانی توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {مشاوره, عملکرد جنسی, مشکل جنسی, مدل PLISSIT, زنان شیرده}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2870-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2870-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {SalehMoghaddam, Amirreza and zoka, amir and mazlom, seyed reza and amini, shahram}, title = {THE EFFECT OF EDUCATIONAL VIDEOS ON PREOPERATION ANXIETY AMONG PATIENTS BEFORE UNDERGOING OPEN HEART SURGERYWITHOUT PUMP}, abstract ={Background & Aims: pre-operative anxiety is one of the prominent psychological problems among people who are going to have open-heart surgeries. If it is not controlled properly, this problem can cause negative effects on the operation results and the physical status of the patients. Various training tools and methodologies have been proposed till now, but there is no single agreement among researches about the best one. The present research wants to determine the effect of educational videos on pre-operation anxiety among patients undergoing open-heart surgery without pump. Materials & Method: This study was single bind and random clinical trial which conducted by the participation of 60 patient’s candidate for open-heart surgery in the cardiovascular ward of Imam Reza Hospital of Mashhad in 2015. The patients were divided into control and intervention groups randomly and assigned to two groups of 30. 15-minute of educational movie in 2 sessions was shown for patients in the intervention group, but pamphlets and face to face education was applied to those in the control group one day prior to the operation. The anxiety levels in both groups were measured before and after the intervention using Spiel Berger state-trait anxiety inventory. SPSS version 11.5, independent t tests, Mann-Whitney test, paired t test, Wilcoxon test, chi-square test and exact chi-square test were used to analyze the data. Results: the average age of the patients was  years and the highest school degeree among 53.3% of them was elementary school. In pre-intervention phase, no statistically significant difference was observed between the average score of the concealed and obvious anxiety in both control and intervention group members (p>0.05). After the invention, the average obvious anxiety score of those patients in the control group ( ) was significantly less than what was observed in the control group ( ) (p}, Keywords = {educational movies, pamphlet, open-heart surgery, pre-operative anxiety}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {648-657}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: اضطراب قبل از عمل، یکی از شایع‌ترین مشکلات روان‌شناختی بیماران تحت عمل جراحی قلب باز می‌باشد که در صورت عدم کنترل می‌تواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تأثیر منفی بگذارد. روش‌ها و ابزار آموزشی مختلفی معرفی شده است ولی مناسب‌ترین آن همچنان به‌صورت راز باقی مانده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر فیلم آموزشی  بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور با مشارکت 60 بیمار کاندید عمل جراحی قلب باز بستری در بخش قلب باز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1394 انجام گردید. بیماران به‌صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری کنترل و مداخله تخصیص شدند. برای بیماران گروه مداخله، یک فیلم آموزشی طی دو جلسه 15 دقیقه‌ای و برای بیماران گروه کنترل آموزش‌ها در قالب پمفلت و چهره به چهره، در روز قبل از عمل ارائه گردید. اضطراب بیماران هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر قبل و بعد از مداخله بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 11.5 و آزمون‌های تی مستقل، من ویتنی، تی زوجی، ویلکاکسون، کای اسکوئر و دقیق کای اسکوئر تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین سنی بیماران 5/4 ±8/56 سال و میزان تحصیلات 3/53 درصد (32 نفر) از آن‌ها ابتدایی بود. میانگین نمره حمایت اجتماعی بیماران گروه مداخله 0/1±2/10 و در گروه کنترل 1/1±8/9 بود که اختلاف آن‌ها معنی‌دار نبود (185/0=P). در مرحله قبل از مداخله بین میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بیماران گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت  (05/0p>)؛ اما بعد از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار بیماران گروه مداخله (2/4±7/27) به‌صورت آماری معنی‌داری کم‌تر از گروه کنترل (3/5±0/33) بود (001/0p}, keywords_fa = {فیلم آموزشی, پمفلت, عمل قلب باز, اضطراب قبل از عمل}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} } @article{ author = {ghahrameni, jafar and valizadehbahroz, mozhg}, title = {EVALUATING THE ROLE OF PREGNANT WOMEN PARTICIPATION IN PRENATAL EDUCATION CLASSES IN CHOOSING THE TYPE OF DELIVERY IN ZANJAN HOSPITALS}, abstract ={Background & Aims: Amount of Cesareans (CS) operation has increased recently among the pregnant women. Due to some reasons such as: after-operation-complications, long convalescence, the high cost of CS operation and easy-acceptance by most of the people, and etc, the natural delivery is recommended. Regarding the above mentioned reasons, it seems that improvement of pregnant women;#39s attitude and medical staff is an efficient factor in choosing the suitable way of delivery. Material & Methods: For this purpose 80 women participated in the study and assigned to two groups of 40 in control and experimental group. Data gathered by a questionnaire. The reliability of this questionnaire was verified by experts and its validity was confirmed by Cronbakh Alpha (0.7). The research methodology was semi experimental, and data collected by using questionnaire before and after delivery training courses, and SPSS 21 was used for analyzing the gathered data .Test of  and one sample T test were conducted after confirming validity and reliability. Results: Regarding the (2-5) table, we conclude that among the attendance of prenatal education classes 8 people (20%) had CS and 32 (80%) chose natural delivery (ND). Comparing none-attendant mothers, 25 people (62/5%) chose CS and 15 people (37/5%) chose ND. Table (2-5) and  test show significance level (p= 0/00) and below 0/05. Therefore, there is a relationship between attending to the classes and choosing ND way. Conclusion: This research shows that education and attending in Prenatal Education Classes (classes of preparation for delivery) have significant effects on choosing of suitable delivery way among pregnant women.}, Keywords = {Pregnant women, prenatal education classes (preparation for delivery), Choosing the way of delivery}, volume = {14}, Number = {7}, pages = {658-664}, publisher = {Urmia University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نقش شرکت زنان باردار در کلاس‌های آمادگی زایمان در انتخاب نوع زایمان در بیمارستان‌های زنجان}, abstract_fa ={پیش‌زمینه و هدف: میزان سزارین در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به علت عوارض زیاد بعد از عمل، دوره نقاهت طولانی و هزینه بالای زایمان به طریق جراحی و سایر عوارض، زایمان طبیعی به‌عنوان روش ترجیحی توصیه شده است. با توجه به افزایش زایمان به طریقه سزارین و سهولت پذیرش آن از سوی عامه مردم به نظر می‌رسد که نگرش زنان باردار و کارکنان بهداشتی نسبت به انتخاب نوع زایمان مؤثر است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش کلاس‌های آمادگی زایمان در انتخاب نوع زایمان می‌باشد. مواد و روش کار: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر اجرا از نوع نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل 80نفر از زنان باردار که به بیمارستان زنجان مراجعه کردند از این تعداد 40 نفر به‌عنوان گروه آزمایش و 40نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزشی اجرا و سپس از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته نسبت به جمع‌آوری داده‌ها درباره اثربخش بودن آموزش اقدام گردید. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان امر تائید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 7/0 مورد تائید قرار گرفت. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (خی دو) با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید. یافته‌ها: بر اساس اطلاعات به‌دست آمده ملاحظه می‌گردد که از بین شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آموزش خانواده 8 نفر (20درصد) زایمان به روش سزارین داشته و 32 نفر (80درصد) نیز به روش طبیعی زایمان انجام داده‌اند. در مقام مقایسه از بین مادرانی که در کلاس‌های آموزش خانواده شرکت نکرده‌اند، 25 نفر (5/62درصد) به روش سزارین و 15 نفر (5/37درصد) نیز به روش طبیعی زایمان کرده‌اند. همچنین طبق اطلاعات بدست آمده و آزمون 2X ملاحظه می‌گردد سطح معنی‌داری آزمون 000/0 = p و زیر 05/0 می‌باشد؛ بنابراین بین شرکت در کلاس‌های آموزش خانواده و ترغیب به زایمان طبیعی رابطه وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش و شرکت در کلاس‌های آموزشی خانواده (کلاس‌های آمادگی برای زایمان) بر نوع انتخاب زایمان از سوی مادران باردار تأثیر داشته است.}, keywords_fa = {زنان باردار, کلاس‌های آمادگی زایمان, انتخاب نوع زایمان}, url = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2946-en.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2946-en.pdf}, journal = {Nursing And Midwifery Journal}, issn = {2717-0306}, eissn = {2717-0306}, year = {2016} }