fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
15
6
online
1
fulltext
en
تأثیر گروهدرمانی امیدمحور، مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان
THE EFFECT OF HOPE-BASED GROUP THERAPY ON THE CANCER PATIENTS` QUALITY OF LIFE BASED ON SNYDER’S HOPE THEORY
پیشزمینه و هدف: بیماری سرطان ازجمله اختلالات مزمنی است که بهشدت روی سلامت و درنتیجه کیفیت زندگی افراد تأثیرگذار است. بیماران مبتلا به سرطان استقلال و توانایی خود را برای شرکت مؤثر در خانواده و اجتماع ازدستداده و احساس فقدان شایستگی و عدم اطمینان میکنند. این مطالعه، باهدف بررسی تأثیر گروهدرمانی امید محور مبتنی بر نظریه امید اسنایدر، بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه در سال 95-1394 انجام گردید.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که بر روی 40 بیمار مبتلا به سرطان مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه انجام شد. بیماران بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهطور تصادفی به دو گروه 20 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. مشارکتکنندگان گروه مداخله به مدت 8 جلسه، هر هفته 1 جلسه تحت آموزش گروهی بر مبنای نظریه امید اسنایدر قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، امید اسنایدر و کیفیت زندگی مخصوص بیماران مبتلا به سرطان QLQ-C30 بود. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و آزمونهای کای دو، تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروهدرمانی امید محور، باعث افزایش میانگین نمرههای حیطه عملکردی و حیطه کیفیت زندگی در بیماران گروه مداخله شده است (05/0>P). ولی در حیطه علائم تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0
Background & Aims: Cancer is a chronic disorder which extremely affects the individuals` health and quality of life. Cancer patients lose their independence and ability to be effectively present in family and community and fell lack of competence and confidence. The present study aims at analyzing the effect of hope-based group therapy on the cancer patients` quality of life in Urmia Imam Khomeini educational therapeutic center.
Materials & Methods: The present study is an experimental and a randomized clinical trial which is conducted on 40 cancer patients who have referred to the Imam Khomeini educational therapeutic center of Urmia. Patients were selected based on convenience sampling and then they were randomly divided into two intervention and control groups, each having 20 members. Participants of the intervention group were trained based on Snyder;#39s hope theory during one session per week for 8 sessions. The data collection tools included a Demographic Questionnaire, Snyder`s Hope Questionnaire and cancer-specific quality of life questionnaire QLQ-C30 and for data analysis descriptive and inferential statistics was used.
Results: The research findings showed that hope-based group therapy increases the mean scores of two components of Functional and quality of life in the intervention group (p0.05).
Conclusion: Based on the research findings, the authors concluded that hope therapy has a considerable effect on improving different aspects of male and female cancer patients` health-related quality of life. Therefore, by using the findings of the present research and implementing programs and strategies to intervene hope-based group therapy for cancer patients, officials and administrators of health system in Iran can improve these patients` quality of life in different domains.
Hope-based group therapy, Quality of life, Cancer, Hope, Snyder
گروهدرمانی امید محور, کیفیت زندگی, سرطان, امید, اسنایدر
404
414
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-657-6&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/2
1395/10/13
2017/09/18
1396/6/27
zahed
molaei
MSc Student of Psychiatric Nursing, University of Medical Sciences, Urmia, Iran
زاهد
مولایی
molaei.zahed@gmail.com
1382569475
00319475328460021825
No
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Soheila
Ahangarzadeh Rezaei
Assistant Professor, Nursing and Midwifery Faculty, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
سهیلا
آهنگر زاده رضایی
sorezayee@yahoo.com
00319475328460021826
00319475328460021826
Yes
استادیار آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Hamid reza
Khalkhali
Associate Professor of Vital Statistics, Patient Safety Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
حمیدرضا
خلخالی
khalkhali@umsu.ac.ir
00319475328460021827
00319475328460021827
No
دانشیار آمار حیاتی، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
en
بررسی مقایسهای عزتنفس بیماران تحت همودیالیز با گیرندگان پیوند کلیه
THE COMPARISON OF SELF-ESTEEM OF PATIENTS UNDERGOING HEMODIALYSIS WITH KIDNEY TRANSPLANT RECIPIENTS
پیشزمینه و هدف: برای درمان بیماری مزمن کلیه، همودیالیز و پیوند کلیه بیشترین کاربرد بالینی را دارند. هرکدام از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند و میتوانند بر عزتنفس وی تأثیر بسزایی را بگذارند. مقایسه عزتنفس گیرندگان پیوند کلیه با بیماران تحت درمان با همودیالیز اطلاعات ارزشمندی در خصوص وضعیت این بیماران و تغییرات به وجود آمده در وضعیت روانی این افراد و در رأس آن عزتنفس گیرندگان پیوند کلیه ارائه میکند. مطالعه حاضر باهدف مقایسهی عزتنفس بیماران تحت همودیالیز با گیرندگان پیوند کلیه شده در مراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 174 نفر شامل 86 نفر بیمار تحت درمان همودیالیز و 88 نفر گیرنده پیوند کلیه از مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1395 به شکل در دسترس انتخاب و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه عزتنفس رزنبرگ را تکمیل نمودند. سپس دادهها جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری مستقل t مستقل، پیرسون و کای دو آنالیز شدند.
یافتهها: نتیجه آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معنیداری در میانگین نمرات عزتنفس گیرندگان پیوند کلیه در مقایسه با بیماران تحت درمان با همودیالیز نشان داد بهطوریکه عزتنفس بیماران تحت درمان با همودیالیز به شکل معنیداری پایینتر از گیرندگان پیوند کلیه بود )0001/0=(P.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عزتنفس گیرندگان پیوند کلیه بهتر از بیماران تحت درمان با همودیالیز است. بنابراین بیماران تحت درمان با همودیالیز نیازمند حمایت بیشتر در ابعاد دانشی و روحی و روانی هستند. و میتوان با افزایش اطلاعرسانی در مورد پیوند کلیه و تأثیرات مثبتی که در عزتنفس گیرندگان پیوند دارد، فرهنگ اهدا عضو را در جامعه اشاعه داد و بهطور مستقیم بر سلامت روانی جامعه تأثیر مثبت گذاشت.
Background & Aims: For the treatment of chronic kidney disease, two methods of hemodialysis and kidney transplant have the greatest clinical application. Each of these methods has its own advantages and disadvantages and can have a significant impact on self-esteem of person. Comparison of self-esteem in kidney transplant recipients and patients undergoing hemodialysis provides valuable information about the status of these patients and changes in the mental status and at the top of them in self-esteem of these people. Therefore this study aimed to compare the self-esteem of patients undergoing hemodialysis with kidney transplant recipients in Academic centers in Urmia 2016.
Materials & Methods: In this descriptive- analytical study, 174 patients including 86 patients undergoing hemodialysis and 88 patients with kidney transplant were selected with available method in 1395 and filled out the Demographic questionnaire and Rosenberg self-esteem questionnaire, Then data collected and analyzed by SPSS v22 with the independent t test and Pearson and chi square tests.
Results: The result of independent t-test showed statistically significant difference in Self-esteem mean scores in kidney transplant recipients compared to patients undergoing hemodialysis So that the self-esteem of patients undergoing hemodialysis were significantly lower than the kidney transplant recipients(P=0.0001).
Conclusion: According to the findings of this study can be concluded that, the self-esteem of the kidney transplant recipients is better than patients undergoing hemodialysis. Therefore, patients undergoing hemodialysis requires more support in the psychological and psychological and knowledge dimensions and it can be with enhancement of informing about kidney transplantation and the positive effects of it on self-esteem of kidney transplant recipients, improve the culture of organ transplants in the community and has had a positive impact on the community;#39s mental health.
Chronic kidney Failure, Kidney Transplantation, Renal Dialysis, Self- esteem
بیماری کلیوی مزمن, پیوند کلیه, دیالیز کلیوی, عزتنفس
415
423
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-525-35&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/4
1396/2/14
2017/09/182017/09/18
1396/6/27
Farzin
Mollazadeh
MSc student, Medical- Surgical Nursing, Urmia University of Medical Sciences
فرزین
ملازاده
farzin.nurse@gmail.com
00319475328460021828
00319475328460021828
No
دانشجوی کارشناسی ارشد ، پرستاری داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
masumeh
hemmati maslakpak
Associate Professor of Nursing, Maternal and Child Obesity Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
معصومه
همتی مسلک پاک
hemmatma@yahoo.com
00319475328460021829
00319475328460021829
Yes
دانشیار پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه، ارومیه، ایران )نویسنده مسئول(
en
چالشهای محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی
THE CHALLENGES OF NURSING DOCTORAL CURRICULUM IN IRAN: A CRITICAL LOOK BASED ON DELPHI TECHNIQUE
پیشزمینه و هدف: هرچند تربیت پرستاران در مقطع دکتری پیامدهای مثبت زیادی برای حرفه پرستاری و نظام مراقبت سلامت به دنبال داشته است، اما با توجه به پویا بودن نیازها در نظام سلامت و توسعه آموزش پرستاری؛ کوریکولوم دکتری پرستاری با چالشهایی روبهرو میباشد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی چالشهای محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری از دید اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دکتری پرستاری صورت گرفت.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تکنیک دلفی کلاسیک تعدیل شده بود که در 3 دور و بهصورت تمام شماری روی کلیه دانشجویان دکتری پرستاری (29 نفر) و اعضای هیئتعلمی دارای مدرک دکتری پرستاری (17 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مهر 1395 تا خرداد 1396 انجام شد. در مرحله اول و دوم، برای استخراج گویههای پرسشنامه بدون ساختار اولیه و شناسایی تمهای اصلی، از تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم استفاده گردید. مرحله سوم، آغاز بهکارگیری روشهای کمی بود که در این مرحله دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نسخه 24 نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل واقع شدند.
یافتهها: نتایج در 4 حوزه آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی اجرایی طبقهبندی گردید. اکثر اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دکتری بیان داشتند که کوریکولوم دکتری پرستاری نسبت به نیازهای جامعه، نظام سلامت، حرفه پرستاری و حتی خود اساتید/فراگیران پاسخگو نمیباشد. دور شدن و غفلت از ماهیت اصلی مراقبت بالینی رشته پرستاری و پرداختن به مسائل نسبتاً حاشیهای، دیگر چالش جدی وارد بر کوریکولوم دکتری پرستاری میباشد.
بحث و نتیجهگیری: کوریکولوم دکتری پرستاری در ایران نیازمند بازنگری و اصلاح مجدد بر اساس نیازهای روز جامعه میباشد. لازمه تحقق این هدف، آسیبشناسی اساسی دوره، بررسی خلأها و نیازهای موجود در نظام سلامت، توجه به مسائل و مشکلات بالینی و مراقبتی سیستم بهداشتی درمانی کشور، ارزیابی کمی و کیفی سطوح مختلف آموزش پرستاری و در جایگاه بالاتر، مقطع دکتری پرستاری بهعنوان سکاندار وجهه حرفهای پرستاری، میباشد.
Background & Aims: Nursing Education in doctoral degree has many positive impacts for both the nursing profession and healthcare systems. However, due to the development of nursing education and the dynamic nature of community needs in terms of healthcare system, it is faced with challenges. Accordingly, this study aimed to determine the content and executive challenges of nursing doctoral curriculum based on Delphi technique.
Materials & Methods: This Delphi study was conducted in 3 rounds on 29 nursing doctoral students and 17 nursing faculty members in Tabriz University of Medical Sciences, Iran. Qualitative content analysis was applied to the data to summarize data, extract statements and identify main themes to develop the primary questionnaire in the first two rounds. In the third round, Data were quantified using descriptive statistics and data analysis was performed using the IBM SPSS software (version 24 SPSS, Chicago, IL).
Results: The findings of present study were classified in four categories: (1) education (2) research (3) clinical (4) administrative. The responsiveness of nursing doctoral curriculum to the needs of community, healthcare systems, nursing profession and even faculties/students themselves were considered as the biggest challenge. Moving away from the clinical environment and failure to improve the clinical competencies of nursing doctoral graduates were the other serious challenge of the nursing doctoral curriculum.
Conclusion: Major revision and reform of nursing doctoral curriculum were needed to fulfill the challenge of its responsiveness. Evidently, the officials of Iran board of nursing would benefit from taking into account the clinical issues and problems of current healthcare system, considering the underlying pitfalls of nursing doctoral programs and qualitative and quantitative evaluation of different levels of nursing education, particularly doctoral degree as the "prestigious pillar of profession".
Nursing Doctoral Curriculum, Delphi Technique, Iran
کوریکولوم دکتری پرستاری, تکنیک دلفی, ایران
424
439
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-15&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/42017/06/19
1396/3/29
2017/09/182017/09/182017/09/18
1396/6/27
Mohammad Hasan
Sahebihag
Medical Education Research Center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
محمدحسن
صاحبی حق
soheili.a1991@gmail.com
123
1111-2222-3333-4444
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Assad Allah
Khadivi
Farhangian University, Tabriz, Iran
اسدالله
خدیوی
soheili.a1991@gmail.com
345
1111-2222-3333-4444
No
دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
Amin
Soheili
PhD Student in Nursing Education, School of Nursing & Midwifery, Student Research Committee, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
امین
سهیلی
soheili.a1991@gmail.com
2740363567
1111-2222-3333-4444
Yes
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
Golshan
Moghbeli
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گلشن
مقبلی
soheili.a1991@gmail.com
2790399719
1111-2222-3333-4444
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Mohammad
Khaje Goudari
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
محمد
خواجه گودری
soheili.a1991@gmail.com
145
00319475328460021834
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Leyla
Valizadeh
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
لیلا
ولی زاده
soheili.a1991@gmail.com
74547
2145-7578-9986-7574
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
en
تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر حل مسئله بر افسردگی پس از زایمان در مادران مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی همدان
THE EFFECT OF GROUP COUNSELING BASED ON PROBLEM SOLVING ON POSTPARTUM DEPRESSION IN MOTHERS ATTENDING TO HEALTH CARE CENTERS IN HAMADAN CITY
پیشزمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان شرایط بحرانی است که نهتنها مادران بلکه نوزادان آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. لذا شناسایی سریع و انجام مداخلات مشاورهای در کاهش مشکلات این افراد ضروری میباشد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر مشاوره گروهی بر افسردگی پس از زایمان در مادران مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال 1395 صورت گرفت.
مواد روش کار: پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی میباشد. جامعه پژوهش شامل زنان زایمان کرده مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدان در سال 1395 بودند. تعداد 82 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون اختصاص یافتند (هر گروه 41 نفر). برای گروه آزمون 8 جلسه مشاوره گروهی مبتنی بر حل مسئله اجرا شد. گردآوری اطلاعات در پیش و پسآزمون با پرسشنامه استاندارد افسردگی پس از زایمان ادینبورگ صورت گرفت. دادهها با نرمافزار آماری SPSS20 و با آزمونهای تی مستقل و زوجی، کای اسکوور و آنالیز کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها بین نمرات پیشآزمون افسردگی دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>). درحالیکه بین نمرات پسآزمون دو گروه تفاوت معناداری به دست آمد. بهطوریکه آموزش مشاوره گروهی بر کاهش افسردگی پس از زایمان گروه آزمایش تأثیر معنیداری داشت (01/0>P).
نتیجهگیری: این نتایج بیان میکنند که مشاوره گروهی مبتنی بر حل مسئله میتواند همراه با سایر فنهای درمانی برای کاهش افسردگی پس از زایمان مورداستفاده قرار گیرد.
Background & Aims: Postpartum depression is a critical condition that affects not only mothers but their infants. For this reason, early diagnosis and conducting counseling interventions are essential in reducing these problems. The aim of this study was to investigate the effect of group counseling on postpartum depression in mothers referring to Hamadan health centers in 2016.
Material & Methods: The study was a clinical trial. The study population consisted of postpartum women who were referred to health centers in Hamadan in 2016. A total of 82 people were selected by random sampling method and allocated to two groups of control and test (each group was 41). For the test group, eight group counseling sessions were run based on problem solving. Data were gathered in pre and post test with Edinburgh standard depression inventory questionnaire. Data were analyzed using SPSS20 software, independent t-test, paired t-test, Chi-square and covariance analysis were used.
Results: There was no significant difference between the scores of pre-test depression in the two groups (P> 0.05). Meanwhile, there was a difference between the two groups on post-test scores. So, group counseling training had a significant effect on reducing postpartum depression in test group (P
postpartum depression, problem solving, group counseling, women
افسردگی پس از زایمان, حل مسئله, مشاوره گروهی زنان
440
448
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2185-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/42017/06/192017/08/2
1396/5/11
2017/09/182017/09/182017/09/182017/09/18
1396/6/27
Parisa
Parsa
Associate Professor, Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
پریسا
پارسا
pparsa2003@yahoo.com
00319475328460021836
00319475328460021836
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Parastoo
Ahangpour
M.Sc. Student in Consultation in Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
پرستو
آهنگ پور
00319475328460021837
00319475328460021837
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Fatemeh
Shobeiri
Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran (Corresponding Author)
فاطمه
شبیری
00319475328460021838
00319475328460021838
Yes
استاد، مرکز تحقیقات مراقبت از مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران (نویسنده مسئول)
Alireza
Soltanian
Department of Statistics, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
علیرضا
سلطانیان
00319475328460021839
00319475328460021839
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Alireza
Rahimi
Department of Psychiatrics, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
علیرضا
رحیمی
00319475328460021840
00319475328460021840
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان
en
اثربخشی درمان راهحل – محور به شیوه گروهی بر بهبود کیفیت زندگی فرزندان
THE EFFECTIVENESS OF SOLUTION – FOCUSED GROUP THERAPY ON IMPROVE THE CHILDREN QUALITY OF LIFE
پیشزمینه و هدف: کیفیت زندگی منعکسکننده خواستهها، امیدها و انتظارات کودکان و نوجوانان در ارتباط با حقایق کنونی و آینده زندگی آنهاست و افزایش و بهبود آن در فرزندان موجب سلامت روان، پیشرفت و تعالی خانواده و درنتیجه جامعه میشود. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان راهحل – محور به شیوه گروهی بر بهبود کیفیت زندگی فرزندان انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با گروه آزمایش و گواه با استفاده از روش پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پسری است که در دبیرستانهای متوسطه اول شهر اهواز در سال 94-93 مشغول تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای بهطور تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه 90 دقیقهای بهصورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله درمان راهحل – محور به شیوه گروهی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس موردبررسی قرار گرفتند.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد درمان راهحل – محور به شیوه گروهی، کیفیت زندگی فرزندان و مؤلفههای آن (عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از وضعیت جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی، نشاط، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی) را در مرحله پسآزمون و آزمون پیگیری بهطور معنیداری افزایش داده است.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد درمان راهحل – محور به شیوه گروهی میتواند برای بهبود کیفیت زندگی فرزندان مورداستفاده قرار گیرد.
Background & Aim: Quality of Life reflects the desires, hopes and expectations of children and adolescents in relation to current and future realities of their lives and increasing and improving mental health in children causes, progress and excellence of the family and therefore society. This study aimed determine the effectiveness of solution – focused group therapy on improving the quality of life of children was conducted.
Materials & Methods: The research is a pilot project to test and control groups using pre-test, post-test and follow-up. The population of this study included all students boy that in year 94-93 were studying in secondary schools of Ahvaz, The sample consisted of 30 students who using multi-stage sampling were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group underwent seven 90-minute sessions per week for a meeting, intervention treatment solutions – focused group therapy were based. To gather data from the quality of life questionnaire (SF-36) was used. Data were analyzed using descriptive statistics and analysis of covariance.
Results: Analysis of the data showed that the treatment solution - focused group therapy, quality of life for children and its components(physical function, role limitation due to physical condition, role limitation due to emotional problems, vitality, emotional health, social function, pain and general health) in the post-test and follow-up was significantly increased.
Conclusion: It seems that the treatment solution – focused group therapy can be used to improve the children quality of life.
solution – focused therapy, quality of life, general health
درمان راهحل – محور, کیفیت زندگی, سلامت عمومی
449
459
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2314-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/42017/06/192017/08/22017/01/10
1395/10/21
2017/09/182017/09/182017/09/182017/09/182017/09/19
1396/6/28
asad
asadi hasanvand
MA in counseling and Guidance, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
اسد
اسدی حسن وند
asadiasad454@gmail.com
1971973378
00319475328460021841
No
دانشآموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Mansour
sodani
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran (Corresponding Author)
منصور
سودانی
sodani_m@scu.ac.ir
00319475328460021842
00319475328460021842
Yes
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)
Zabihollah
Abbaspour
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educationv and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
ذبیح اله
عباسپور
Zabbaspour1356@gmail.com
00319475328460021843
00319475328460021843
No
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
en
تأثیر آموزش تصویری بر فعالیتهای خودمراقبتی در مبتلایان به نارسایی احتقانی قلبی مراجعهکننده به بیمارستان عباسی میاندوآب-1395
THE EFFECT OF PICTORIAL TRAINING ON SELF-CARE ACTIVITIES IN PATIENTS WITH CONGESTIVE HEART FAILURE HOSPITALIZED TO THE ABBASI HOSPITAL MIANDOAB – 2016
پیشزمینه و هدف: نارسایی قلبی یکی از شایعترین بیماریهای مزمن و عمدهترین عامل مرگومیر در جهان است که با شیوع پیشرونده بالا و پذیرش بیمارستانی غیرقابل پیشبینی همراه است. خودمراقبتی یکی از جنبههای مهم درمان در این بیماران به شمار میرود. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش تصویری بر فعالیتهای خودمراقبتی در مبتلایان به نارسایی احتقانی قلبی بود.
مواد و روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 70 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مراجعهکننده به بیمارستان عباسی میاندوآب در سال 1395 به روش نمونهگیری آسان انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه کنترل (35 نفر) و مداخله (35 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزشهای روتین بخش را دریافت کرده و گروه مداخله تحت آموزش تصویری قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از آموزش جمعآوری گردید. از آزمونهای آماری کای دو، تی زوجی و تی مستقل برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که در گروه کنترل میانگین نمره خودمراقبتی 97/11± 83/45 بوده که بعد از مداخله به 61/11±64/46 افزایش یافت که به لحاظ آماری معنیدار نمیباشد (392/0>. (P درحالیکه در گروه مداخله، میانگین نمرات قبل از مداخله 09/8 ± 98/42 بوده است که بعد از آموزش تصویری به 45/8± 04/62 افزایشیافته که به لحاظ آماری معنیدار میباشد (001/0 (P
Background & Aims: Heart failure, one of the most common chronic diseases and major causes of mortality in the world with high prevalence of progressive with hospital admissions are unpredictable. Self-care one important aspect of treatment in patients with heart failure. This study aimed to determine the effect of pictorial training on self-care activities in patients with Congestive Heart Failure hospitalized to the Miandoab Abbasi hospital - 2016
Materials & Methods: This randomized clinical trial, a total of 70 samples from patients with heart failure hospitalization Miandoab Abbasi hospital in 2016, sampling were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups intervention (n=35) and control (n=35) were studied. The control group received routine training and intervention group received pictorial training. Data from the questionnaires and during interviews with patients before and after the intervention were collected. Chi-square tests, t-test and independent t-test were used for data analysis.
Results: The results showed that, in control group, the mean score of self-care was 45/83 ± 11/97 that after the intervention has increased to 46/64 ± 11/61, that is not statistically significant (p> 0.392). Whereas in the intervention group, the mean scores before intervention was 42/98 ± 8/09 that after the pictorial training has increased to 62/04 ± 8/45, that statistically is significant (p< 0.001).
Conclusion: The findings of this study indicate that pictorial training programs implemented to promote self-care behaviors of patients is effective.
Pictorial training, self-care, congestive heart failure, hospitalization
آموزش تصویری, خود مراقبتی, نارسایی احتقانی قلبی, میاندوآب
460
468
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2344-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/42017/06/192017/08/22017/01/102017/02/4
1395/11/16
2017/09/182017/09/182017/09/182017/09/182017/09/192017/10/3
1396/7/11
Rogheyeh
Saeidpour
MSc Student of Nursing Care, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
رقیه
سعیدپور
sazehsorkhco@yahoo.com
00319475328460021844
00319475328460021844
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Shmsadin
Shams
Nursing Instructor, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
شمس الدین
شمس
Shamsadin1@yahoo.com
00319475328460021845
00319475328460021845
Yes
مربی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Rahim
Baghaei
Associate Professor of Urmia University of Medical Sciences, Research Center for Social Factors Affecting Health, Urmia, Iran
رحیم
بقایی
00319475328460021846
00319475328460021846
No
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، ارومیه، ایران
Hamid Reza
Khalkhali
Associate Professor of Biostatistics, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
حمیدرضا
خلخالی
00319475328460021847
00319475328460021847
No
دانشیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
en
ادراک پرستاران از عوامل مؤثر بر استقلال حرفهای در پرستاری: یک مطالعه کیفی
NURSES’ PERCEPTION OF FACTORS INFLUENCING PROFESSIONAL AUTONOMY IN NURSING: A QUALITATIVE STUDY
پیشزمینه و هدف: استقلال عنصر اصلی عملکرد حرفهای در پرستاری است. هدف این مطالعه کشف معنای استقلال حرفهای از دیدگاه پرستارانی است که به کار بالینی اشتغال دارند.
مواد و روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبههای بدون ساختار عمیق (8 مصاحبه انفرادی) جمعآوری گردید. نمونهگیری بهصورت هدفمند در سالهای 1394 در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی متعارف و با استفاده از نرمافزار MaxQDA انجام گرفت.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه منجر به ظهور 260 کد اولیه، 11 طبقه و استخراج 3 درونمایه اصلی گردید. مضامین حاصلشده شامل: 1- عوامل فردی، 2- عوامل سازمانی 3- عوامل مربوط به سیاستگزاری سلامت بهدست آمد. این درونمایهها بیانگر ابعاد یا ویژگیهای معنایی درک شده پرستاران از عوامل مؤثر بر استقلال حرفهای در رشته پرستاری بود.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه تصویری از درک پرستاران را با توجه به تجارب واقعی افراد در عرصه کار در رابطه با استقلال حرفهای در پرستاری را که اغلب از دید مطالعات کمی پنهان میماند، ارائه نمود. بر اساس دادهها لازم است قوانین و راهبردهایی جهت ارتقای استقلال حرفهای پرستاران صورت گیرد.
Background & Aims: Autonomy, is the central element for the professional practice. The purpose of this study was to discover the perceptions of nurses about professional Autonomy in nursing.
Materials & Methods: In this qualitative content-analysis approach study, the data were collected through unstructured in-depth interviews [8 individual interviews]. The participants were chosen using purposeful sampling from clinical nurses in Golestan, Iran, 2015. Formal or conventional qualitative content analysis was performed by the MAXDQA software.
Results: Due to analysis of interviews, 260 primary cods, 11 categories and 3 themes were achieved. The theme included: 1- Individual factors, 2- Organizational factors, 3- Health policy factors. These themes reflect the dimensions and characteristics of perceived sense of professional autonomy in nursing.
Conclusion: This study provided the image of nurse’s understanding from professional autonomy regard the real experiences in work field that often remains hidden from view. The development of policies and strategies to enhance the professional autonomy are necessary.
professional autonomy, nurses, qualitative research, content analysis
استقلال حرفهای, پرستاران, تحقیق کیفی, تحلیل محتوا
469
477
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-316-4&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/42017/06/192017/08/22017/01/102017/02/42015/12/30
1394/10/9
2017/09/182017/09/182017/09/182017/09/182017/09/192017/10/32017/10/3
1396/7/11
Azadeh
Nouri
PhD Student, Department of Nursing, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
آزاده
نوری
00319475328460021848
00319475328460021848
No
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
Leila
Jouybari
Associate Professor of Nursing Education, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran (Corresponding Author)
لیلا
جویباری
00319475328460021849
00319475328460021849
No
دانشیار آموزش پرستاری، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران (نویسنده مسئول)
Akram
Sanagoo
Associate Professor of Nursing Education, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
اکرم
ثناگو
A_SANAGU@YAHOO.COM
00319475328460021850
00319475328460021850
Yes
دانشیار آموزش پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
en
پیشبینی گرایش به پرخاشگری و مشکلات بین فردی بر اساس استرس شغلی در پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای حضرت رسول و هاشمینژاد شهر تهران
PREDICTION OF LEVEL OF AGGRESSION AND INTERPERSONAL PROBLEMS IN ED NURSES BASED ON THEIR OCCUPATIONAL STRESS
پیشزمینه و هدف: گرایش به پرخاشگری در پرستاران و وجود مشکلات بین فردی در آنان، عواملی هستند که میتوانند کیفیت مراقبت ارائهشده در نظامهای مراقبت سلامت، بهخصوص در بخشهای اورژانس که استرس شغلی در آنها بیشتر میباشد، را تحت تأثیر قرار دهند. لذا مطالعه حاضر باهدف پیشبینی گرایش به پرخاشگری و مشکلات بین فردی بر اساس استرس شغلی پرستاران بخشهای اورژانس انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه موردمطالعه شامل 134 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستانهای حضرت رسول اکرم و هاشمینژاد شهر تهران در سال 1395 بود که بهصورت تمام شماری وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل، سه پرسشنامه مقیاس مشکلات بین فردی، استرس شغلی و پرخاشگری بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد.
یافتهها: پرخاشگری پرستاران مشارکتکننده با استرس شغلی آنها دارای همبستگی معنیدار بوده و 1/5 درصد از واریانس مشاهدهشده در متغیر پرخاشگری بر اساس متغیر استرس شغلی قابل پیشبینی بود (008/0p=، 14/7F=). حالآنکه همبستگی مشاهدهشده بین متغیرهای استرس شغلی و مشکلات بین فردی ازنظر آماری معنیدار نبوده و لذا پیشبینی مشکلات بین فردی در پرستاران بر اساس استرش شغلی آنان میسر نبود (181/0p=).
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که گرایش به پرخاشگری بر اساس استرس شغلی پرستاران بخش اورژانس قابل پیشبینی است، اما مشکلات بین فردی بر اساس استرس شغلی پرستاران بخش اورژانس قابل پیشبینی نیست. لذا مسئولین نظام سلامت میتوانند با اتخاذ رویکردهای متناسب جهت مدیریت استرس پرستاران، تا حدودی رفتارهای پرخاشگرانه را نیز در آنان تقلیل دهند.
Background & aims: The aggression and interpersonal problems in nurses can adversely influence the quality of care in the health care system, especially in Emergency Departments (EDs) that the nurses’ level of occupational stress is higher than others. Therefore, this study aimed to investigate if the ED nurses;#39 level of aggression and interpersonal problems can be predicted based on their occupational stress.
Materials & Methods: This descriptive-correlational study was conducted on 134 nurses in EDs of both Rasool Akram university hospital and Hasheminejad university hospital in Tehran, Iran. The participants were selected by complete enumeration. The Inventory of Interpersonal Problems (IIP), occupational stress scale and Aggression Questionnaire (AQ) were used for collecting the data. Descriptive and inferential statistics were applied to the data.
Results: It was found that the nurses;#39 occupational stress significantly predicted their aggressive tendencies (R2=.051, F=7.14, p
Aggression, Interpersonal Problems, Occupational Stress, Nurses
پرخاشگری, مشکلات بین فردی, استرس شغلی, پرستاران
478
487
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-14&slc_lang=fa&sid=1
2017/01/22017/05/42017/06/192017/08/22017/01/102017/02/42015/12/302017/06/17
1396/3/27
2017/09/182017/09/182017/09/182017/09/182017/09/192017/10/32017/10/32017/09/25
1396/7/3
leila
Boustanipour
MSc student in General Psychology, Islamic Azad University of Shiraz, Shiraz, Iran
لیلا
بوستانی پور
soheili.a1991@gmail.com
12
00319475328460021851
No
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
Hayedeh
Saberi
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Shiraz, Shiraz, Iran (Corresponding Author)
هائیده
صابری
Soheili.a1991@gmail.com
13
0006-0040-0214-1245
Yes
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)
Amin
Soheili
PhD Student in Nursing, Student Research Committee, School of Nursing & Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
امین
سهیلی
Soheili.a1991@gmail.com
2740363567
0001-0002-0003-0004
No
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران