fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
13
2
online
1
fulltext
en
عوامل مرتبط با سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در سالمندان بستری در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
FACTORS RELATED TO THE HEALTH PROMOTING LIFE STYLE AMONG GERIATRIC PATIENTS
عوامل مرتبط با سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی در سالمندی ساناز رشیدی [1] ، مسعود بهرامی [2] * تاریخ دریافت 25/10/1393 تاریخ پذیرش 22/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: سالم پیر شدن حق همه افراد بشر است. فعالیتهای ارتقاء دهنده سلامت و شیوه زندگی بهداشتی، استراتژیهای اصلی تسهیل و حفاظت از سلامتی هستند. این پژوهش بهمنظور شناسایی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و عوامل مرتبط با آن در سالمندان بستری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. مواد و روش کار: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی همبستگی میباشد که بر روی 300 سالمند بستری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (الزهرا، سیدالشهدا، نور و شهید چمران) در سال1391 انجام گردید. 300 سالمند بستری بهصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت نسخه 2 جهت تعیین وضعیت رفتارهای بهداشتی به روش مصاحبه توسط پژوهشگر برای آنها تکمیل گردید. یافتهها: سالمندان موردبررسی در حیطههای مسئولیتپذیری در قبال سلامتی(04/21 ± 75/39)، فعالیت فیزیکی(01/17 ± 79/14)، تغذیه(97/16 ± 93/47) و مدیریت استرس(44/18 ± 26/40) نمرههای پائین تر از میانگین را کسب کردند اما ازنظر رشد معنوی (74/24 ± 59/54) و روابط بین فردی(7/19 ± 20/56) نمره بالاتر از میانگین را به دست آوردند. بهطورکلی سالمندان موردبررسی نمره سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت پائین تر از میانگین را دارا بودند (2/13 ± 8/42). بین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و تعدادی از ویژگیهای واحدهای موردپژوهش ازجمله وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و شغل ارتباط معناداری وجود داشت. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که بهطورکلی سالمندان موردبررسی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت مطلوبی را دارا نبودند. بنابراین پیشنهاد میشود برنامههای آموزش سبک زندگی سالم با همکاری تیم ارتقای سلامت در راستای دستیابی به ارتقای سلامت سالمندان و کاهش بیماریهای مزمن، بستریهای متعدد و عوارض متعدد ناشی از نداشتن سبک زندگی سالم در سطح وسیع به اجرا درآید. کلیدواژهها: سالمندی،ارتقاء سلامت، شیوه زندگی، پرستاری مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67 ، اردیبهشت 1394، ص 98-90 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران، تلفن: 7922943-0311، فاکس: 6699398-0311 Email: bahrami@nm.mui.ac.ir [1] کارشناس ارشد آموزش پرستاری بهداشت جامعه، معاونت بهداشتی استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران [2] دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران (نویسنده مسئول)
Factors related to the health promoting life style among geriatric patients Rashidi S [1] , Bahrami M [2] * Received: 15 Jan, 2015 Accepted: 11 Apr , 2015 Abstract Background & Aim: Having a healthy aging is one of the main individuals' rights. Activities leading to a better health status and having a healthy life style are the main strategies in order to maintain and improve individual's lives. The aim of this study was therefore to identify the health promoting life style, and its affecting factors between geriatric patients hospitalized in Isfahan University of Medical Sciences affiliated hospitals. Materials & Methods: This was a descriptive correlational study which was conducted in four major hospitals affiliated to Isfahan University of Medical Sciences in 2012. 300 geriatric patients were randomly selected and invited to complete the Health Promoting Lifestyle Profile – II (HPLP-II) that measures the health promoting life style. Results: In several domains including Responsibility regarding the health domain (39.75 ± 21.04), Physical activity (14.79 ± 17.01), Nutrition (49.93 ± 16.97), and Stress management (40.26 ± 18.44), the mean scores were below the acceptable level (50). However, in the domains such as Spirituality growth (54 . 59 ± 24.74), and Interpersonal relationship (56.2 ± 19.7) the mean score was above the acceptable level. In general, patients did not have a promoting healthy life style (42.8 ± 13.2). Significant correlations were found between promoting life style behaviors and marital status, educational level and occupation. Conclusion: The study findings indicated that geriatric patients may not have a promoting healthy life style. In order to facilitate the geriatric health thereby decreasing chronic illnesses, frequent hospitalization and related morbidities, it is suggested to implement the health education programs in a wide range. Key words : Geriatrics, Health promotion, Life style, Nursing Address : Faculty of of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran Tel: (+98)3117922943, Fax:(+98)3116699398 Email: bahrami@nm.mui.ac.ir [1] Master of Science in Community Health Nursing , Health Department Isfahan University of Medical Sciences , Isfahan, Iran [2] PhD in Nursing, Assistant Professor , Center for Nursing Care Research , School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences , Isfahan, Iran (Corresponding author)
Geriatrics, Health promotion, Life style, Nursing
سالمندی,ارتقاء سلامت, شیوه زندگی, پرستاری
90
98
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1020-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/14
1392/7/22
2014/10/14
1393/7/22
Sanaz
Rashedi
Master of Science in Community Health Nursing, Health Department Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
ساناز
رشیدی
sanaz.rashidi@yahoo.com
00319475328460011501
00319475328460011501
No
کارشناس ارشد آموزش پرستاری بهداشت جامعه، معاونت بهداشتی استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Masoud
Bahrami
PhD in Nursing, Assistant Professor, Center for Nursing Care Research, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran (Corresponding author)
مسعود
بهرامی
bahrami@nm.mui.ac.ir
00319475328460011500
00319475328460011500
Yes
دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران (نویسنده مسئول)
en
عوامل اثر گذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری
THE INDIVIDUAL FACTORS INFLUENCING KNOWLEDGE TRANSFER ACTIVITIES IN NURSING RESEARCH
عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری لیلا ولیزاده [1] ، وحید زمانزاده [2] ، سیما لک دیزجی3، خدیجه نصیری4، سمیه محمدیان روشن 5 *، سادات باقر مداح6، مژگان بهشید7، تینا پلمه8 تاریخ دریافت 01/11/1393 تاریخ پذیرش 25/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: توجه به روشهای تولید، انتقال و بهکارگیری دانش حیاتی است. تولید دانش حاصل از پژوهش در پرستاری در حال افزایش میباشد ولی استفاده از آن در عمل روند کندی را میپیماید. ازاینرو پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی جهت انتقال تحقیق از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و آموزشی پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی در ایران انجام شد. مواد و روش کار: مطالعه توصیفی همبستگی به روش نمونهگیری خوشهای با شرکت 279 نفر از اعضای هیئتعلمی پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام پذیرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه نات و ویلداوسکی1980 و لاندری و همکاران 2001 و 2003 استفاده شد. دادهها با استفاده از SPSS ver13 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها : نتایج مطالعه نشان داد در سطح فردی، بیشترین فعالیت مربوط به سخنرانی در همایشها و ارسال نتایج تحقیقات به ذینفعان و کمترین آن "شرکت در فعالیتهای تجاری" میباشد. عواملی از قبیل "پژوهش مبتنی بر نیاز مصرفکنندگان" و " سابقه خدمت بهعنوان مدرس پرستاری" ارتباط آماری معنیداری با فعالیتهای انتقال تحقیق در سطح فردی نشان دادند ( P< 0/05 ). بحث و نتیجهگیری : نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که فعالیتهای فردی برای انتقال تحقیق با برخی عوامل ارتباط آماری معنیدار دارد. لذا بایستی علاوه بر اتخاذ تدابیر لازم جهت ترویج و تشویق فعالیتهای فردی انتقال تحقیق به عوامل اثرگذار و تعیینکننده قابل مداخله توجه گردد. کلیدواژهها: انتقال دانش، پرستاری، پژوهش پرستاری، مدرس پرستاری مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 107-99 آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی تبریز، واحد بینالمللی ارس، تلفن: 09372681253 Email: mohamadian63@gmail.com [1] PhD پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه کودکان [2] PhD پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه داخلی جراحی 3 کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه داخلی جراحی 4 کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت آموزشی دانشکده علوم پزشکی خلخال، گروه داخلی جراحی 5 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، واحد بین المللی ارس (نویسنده مسئول) 6 دکتری پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی 7 دانشجوی PhD پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه داخلی جراحی 8 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، واحد بین المللی ارس
The individual factors influencing knowledge transfer activities in nursing research Valizadeh L [1] , Zamanzadeh V [2] , LakDizaji S [3] , Nasiri KH [4] , MohammadianRoshan S [5] *, Maddah S [6] , Behshid M [7] , PalmehT [8] Received: 21 Jan, 2015 Accepted: 14 Apr , 2015 Abstract Background & Aim: Transferring and applying the knowledge is a critical and complex method. Production of research-based knowledge in nursing is increasing but the trend of its practical usage is slow. This study tries to determine the factors affecting the individual research transfer among educators and faculty members in medical science universities, Iran. Materials & Methods: This descriptive correlation study was conducted using a clustered sampling of 279 nurses working in Medical Sciences Universities, Iran. The data were gathered using tools developed by Knott & Wildavsky (1980), and Landry et al (2003), and they were analyzed using SPSS, v13. Results : The results showed that at the individual level , the highest activity was presenting and participating at the conference, the lowest participation was in " commercial activities". Factors as "the research based on consumer needs" and "the years served as nursing instructor" had statistically significant relationship with personal research transfer performance ) P< 0/05 .( Conclusion: Findings indicate that the instructor’s individual performance in research transfer was statistically significant correlation with some factors. So it is necessary to promote and encourage the performances but also considering determinants and intervening factors. Keywords: Knowledge transfer, Knowledge, Nursing, Nursing research, Nurse Educator Address: University of Medical Sciences, Aras international campus, Department of Medical-Surgical Nursing. Tel: (+98)9372681253 Email: mohamadian63@gmail.com [1] Associate Professor in Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery Tabriz University of Medical Sciences. [2] Associate Professor in Department of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences. [3] MSN in nursing education, Faculty member at Tabriz University of Medical Sciences , medical-surgical nursing department. [4] MSN in nursing education, Ardebil University of Medical Sciences, Department of Medical-Surgical Nursing. [5] Master of science in nursing, University of Medical Sciences, Aras international compus, Department of Medical-Surgical Nursing. (Corresponding author) [6] PhD in nursing, School of Nursing and Midwifery Tehran University of Medical Sciences. [7] PhD student, Faculty member at Tabriz University of Medical Sciences , Department of Medical-Surgical nursing. [8] Master of science in nursing, University of Medical Sciences, Aras international compus, Department of Medical-Surgical Nursing.
Knowledge transfer, Knowledge, Nursing, Nursing research, Nurse Educator
انتقال دانش, پرستاری, پژوهش پرستاری, مدرس پرستاری
99
107
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-820-3&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/4
1392/12/13
2014/10/142014/12/31
1393/10/10
Leila
Valizadeh
لیلا
ولی زاده
00319475328460011502
00319475328460011502
No
PhD پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه کودکان
Vahid
Zamanzadeh
وحید
زمان زاده
00319475328460011503
00319475328460011503
No
PhD پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه داخلی جراحی
Sima
LakDizaji
سیما
لک دیزجی
00319475328460011505
00319475328460011505
No
کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه داخلی جراحی
Khadijeh
Nasiri
خدیجه
نصیری
00319475328460011508
00319475328460011508
No
کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت آموزشی دانشکده علوم پزشکی خلخال، گروه داخلی جراحی
somaye
Mohammadiyan
سمیه
محمدیان روشن
mohamadian63@gmail.com
00319475328460011504
00319475328460011504
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، واحد بین المللی ارس (نویسنده مسئول)
Sadat
Bagher maddah
سادات
باقر مداح
00319475328460011506
00319475328460011506
No
دکتری پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی
Mojgan
Behshid
مژگان
بهشید
00319475328460011507
00319475328460011507
No
دانشجوی PhD پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه داخلی جراحی
Tina
Palmeh
تینا
پلمه
00319475328460011509
00319475328460011509
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، واحد بین المللی ارس
en
فراتحلیل اثربخشی مداخلات مبتنی بر خود مراقبتی، بر کیفیت زندگی بیماران مزمن (ایران:1391-1384)
META-ANALYSIS OF EFFECTIVENESS OF THE INTERVENTIONS BASED ON SELF-CARE ON THE QUALITY OF LIFE OF CHRONIC PATIENTS (IRAN: 2005-2012)
فراتحلیل اثربخشی مداخلات مبتنی بر خود مراقبتی، بر کیفیت زندگی بیماران مزمن (ایران:1391-1384) بهزاد ریگیکوته [1] *، سید حبیباله احمدی فروشانی [2] ، حامد سارانی [3] ، سجاد همتی [4] ، زهرا آقاشاهی [5] تاریخ دریافت 22/10/1393 تاریخ پذیرش 24/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: تاکنون پژوهشهای مختلفی به بررسی اثربخشی خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران مزمن پرداختهاند ولی میزان اندازه اثر این مداخلات، موضوعی است که به نظر میرسد اهمیت بررسی دارد. ازاینرو این فراتحلیل باهدف بررسی میزان اثربخشی مداخلات مبتنی بر خود مراقبتی، بر کیفیت زندگی بیماران مزمن در ایران انجام شده است. مواد و روشها: ابزار پژوهش، چکلیست فراتحلیل بود که دربردارنده 11 پژوهش انجام شده در ایران، بین سالهای 1384 تا 1391 بودند که دارای اطلاعات آماری مناسب جهت استفاده در فراتحلیل بودند. یافتهها: نتایج این فراتحلیل، نشان داد که میزان اندازه اثر مداخلات بر مبتنی بر الگوی خودمراقبتی بر کیفیت زندگی، 89/0 است ) 00001/0 P< ). بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج این فراتحلیل، میزان اندازه اثر مداخلات مبتنی بر خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران مزمن، بر اساس تفسیر کوهن در حد بالایی است. کلیدواژهها: خودمراقبتی، کیفیت زندگی، فراتحلیل، بیماران مزمن مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 115-108 آدرس مکاتبه: دانشگاه اصفهان، تلفن: 09395755087 Email: biatrigi@yahoo.com [1] کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) [2] کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان [3] کارشناسی ارشد پرستاری و سرپرست دانشکده سلامت خاش [4] کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان، [5] کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
META-ANALYSIS OF EFFECTIVENESS OF THE INTERVENTIONS BASED ON SELF-CARE ON the QUALITY OF LIFE OF CHRONIC PATIENTS (IRAN: 2005-2012) Rigi Kooteh B [1] * , Ahmadi Forooshany SH [2] , Sarani H [3] , Hemmati S [4] ,Aghashahi Z [5] Received: 12 Jan , 2015 Accepted: 13 Apr , 2015 Abstract Background & Aims: So far several studies have been administrated to investigate the effectiveness of self-care on the quality of life of chronic patients, but it seems that the rate and effective size of these interventions are the issues deserving more attention and investigation. Thus the purpose of this meta-analysis was to investigate the effectiveness of the interventions based on self-care on the quality of life of chronic patients in Iran. Materials & Methods: Instrument of the research was a checklist of meta-analysis including 11 studies performed in Iran between 2005-2011. Each of these studies had underlying appropriate statistic data to be included in this meta-analysis. Results: The results showed that the amount of effect size of interventions based on self-care on the quality of life, was 0/89 (P< 0/00001). Conclusion: Based on the results of this meta-analysis, and according to Cohen's interpretation, the effect size of interventions based on self-care was high in the quality of life of chronic patients. Key words: self-care, quality of life, meta-analysis, chronic patients Address: University of Isfahan, Isfahan, Iran Tel: (+98)9395755087 Email:Biatrigi@yahoo.com [1] MA of Clinical Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran (Corresponding author) [2] MA in clinical psychology University of Isfahan [3] MA in Nursing, Khahsh [4] MA Counseling, University of Isfahan [5] MA in clinical psychology, University of Zahedan
self-care, quality of life, meta-analysis, chronic patients
خودمراقبتی, کیفیت زندگی, فراتحلیل, بیماران مزمن
108
115
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-966-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/42013/09/11
1392/6/20
2014/10/142014/12/312015/02/8
1393/11/19
Behzad
Rigikouteh
MA of Clinical Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran (Corresponding author)
بهزاد
ریگی کوته
Biatrigi@yahoo
00319475328460011510
00319475328460011510
Yes
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
Sayed Hababiallah
Ahmadi Forooshany
MA in clinical psychology University of Isfahan
سید حبیب اله
احمدی فروشانی
Biatrigi@yahoo
00319475328460011511
00319475328460011511
No
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان
Hammed
Sarani
MA in Nursing, Khahsh
حامد
سارانی
Biatrigi@yahoo
00319475328460011512
00319475328460011512
No
کارشناسی ارشد پرستاری و سرپرست دانشکده سلامت خاش
Sajjad
Hemmati
MA Counseling, University of Isfahan
سجاد
همتی
Biatrigi@yahoo
00319475328460011513
00319475328460011513
No
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان
Zahra
Aghashahi
MA in clinical psychology, University of Zahedan
زهرا
آقاشاهی
Biatrigi@yahoo
00319475328460011514
00319475328460011514
No
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
en
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل INSURE
COMPARING THE EFFECT OF PRONE AND SUPINE POSITIONS ON RESPIRATORY STATUS OF ACUTE RESPIRATORY DISTRESS SYNDROME NEWBORNS TREATED BY INSURE PROTOCOL
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل INSURE طاهره وفایینژاد [1] ، علی فخرموحدی [2] ، طاهره سلیمی [3] *، شمس اله نوریپور [4] تاریخ دریافت 29/10/1393 تاریخ پذیرش 25/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف : اساس درمان در سندرم دیسترس تنفسی حاد نوزادان تنظیم تبادل اکسیژن و دیاکسید کربن بوده است که توسط سبکهای درمانی مختلفی ازجمله پروتکل INSURE انجام میشود. لذا این مطالعه باهدف مقایسه وضعیتهای بدنی طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل INSURE انجام گردید. مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی با طرح متقاطع بوده است که بر روی 30 نوزاد نارس دارای مشکل تنفسی تحت مٌد NCPAP بعد از اعمال پروتکل INSURE ، انجام گردید. واحدهای پژوهش بهصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول در سه ساعت اول در وضعیت دمر و در سه ساعت دوم در وضعیت طاق باز قرار میگرفتند و گروه دوم نیز بهصورت برعکس با گروه اول تحت وضعیتهای مذکور قرار میگرفت. در دو گروه هر 15 دقیقه مقادیر درصد اشباع اکسیژن، تعداد تنفس و نبض در هر وضعیت اندازهگیری میگردید. درنهایت دادههای حاصل از مطالعه توسط آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج افزایش میزان اکسیژن و کاهش تعداد تنفس و نبض را بهطور معنیداری در وضعیت دمر نسبت به طاقباز نشان دادند (001/0 > p )؛ اما ازنظر میزان بروز برادیکاردی، افت اشباع اکسیژن و تغییرات کسر اکسیژن دمی در دو گروه اختلاف معنیداری وجود نداشت. بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان دادند که وضعیت دمر نسبت به طاق باز دارای اثرات سودمندتری بر تبادل گازی در نوزاد میباشد که شاید بتوان در کنار درمانهای اصلی بهعنوان یک مراقبت کمهزینه و مؤثر در تثبیت وضعیت تنفسی نوزادان مبتلا به دیسترس تنفسی حاد مورداستفاده قرار گیرد. کلیدواژهها: وضعیت طاق باز، وضعیت دمر، سندرم دیسترس تنفسی، فشار مثبت مداوم راه هوایی از طریق بینی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 123-116 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران، تلفن: 09132586853 Email:salimi_tahere@yahoo.com [1] کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ایران [2] دکترای پرستاری، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ایران [3] کارشناس ارشد پرستاری کودکان، عضو هیات علمی، مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران (نویسنده مسئول) [4] فوق تخصص نوزادان، عضو هیات علمی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ایران
Comparing the effect of prone and supine positions on respiratory status of acute respiratory distress syndrome newborns treated by INSURE protocol Vafaienejad T [1] , Fakhr-Movahedi A [2] , Salimi T [3] * , Nooripur SH [4] Received: 19 Jan , 2015 Accepted: 14 Apr , 2015 Abstract Background & Aims: The basis of treatment in acute respiratory syndrome in neonatal has been the exchange of oxygen and carbon dioxide which was performed by various therapeutic modes such as INSURE protocol. Therefore, this study was performed to compare the prone and supine positions on respiratory status of acute respiratory distress syndrome newborns treated by INSURE protocol. Materials & Methods: This was an experimental study with crossover design that was performed on 30 newborn with respiratory problems undergoing NCPAP mode after application of INSURE protocol. Research samples were assigned randomly into two groups. Newborns in first group were placed in prone-supine position for three hours in each position. Second groups contrary to first group placed in supine-prone position for three hours in each position as well. In every position, oxygen saturation percentage, respiratory and pulse rate were measured every 15 minutes. Finally, the data were analyzed by descriptive and inferential statistics. Results: Results showed an increasing of oxygen saturation, and decreasing of respiratory and pulse rate in prone to supine position significantly (p< 0.001). But there were no significant difference between two groups for bradycardia, desaturation and Fio2 alteration. Conclusion: The finding showed that prone to supine position has useful effects in gas exchange in newborn, which may be considered as an effective and affordable care to establish respiratory status of acute respiratory distress syndrome. Key words: Prone Position, Supine Position, Respiratory Distress Syndrome, Nasal Continuous Positive Airway Pressure (N.CPAP) Address: Yazd University of Medical Sciences, Yazd, Iran Tel: (+98)9132586853 Email: salimi_tahere@yahoo.com [1] Critical Care Nursing, MSc, University of Medical Sciences, semnan, Iran [2] Assistant professor of Nursing and Allied Medical School, PhD, University of Medical Sciences, Semnan, Iran [3] Instructor of Pediatric Nursing and Allied Health Faculty, MSc, University of Medical Sciences, Yazd, Iran (corresponding author) [4] Associate professor of Community Medicine and Allied Health, Faculty Neonatologist,University of Medical Sciences, Semnan, Iran
Prone Position, Supine Position, Respiratory Distress Syndrome, Nasal Continuous Positive Airway Pressure (N.CPAP)
وضعیت طاق باز, وضعیت دمر, سندرم دیسترس تنفسی, فشار مثبت مداوم راه هوایی از طریق بینی
116
123
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1112-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/42013/09/112013/12/10
1392/9/19
2014/10/142014/12/312015/02/82014/10/14
1393/7/22
Tahere
Vafaienejad
Critical Care Nursing, MSc, University of Medical Sciences, semnan, Iran
طاهره
وفایی نژاد
vafa_nasim2009@yahoo.com
00319475328460011515
00319475328460011515
No
کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ایران
A. li
Fakhr-Movahedi
Assistant professor of Nursing and Allied Medical School, PhD, University of Medical Sciences, Semnan, Iran
علی
فخرموحدی
alimovi@yahoo.com
00319475328460011516
00319475328460011516
No
دکترای پرستاری، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ایران
Tahere
Salimi
Instructor of Pediatric Nursing and Allied Health Faculty, MSc, University of Medical Sciences, Yazd, Iran (corresponding author)
طاهره
سلیمی
salimi_tahere@yahoo.com
00319475328460011518
00319475328460011518
Yes
کارشناس ارشد پرستاری کودکان، عضو هیات علمی، مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران (نویسنده مسئول)
SHamsollah
Nooripur
Associate professor of Community Medicine and Allied Health, Faculty Neonatologist,University of Medical Sciences, Semnan, Iran
شمس اله
نوری پور
sh.noripour@yahoo.com
00319475328460011517
00319475328460011517
No
فوق تخصص نوزادان، عضو هیات علمی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ایران
en
تجربه زندگی با آسیب سوختگی: یک مطالعه کیفی
LIFE EXPERIENCE WITH BURN INJURIES: A QUALITATIVE STUDY
تجربه زندگی با آسیب سوختگی: یک مطالعه کیفی وحید زمانزاده [1] ، لیلا ولیزاده [2] ، مژگان لطفی [3] *، فریدون صالحی [4] تاریخ دریافت 03/11/1393 تاریخ پذیرش 18/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: به دلیل چندبعدی بودن و وسعت دامنه اثرات مخرب سوختگی بر زندگی مبتلایان، تجربه زندگی پس از سوختگی عموماً انفرادی و ارتباط نزدیکی با بافت فرهنگی و مذهبی آنها دارد. لذا این مطالعه باهدف بررسی تجارب بیماران سوختگی در گذر از حادثه تا بازگشت به جامعه ؛ جهت برنامهریزیهای مراقبتی -توانبخشی منطبق با بستر موجود و نیاز جامعه ایران صورت گرفت. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی است که با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و مصاحبههای عمیق و بدون ساختار انجامشده با 15 فرد نجاتیافته از سوختگی انجام گرفت. یافتهها: بر اساس عناصر موجود در مفاهیم متن، تشکیل کدها، دستهها و زیر طبقات؛ سهطبقه الف) تهدید، ب) آشفتگی و ج) عوامل بیرونی، درونی و بین فردی مؤثر بهعنوان عصاره تجربه مشارکتکنندگان تشکیل یافتند. خطر مرگ، اختلال در روند زندگی، تعارض معنوی ، مشغله روحی - روانی ، تنهایی و جدایی و تغییر در تصور از خود زیر طبقات «تهدید» بود. طبقه «آشفتگی» نیز بر اساس زیر طبقات درد و عذاب، رنج و ناراحتی، رفتار تهاجمی و تغییر در باورهای خود از خویش شکل گرفت. طبقه عوامل بیرونی، درونی و بین فردی مؤثر نیز شامل زیر طبقات: اعتقادات و باورها، آرزوها و تمایلات، انگیزهها، نگرش، ویژگیهای دموگرافیک، ویژگیهای شخصیتی، تصور از خود، عواطف و هیجانات، تعامل، آگاهی، فرهنگ و بالاخره بعد زمان و مکان بود. تجربه مبتلایان به سوختگی از تهدید و آشفتگی در گذر از حادثه تا بازگشت به جامعه ازنظر زمانی و مکانی روندی خطی داشت که با تهدید جسمی و آشفتگی حسی و درد در مدت بستری آغازمی شد؛ با تهدید روحی، روانی، معنوی و آشفتگی در تصور از خود در جریان زندگی تداوم مییافت و به تهدید اجتماعی و آشفتگیهای رفتاری و تغییر در باورهای خود از خویش در بازگشت به جامعه ختم میگردید. بحث و نتیجهگیری: درک عمیق این دو مفهوم به ارائهکنندگان خدمات سلامتی کمک خواهد کرد علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات ذهنی و اجتماعی که هر فرد تجربه میکند را در برنامهریزیهای مراقبتی و توانبخشی مدنظر قرار دهند. کلیدواژهها: سوختگی، نجاتیافتگان، تجارب زنده، تحقیق کیفی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 135-124 آدرس مکاتبه: گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تلفن:09144130632 Email: Mojgan.lotfi@yahoo.com [1] دانشیار گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز [2] دانشیار گروه پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز [3] استادیار گروه پرستاری داخلی جراحی، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (نویسنده مسئول) [4] دانشیار گروه جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Life experience with burn injuries: A qualitative study Zamanzadeh V [1] ,Valizadeh L [2] , Lotfi M [3] *, Salehi F [4] Received: 23 Jan , 2015 Accepted: 7 Apr , 2015 Abstract Background & Aim: Due to multifunctional and wide range of burning diverse effects on burned patients, life experience after burn is considered as an individual experience, and it has a close relationship with their cultural and religious context. This study was done to assess burn patient’s experiences during accident till returning back to the society in order to improve rehabilitation-caring plan to match with the existing context and Iranian social needs. Materials & Methods: This is a qualitative study which is done using qualitative content analysis and unstructured deep interviews with 15 participants who had burn experience. Results: Based on the existing elements in the context, three categories is extracted: (A) Threat. (B) Disturbance. (C) External, internal and interpersonal factors as the essence of participants’ experiences. ‘Threat’ was formed based on the risk of death, life procedures disorder, spiritual conflict, mental disorder, feeling loneliness and isolation, and changing of the self-image. ‘Disturbance’ was formed based on pain, suffering and enduring violent behaviors and changes in self-confidence. ‘External, internal and inter personal factors’ was formed based on beliefs and values, wishes and tendencies, motivation, attitudes, demographic characteristics, personal properties, personal beliefs, affection and emotion, interactions , awareness, culture and finally being in a time and place frame. Conclusion: Deep conception of these two concepts will help to health care providers to undertake mental and social problems beside physical problems in considering rehabilitation and caring plans. Key words: Burn-survivors-live experience-qualitative research Address: Tabriz University of Medical sciences, Nursing and Midwifery faculty Tel: (+98):0413-4799946 Email: Mojgan.lotfi@yahoo.com [1] Associated Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences [2] Associated Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences [3] Assisstant Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences (Corresponding author) [4] Associated Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences
Burn-survivors-live experience-qualitative research
سوختگی, نجاتیافتگان, تجارب زنده, تحقیق کیفی
124
135
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1282-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/42013/09/112013/12/102014/06/8
1393/3/18
2014/10/142014/12/312015/02/82014/10/142014/10/29
1393/8/7
Vahid
Zamanzadeh
Associated Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences
وحید
زمان زاده
zamanzadeh@tbzmed.ac.ir
00319475328460011519
00319475328460011519
No
دانشیار گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Lila
Valizadeh
Associated Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences
لیلا
ولیزاده
Valizadehl@tbzmed.ac.ir
00319475328460011520
00319475328460011520
No
دانشیار گروه پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Mojgan
Lotfi
Assisstant Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences (Corresponding author)
مژگان
لطفی
mojgan.lotfi@yahoo.com
00319475328460011521
00319475328460011521
Yes
استادیار گروه پرستاری داخلی جراحی، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (نویسنده مسئول)
feridoon
Salehi
Associated Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences
فریدون
صالحی
salehi@tbzmed.ac.ir
00319475328460011522
00319475328460011522
No
دانشیار گروه جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
en
نگرانیهای مادران دارای کودک ناشنوا: یک مطالعهی کیفی
CONCERNS OF MOTHERS WITH HEARING LOSS CHILD: A QUALITATIVE STUDY
نگرانیهای مادران دارای کودک ناشنوا: یک مطالعهی کیفی حسین ابراهیمی [1] ، عیسی محمدی [2] ، محمود شمشیری [3] ، محمدعلی محمدی [4] *، بهروز دادخواه [5] تاریخ دریافت 01/10/1393 تاریخ پذیرش 15/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: تولد کودک ناشنوا، واقعهای تنشزا و غیرمنتظره برای والدین محسوب میشود. مادران کودکان ناشنوا جهت ارائه مراقبت مؤثر از کودک خود، نیازمند حمایتهای روحی و روانی میباشند. این مطالعه باهدف تبیین نگرانیهای مادران با کودک ناشنوای مادرزادی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه کیفی با مشارکت 12 نفر از مادران دارای کودک ناشنوا انجام شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار جمعآوری شد و به روش تحلیل محتوای کیفی ارائهشده توسط گرانهیم و همکاران آنالیز گردید. یافتهها: نگرانیهای مادران دارای کودک ناشنوا در 3 طبقه اصلی خلاصه گردید که شامل نگرانیهای مربوط به ماهیت ناشنوائی، نگرانیهای مربوط به مشکلات اجتماعی و نگرانیهای مربوط به آینده کودک بود. در میان نگرانیهای مربوط به آینده، احتمال تولد فرزند ناشنوای دیگر و ترس از ناشنوا شدن فرزندانِ کودک ناشنوای خود مهمترین دغدغه و نگرانیهای مادران بود. بحث و نتیجهگیری: مادران دارای کودک ناشنوا نگرانیهای متعددی را تجربه میکنند. برای کاهش این نگرانیهای خود نیاز به دریافت حمایت ویژه توسط کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی دارند. تعدیل این نگرانیها میتواند موجب کاهش استرس مرتبط با کودک ناشنوا و مشارکت مؤثر آنها در امر توانبخشی کودک باشد. کلیدواژهها: نگرانی، مادران دارای کودک ناشنوا، تحلیل محتوای کیفی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 146-136 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران، تلفن: 09144525246 Email: m.mohammadi@arums.ac.ir [1] دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران [2] دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران [3] استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران [4] دانشجوی دکتری پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) [5] استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
Concerns of mothers with hearing loss child: A Qualitative study Ebrahimi H [1] , Mohammadi E [2] , Shamshiri M [3] , Mohammadi MA [4] *, Dadkhah B [5] Received: 22 Dec , 2014 Accepted: 4 Apr , 2015 Abstract Background & Aim: Havig a hearing loss children is a stressful and unanticipated experience for their parents. Their mothers need a specific social and spiritual support to provide care for their children. This study aimed to understand the concerns of mothers who have a congenitally hearing loss child. Materials & Methods: In this qualitative content analysis, by using purposeful sampling method, 12 mothers with hearing loss children were participated in the semi-structural and deep interviews. Gathered data were analyzed by using qualitative content analysis provided by Graneheim et al. Results : The concerns of mothers of hearing loss children were categorized in three main themes: ‘the concerns related to the nature of hearing losses, ‘the social concerns’ and ‘concerns about future’. Among the future concerns, possibility of having another deaf child birth and the occurrence of it in the grand-children were the most important ones. Conclusion: M others of deaf children are experiencing the varieties of concerns. To cope with these concerns, they need a special consideration by social and health professionals. Modification of the concerns can decrease the child-related stress, and consequently encourage them to be involved in child care. KeyWords: concerns, mothers of hearing loss children, qualitative content analysis Address: Tabriz university of Medical Sciences, Tabriz, Iran Tel: (+98)9144525246 Email: m.mohammadi@arums.ac.ir [1] Associate Professor, Department of Nursing, Tabriz university of Medical Sciences, Tabriz, Iran. [2] Associate Professor, Department of Nursing, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. [3] Assistant Professor, Department of Nursing , Ardabil university of Medical Sciences, Ardabil, Iran [4] PhD candidate, Research Committee Member, Department of Nursing, Tabriz university of Medical Sciences, Tabriz, Iran (Corresponding Author) [5] Assistant Professor, Department of Nursing, Ardabil university of Medical Sciences, Ardabil, Iran
concerns, mothers of hearing loss children, qualitative content analysis
نگرانی, مادران دارای کودک ناشنوا, تحلیل محتوای کیفی
136
146
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1346-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/42013/09/112013/12/102014/06/82014/07/17
1393/4/26
2014/10/142014/12/312015/02/82014/10/142014/10/292014/12/24
1393/10/3
Hossein
Ebrahimi
Associate Professor, Department of Nursing, Tabriz university of Medical Sciences, Tabriz, Iran.
حسین
ابراهیمی
ebrahimih@tbzmed.ac.ir
00319475328460011540
00319475328460011540
No
دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Eissa
Mohammadi
Associate Professor, Department of Nursing, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
عیسی
محمدی
emohamadu@yahoo.com
00319475328460011541
00319475328460011541
No
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mahmood
Shamshiri
Assistant Professor, Department of Nursing , Ardabil university of Medical Sciences, Ardabil, Iran
محمود
شمشیری
m.shamshiri@arums.ac.ir
00319475328460011542
00319475328460011542
No
استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
Mohammad Ali
Mohammadi
PhD candidate, Research Committee Member, Department of Nursing, Tabriz university of Medical Sciences, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
محمدعلی
محمدی
m.mohammadi@arums.ac.ir
00319475328460011543
00319475328460011543
Yes
دانشجوی دکتری پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
Behrouz
Dadkhah
Assistant Professor, Department of Nursing, Ardabil university of Medical Sciences, Ardabil, Iran
بهروز
دادخواه
b.dadkhah@arums.ac.ir
00319475328460011544
00319475328460011544
No
استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
en
بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی
A SURVEY ON THE EFFECT OF CORE STABILIZATION TRAINING PROGRAM ON THE STATIC AND DYNAMIC BALANCE OF MENTALLY RETARDED STUDENTS
بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی بهنام غلامی بروجنی [1] *، بهنام قاسمی [2] ، محمدرضا مرادی [3] تاریخ دریافت 27/10/1393 تاریخ پذیرش 24/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: عقبماندگی ذهنی یکی از رایجترین معلولیتهای ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهد. هدف از این تحقیق تعیین تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. مواد و روشها: در یک مطالعه مورد- شاهدی 30 دانشآموز پسر کمتوان ذهنی را در دو گروه (کنترل، 15 کمتوان ذهنی با میانگین سنی 11/3 ± 23/11 سال، قد 51/7 ± 148 سانتیمتر، وزن 13/5 ± 26/35 کیلوگرم) و (تجربی، 15 کمتوان ذهنی با میانگین سنی 25/2 ± 53/11 سال، قد 02/7 ±150 سانتیمتر، وزن 08/7 ± 12/42 کیلوگرم)، 8 هفته و هفتهای سه بار تمرین ثبات مرکزی توسط گروه تجربی انجام داده شد. در پیشآزمون و پسآزمون تست شارپاند رومبرگ برای اندازهگیری تعادل ایستا و تست برخاستن و راه رفتن برای اندازهگیری تعادل پویای دو گروه موردبررسی قرار گرفت. از آزمون t مستقل برای تجزیهوتحلیل دادهها (05/0 p≤ ) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوتهای معنیداری در میانگین تعادل ایستا (چشمباز (000/ 0 (p≤ ، چشمبسته (000/0 p≤ )) و همچنین تعادل پویا (000/0 p ≤ ) در بین دو گروه وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی را بهبود میبخشد و میتواند همراه با دیگر برنامههای تمرینی برای بهبود تعادل دانشآموزان کمتوان استفاده شود. کلیدواژهها : کمتوان ذهنی، ثبات مرکزی، تعادل ایستا، تعادل پویا مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 153-147 آدرس مکاتبه: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد، تلفن: 09139777107 Email: behnamgholami11@yahoo.com [1] دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول) [2] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد [3] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
A Survey on the effect of core stabilization training program on the static and dynamic balance of mentally retarded students GholamiBorujeni B [1] * , Ghasemi B [2] , Moradi MR [3] Received: 17 Jan, 2015 Accepted: 13 Apr , 2015 Abstract Background & Aims: Mental retardation is one of the most common mental disabilities that are allocated about 3% of the world's population. The purpose of this study was to survey the effect of core stabilization training program on the static and dynamic balance of mentally retarded students. Materials & Methods : In a case-control study, 30 male mentally retarded students divided into two groups (CTL, 15 mentally retarded with a mean age of 11.23 ± 3.11 years, height 148 ± 7.51cm, weight 35.26 ± 5.13kg) and (TRN, 15 mentally retarded with a mean age 11.53 ± 2.25 years, height 150 ± 7.02 cm, weight 42.12 ± 7.08 kg), TRN group was performed a core stabilization program for 8 weeks and three times per week. The pre-test and post-test of Sharpened Romberg test was done to measure static balance, while 'Get Up' and 'Go test' was done to measur e dynamic balance of two groups. Independent T-test was used to analyze the data (p≤0.05). Result: Results showed significant differences in the mean of static balance (open eye (p 14≤'> 0.000), closed eye (p≤0.000)), and for dynamic balance (P≤0.000) in both groups. Conclusion: Core stabilization training program improve the static and dynamic balance of mentally retarded students, and it can be used with other training programs for improving the balance of mentally retarded students. Keywords: Mental Retardation, Core Stability, Static balance, Dynamic balance Address: School of Literature and Human Science, Shahrekord University, Sahrekord, Iran. Tel: (+98)9139777107 Email : behnamgholami11@yahoo.com [1] MSc of Physical Education and sport Science, School of Literature and Human Scienc e of, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.( Corresponding author) [2] Assistant Professor of Physical Education and sport Science, School of Literature and Human Scienc e of, Shahrekord University , Shahrekord, Iran. [3] Assistant Professor of Physical Education and sport Science, School of Literature and Human Scienc e of, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.
Mental Retardation, Core Stability, Static balance, Dynamic balance
کمتوان ذهنی, ثبات مرکزی, تعادل ایستا, تعادل پویا
147
153
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1366-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/42013/09/112013/12/102014/06/82014/07/172014/08/7
1393/5/16
2014/10/142014/12/312015/02/82014/10/142014/10/292014/12/242014/11/29
1393/9/8
behnam
gholami
MSc of Physical Education and sport Science, School of Literature and Human Science of, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.( Corresponding author)
بهنام
غلامی
behnamgholami11@yahoo.com
00319475328460011547
00319475328460011547
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول)
behnam
ghasemi
Assistant Professor of Physical Education and sport Science, School of Literature and Human Science of, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.
بهنام
قاسمی
ghasemi_behnam@yahoo.com
00319475328460011548
00319475328460011548
No
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
Mohammadreza
moradi
Assistant Professor of Physical Education and sport Science, School of Literature and Human Science of, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.
محمدرضا
مرادی
moradi.mr@gmail.com
00319475328460011549
00319475328460011549
No
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
en
تأثیر فعالیت بدنی منظم بر شاخص افسردگی و پروفایل چربی زنان چاق
THE EFFECT OF 12 WEEKS AEROBIC EXERCISE TRAINING ON DEPRESSION INDICES AND LIPID PROFILES IN OBESE WOMEN
تأثیر فعالیت بدنی منظم بر شاخص افسردگی و پروفایل چربی زنان چاق اصغر توفیقی [1] ، سولماز بابایی [2] * تاریخ دریافت 15/10/1393 تاریخ پذیرش 17/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: شیوع چاقی و عوارض همراه آن بهسرعت در سراسر جهان در حال افزایش است. بنابراین لازم است راهها و روشهای نوینی برای پیشگیری و درمان این معضل اجتماعی ارائه گردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع افسردگی و پروفایل چربی در زنان چاق به دنبال تمرینات هوازی است. مواد و روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، 24 زن چاق با دامنه سنی 35-30 سال، با شاخص توده بدنی ( BMI ) مساوی یا بزرگتر از 30 کیلوگرم بر مترمربع، از بین افراد داوطلب انتخاب شدند. پس از شناسایی افراد افسرده توسط پرسشنامه استاندارد بک، بهطور تصادفی در دو گروه 12 نفری (6 افسرده و 6 غیر افسرده) تجربی و شاهد قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 هفته (3 جلسه در هفته) تمرینات هوازی را با شدت 75-65 درصد ضربان قلب بیشینه انجام داد. مقادیر نیمرخهای لیپیدی در حالت ناشتا قبل و بعد از تمرین برای هر دو گروه به دست آمد. تحلیل دادهها در سطح خطای آلفای 5 درصد و توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بعد از 12 هفته تمرین هوازی، اختلاف معنیداری در مقادیر TG ، TC ، LDL ، HDL-c ، LDL/HDL و TC/HDL بین گروه تجربی و شاهد مشاهده شد. همچنین، بین سطح افسردگی زنان چاق در دو گروه شاهد و تجربی بعد از تمرینات ورزشی، اختلاف معنیداری مشاهده گردید (05/0 P< ). بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که الگوی تمرین هوازی میتواند بهعنوان روش درمانی مؤثر در سلامت روانی و جسمانی زنان چاق موردتوجه قرار بگیرد. کلیدواژهها: زنان چاق، تمرینات هوازی، نیمرخ چربی، شاخص افسردگی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 162-154 آدرس مکاتبه: آذربایجان غربی، ارومیه، دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی ، تلفن:09143215066 Email: so_babaei@yahoo.com [1] دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران [2] دانشجوی دکترای، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه،ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
The effect of 12 weeks aerobic exercise training on depression indices and lipid profiles in obese women Tofigi A [1] ,Babaei S [2] * Received: 5 Jan, 2015 Accepted: 6 Apr , 2015 Abstract: Background & Aim: The prevalence of obesity and its associated complications is increasing rapidly in the world. Therefore, applying new approaches are necessary to prevent and treat this social problem. The aim of this study is to evaluate the prevalence of depression and lipid profiles in obese women after aerobic exercise. Materials & Methods: In this quasi-experimental study, 24 obese women with an age range of 30-35 years old with a body mass index (BMI) equal to or greater than 30 kg/m2, were selected from among volunteers. After identification of depressed people by Beck standard questionnaire, they were randomly assigned into two groups of 12 subjects as the following: 6 depressed as experimental, and 6 non-depressed as control groups. Experimental group had received 12 weeks (3 sessions per week) of aerobic exercise intensity in 75-65% of maximum heart rate. Depression indices and fasting lipid profiles were measured before and after training for both groups. Data were analyzed by SPSS version 18 at P
obese women, aerobic exercise, lipid profile, depression index
زنان چاق, تمرینات هوازی, نیمرخ چربی, شاخص افسردگی
154
162
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1460-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/10/142014/03/42013/09/112013/12/102014/06/82014/07/172014/08/72014/10/19
1393/7/27
2014/10/142014/12/312015/02/82014/10/142014/10/292014/12/242014/11/292014/11/22
1393/9/1
asghar
tofighi
Associate Professor, Department of Sport Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
اصغر
توفیقی
00319475328460011562
00319475328460011562
No
دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
solmaz
Babaei
PhD student, Department of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran (Corresponding Author)
سولماز
بابایی
so_babaei@yahoo.com
00319475328460011563
00319475328460011563
Yes
دانشجوی دکترای، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه،ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)