OTHERS_CITABLE بررسی میزان رضایتمندی از برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان و ارتباط آن با میزان اضطراب در زنان باردار مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های شهر سمنان پیش‌زمینه و هدف: دوران حاملگی یک بحران موقعیتی است و در مواردی که به‌خوبی مدیریت نشود استرس زیادی به مادر و اطرافیان وی وارد می‌کند. کلاس‌های آمادگی برای زایمان شامل کلاس‌های گروهی باهدف آموزش زنان باردار می‌باشد. این مقاله به بررسی میزان رضایتمندی زنان باردار از برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان و ارتباط آن با میزان اضطراب در این زنان پرداخته است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت توصیفی - مقطعی از نوع تحقیقات سیستم بهداشتی انجام شد. در این پژوهش 80 زن باردار به‌صورت تصادفی وارد پژوهش شدند. این زنان به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت کردند. پس از پایان آخرین جلسه پرسشنامه توسط افراد شرکت‌کننده در پژوهش تکمیل شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه مشخصات فردی و پرسش‌نامه محقق ساخته رضایتمندی زنان باردار از کلاس‌های آمادگی برای زایمان و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود. داده‌ها با استفاده از نسخه 22 نرم‌افزار spss تجزیه‌و‌تحلیل شد. سطح معنی‌داری کم‌تر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: اکثر زنان (8/53) از نحوه برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان رضایت کامل داشتند. آزمون تی زوج نشان داد که نمره اضطراب بعد از پایان مطالعه در زنان باردار تحت مداخله کاهش معنی‌داری داشته است (P=0.000) و آزمون میانگین زوجی نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین میزان رضایتمندی و سطح اضطراب در این زنان وجود ندارد (p˃0/05). بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان به زنان باردار توصیه کرد که شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان جهت افزایش رضایتمندی آن‌ها و کاهش اضطراب دوران بارداری‌شان کاربرد مناسب دارد.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3403-fa.pdf 2018-05-30 73 80 رضایتمندی زنان باردار کلاس‌های آمادگی برای زایمان Assessment of pregnant women Satisfaction of Pregnancy Preparation Classes and its relationship with anxiety level in this Women that referring to Semnan Clinics Background & Aims: Pregnancy is a situational crisis and in cases that are not well managed the stress is great for the mother and her relatives. Pregnancy classes include group classes with the aim of educating pregnant women. The aim of this study was Assessment of pregnant women Satisfaction of Pregnancy Preparation Classes and its Relationship with Anxiety Level in this Women. Material & Methods: This study was a descriptive -correlational study of health system research. In this study, 80 pregnant women entered the study randomly. These women participated in Pregnancy Preparation Classes. After the end of the last session, the questionnaire was completed by the participants. The questionnaire consisted of three sections: demographic characteristics and satisfaction surveys from these classes and the Spielberger Anxiety Inventory. The data were analyzed using SPSS software. Results: Most women (53.8%) were fully satisfied with the way they were preparing their childbirth classes. The paired t-test showed that the anxiety score decreased significantly after intervention in pregnant women (P = 0.000) and Paired t-test showed that there was no significant relationship between satisfaction rate and anxiety level in these women (p≤0.05). Conclusion: Participating in Pregnancy Preparation Classes is recommended to increase the satisfaction of pregnant women and reduce pregnancy anxiety.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3403-en.pdf 2018-05-30 73 80 Satisfaction Pregnant women Pregnancy classes sara abedian abedian_sara@yahoo.com 1 Department of Midwifery, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran (Corresponding Author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9766-7757 Zeinab Khaledia khaledianz@yahoo.com 2 Department of Midwifery, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7355-5363
OTHERS_CITABLE اثربخشی روان‌درمانی مذهبی معنوی با تأکید بر دعاهای شماره 15 و 23 صحیفه سجادیه بر نگرش به بیماری و سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان پیش‌زمینه و هدف: سرطان به درجات مختلفی در ابعاد گوناگون زندگی بیماران مبتلا به سرطان تأثیرات منفی می­گذارد. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی روان‌درمانی مذهبی – معنوی با تأکید بر اهمیت دعاهای شماره 15 و 23 صحیفه سجادیه بر نگرش به بیماری و سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان شهر اهواز بود. مواد و روش کار: در یک طرح تجربی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به سرطان شهر اهواز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه مداخله (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تخصیص یافتند. گروه مداخله 6 جلسه مداخله روان‌درمانی مذهبی – معنوی با تأکید بر اهمیت دعاهای شماره 15 و 23 صحیفه سجادیه را به‌صورت گروهی 90 دقیقه­ای، هفته‌ای 2 جلسه دریافت کرد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر و مقیاس نگرش به بیماری کلنر بود، که در دو مرحله‌ی ‌قبل از مداخله و پایان مداخله تکمیل شدند. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها ‌آمار توصیفی و برای تعیین سطح معنی‌داری از آزمون)ANCOVA01/0P< ( استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون­های تجزیه‌و‌تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که روان‌درمانی مذهبی- معنوی با تأکید بر اهمیت دعاهای شماره 15 و 23 صحیفه سجادیه باعث افزایش سلامت روان (005/0 P http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3444-fa.pdf 2018-06-02 81 91 روان‌درمانی مذهبی معنوی نگرش به بیماری سلامت روان سرطان THE EFFICACY OF SPIRITUAL / RELIGIOUS PSYCHOTHERAPY – EMPHASIZING THE IMPORTANCE OF 15TH AND 23TH PRAYERS OF SAHIFEHSAJJADIYEH- ON MENTAL HEALTH AND ATTITUDE TOWARD DISEASE IN CANCER PATIENTS Background & Aims: Cancer has a negative impact on the various aspects of life in patients with cancer in varying degrees. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of religious-spiritual psychotherapy with emphasis on the importance of prayers No. 15 and 23 of SahifehSajjadieh on the attitude toward illness and mental health in cancer patients in Ahvaz city. Material & Methods: In a pre-test-post-testdesign with control group, 30 cancer patients in Ahwaz were selected using available sampling method and randomly assigned to two intervention and control groups (each group consisted of 15 subjects).The intervention group received 6 sessions (weekly 2 sessions)of 90 minutes religious-spiritualpsychotherapy intervention with emphasis on the importance of prayers No. 15 and 23 of SahifehSajjadieh. The instruments used were Goldberg and Hillier mental health questionnaire and the Illness Attitude Scales (IAS) of Kellner, completed in two stages before and end of intervention. Descriptive statistics were used to analyze the data and to determine the significance level, the test ANOVA, (p0/005) and positive attitude toward illness (P>0/002) in cancer patients of the experimental group in comparison to the control group in post-test. Conclusion: Considering the positive effect of this intervention on improving mental health and also strengthening the positive attitude toward illness, this intervention can be appropriate for cancer patients along with other treatments and could be used as a treatment approach in hospitals and counseling centers.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3444-en.pdf 2018-06-02 81 91 piritual / religious psychotherapy health mental attitude toward disease cancer patients A. li Sharifi Rigi alisharifilordegan@gmail.com 1 M.Sc. Clinical psychology, Ahvaz shahid chamran University, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6048-3436 Sayad Ali Marashi sayedalimarashi@scu.ac.ir 2 Assistant Professor of psychologys, Ahvaz shahid chamran University, Ahvaz, Iran (Corresponding Author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-3695-6556 Najmeh Hamid N.Hamid222@scu.ac.ir 3 Associate professor of psychology, Ahvaz shahid chamran University, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6598-5225
OTHERS_CITABLE رضایت‌‌مندی مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری ایران پیش‌زمینه و هدف: : مراقبین سلامت به‌عنوان دستیار، پزشک خانواده شهری را در ارائه خدمات سلامت یاری می‌‌رسانند. رضایت مراقبین سلامت می‌‌تواند عامل مهمی در ماندگاری و ارائه جامع‌‌تر و کیفی‌‌تر خدمات سلامت محسوب می‌‌شود. این مطالعه به‌منظور بررسی سطح رضایت مراقبین سلامت استان‌‌های فارس و مازندران از برنامه پزشک خانواده شهری انجام گرفت. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه مقطعی در زمستان 1395 انجام گرفت. 15 درصد مراقبین سلامت استان‌‌های فارس و مازندران به‌صورت تصادفی منظم انتخاب و مطالعه شدند. ابزار جمع‌‌آوری داده‌‌ها پرسشنامه خودساخته شامل متغیرهای فردی با 16 سؤال باز و بسته و رضایت‌‌مندی از برنامه پزشک خانواده شهری با 13 سؤال بسته در مقیاس لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. یافته‌‌ها: از 228 مراقب سلامت مطالعه شده، 133 نفر (3/58 درصد) شاغل استان فارس و 219 نفر (1/96 درصد) زن بودند. میانگین سطح رضایت از پزشکان خانواده شهری از 5 نمره، 9/0±90/3 و از رفتار جمعیت تحت پوشش 0/1±22/3 بود. رضایت کلی 8/54 درصد مراقبین سلامت بالاتر از حد متوسط (بالاتر از 5/3) بود. بین رضایت مراقبین سلامت و استان محل خدمت در هیچ‌‌کدام از موضوعات موردبررسی اختلاف معنی‌‌دار وجود نداشت (05/0 http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3344-fa.pdf 2018-05-15 92 100 رضایت‌مندی مراقبین سلامت پزشک خانواده شهری استان‌‌ فارس استان مازندران HEALTH CARE PROVIDERS, SATISFACTION IN THE URBAN FAMILY PHYSICIAN PROGRAM OF IRAN Background & Aims: Health care providers assist the family physicians in providing health services. Satisfaction of health care providers will play a significant role in sustaining and providing more comprehensive and qualitative services. This study was conducted to determine the level of satisfaction of health care providers in Fars and Mazandaran provinces from the urban family physician program. Materials & Methods: This cross-sectional study was carried out in winter 2016. 15% of health care providers in Fars and Mazandaran provinces were randomly selected and studied. The data collection tool was a researcher-made questionnaire including personal variables with 16 open and closed questions satisfaction from the family physician program was analyzed by 13 closed questions in Likert scale the validity and reliability of questionnaire were confirmed. Results: Among 228 health care workers, 133 cases (58.3%) were employed in Fars province and 219 cases (96.1%) were female. The average satisfaction level of the urban family physicians was 3.90 ± 0.9 from 5 score and 3.22 ± 1.0 of population under coverage. Overall satisfaction of 54.8% of health care providers was higher than the average (above 3.5 from the total 5 score). There was no significant difference between the satisfaction of health care providers and the province of service place in any of the variables (p http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3344-en.pdf 2018-05-15 92 100 Satisfaction Health care providers Family physician Fars Mazandaran Mohammad Javad Kabir kabirmj63@gmail.com 1 Golestan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7960-7670 Hasan Ashrafian Amiri dr.ashrafian2015@gmail.com 2 Babol University of Medical Science AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2484-0093 Seyed Mozafar Rabiee Drm_rabiee@yahoo.com 3 Babol University of Medical Science AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5336-8613 Anahita Keshavarzi Rezamomtahan.ir@gmail.com 4 Health Insurance Organization of Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5917-3676 Sohila Hoseini 0469zafar@gmail.com 5 Health Insurance Organization of Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9727-6120 Seiyed Davoud Nasrollahpour Shirvani dnshirvani@gmail.com 6 Assistant Professor Health Management, Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Science, Babol, Iran (Corresponding Author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8834-0717
OTHERS_CITABLE دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی آنان پیش‌زمینه و هدف: شبکه‌های اجتماعی مجازی به لحاظ عمومیت یافتن در میان کاربران در گستره وسیع جغرافیایی به وسیله‌ای بی‌بدیل در عرصه ارتباطات و تبادل علوم، دانش و فنّاوری در دنیای پیشرفته امروزی تبدیل‌شده و ازجمله عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان به شمار می‌رود. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری در رابطه با نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی آنان انجام گرفت. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود که در آن 356 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته در دو قسمت مشخصات دموگرافیک و نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده پس از وارد کردن در نسخه 13 نرم‌افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی تجزیه‌و‌تحلیل گردید. یافته‌ها: دیدگاه اکثر دانشجویان مشارکت‌کننده در پژوهش حاکی از نقش سازنده و مثبت شبکه‌های اجتماعی مجازی در دو حیطه "پژوهشگری" و "انجام تکالیف" بود، این در حالی است که دانشجویان نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در دو حیطه "ارتقاء نمرات" و "ایجاد تمرکز" را مخرب و منفی قلمداد نمودند. همچنین از دیدگاه دانشجویان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر سازنده/مخرب در حیطه "انگیزش تحصیلی" نداشت. بحث و نتیجه‌گیری: اتخاذ تدابیر از پیش طراحی‌شده توسط متصدیان و برنامه ریزان آموزش پرستاری، برای بهره‌جویی از شبکه‌های اجتماعی مجازی جهت تقویت هر چه بیشتر پتانسیل‌های مثبت و هدایت کاربران جهت جلوگیری از وقوع آثار مخرب ضروری می‌نماید.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3476-fa.pdf 2018-05-15 101 108 شبکه‌های اجتماعی مجازی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری NURSING STUDENTS’ PERSPECTIVE TOWARD THE ROLE OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS ON THEIR ACADEMIC ACHIEVEMENT IN TABRIZ UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES Background & Aims: Virtual social networks have become an unrivaled means in the field of information and communication technology and are one of the effective factors plays an important role in the academic achievement of students in today;#39s modern world. Accordingly, this study aimed to determine nursing students;#39 perspective toward the role of virtual social networks on their academic achievement. Materials & Methods: This study was a descriptive survey conducted on 356 nursing students in Tabriz University of Medical Sciences in 2017. The participants were recruited using stratified random sampling. A researcher-made questionnaire was used for collecting data. Descriptive statistics were applied to the data by SPSS ver. 13 Software. Results: while the majority of the participants expressed that virtual social networks have had a constructive and positive role in both "inquiry" and "assignment writing" domains, they disclosed that virtual social networks were destructive in the two other "grade promotion" and "concentration" domains of academic achievement. Also, from the students;#39 perspective, virtual social networks have had a neutral impact on the "academic motivation". Conclusion: It is a necessary requirement for officials of nursing education and other stakeholders to adopt preplanned measures in line with guiding the students to make the most of the positive points of virtual social networks and to prevent potential pitfalls and malicious consequences that their misuse could bring with them.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3476-en.pdf 2018-05-15 101 108 Virtual Social Networks Academic Achievement Nursing Students Majid Gorbani soheili.a1991@gmail.com 1 . AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4870-8246 Issa Barghi soheili.a1991@gmail.com 2 Assistant professor, Dept. of Education & Advisory, School of Education & Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran (Corresponding Author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7902-6398 Amin Soheili soheili.a1991@gmail.com 3 Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4237-8944
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر مشاوره‌ی مبتنی بر حمایت خانواده بر استرس درک شده بعد از زایمان و پیوند مادر- کودک در زنان نخست‌زای مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ارومیه پیش‌زمینه و هدف:: استرسی که مادر در دوران بعد از زایمان درک می‌کند، نه‌تنها سلامت مادران زایمان کرده را مختل می‌کند، بلکه باعث اختلال در پیوند مادر-کودک می‌شود. این پژوهش باهدف تعیین تأثیر مشاوره‌ی مبتنی بر حمایت خانواده بر استرس درک شده بعد از زایمان و پیوند مادر- کودک در زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر ارومیه" طراحی گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی می‌باشد که بر روی 330 نفر از زنان نخست زا انجام شد. زنان به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (165 n=) و کنترل (165 n=) تقسیم شدند. افراد گروه مداخله 6-4 جلسه مشاوره مبتنی بر حمایت خانواده دریافت کردند و افراد گروه کنترل از مراقبت‌های معمول برخوردار شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه حمایت خانواده، پرسشنامه پیوند مادر- کودک و پرسشنامه استرس درک شده پس از زایمان بود. یافته‌ها: نتایج نشان‌دهنده وجود اختلاف معنادار آماری در نمره کل استرس درک شده و ابعاد آن (خستگی، ارتباط با نوزاد، تغذیه نوزاد، ارتباط با بدن، برنامه‌های آینده، ارتباط با همسر) و نمره کل پیوند مادر-کودک و ابعاد آن (پیوند معیوب مادر-کودک، طرد و خشم، اضطراب مراقبت و خطر آزار کودک) پس از پایان مداخله در گروه مداخله می‌باشد (001/0>P). اما اختلاف آماری معنی‌داری در گروه کنترل مشاهده نشد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که مشاوره مبتنی بر حمایت خانواده باعث کاهش استرس درک شده و مشکلات پیوند مادر-کودک می‌شود. مشاوره مبتنی بر حمایت خانواده پیشنهاد می‌شود.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3439-fa.pdf 2018-05-15 109 121 استرس درک شده دوران بعد از زایمان حمایت خانواده مشاوره پیوند مادر- کودک THE EFFECT OF FAMILY SUPPORT BASED COUNSELLING ON POSTNATAL PERCEIVED STRESS AND MOTHER-CHILD BONDING IN NULLIPAROUS WOMEN TO HEALTH CENTERS IN URMIA IN 2016-2017 Background & Aims: Stress not only disrupts the health of mothers, but also disrupts the relationship between mother and child. This study was conducted to determine The Effect of Family Support Based Counselling on Postnatal Perceived Stress and mother-child bonding in Nulliparous Women Reffered to Health Centers in Urmia in 2016-2017. Materials & Methods: The randomized clinical trial study was conducted in 2016. A group of 330 nulliparous women randomly allocated in intervention (165) and control (165) groups. Data collection tools were personal information form, Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), Postpartum Bonding Questionnaire and Postnatal Perceived Stress Inventory. Results: The findings revealed a significant increase in total postpartum perceived stress and in it’s all subscales including Fatigue, Relationship with baby, Relationship with body, Feeding the baby, Future plan, Relationshi with partner and in total mother-child bonding and in it’s all subscales including general bonding difficulties, Threatened rejection, infant-focused anxiety and incipient abuse. But there is no significant difference after intervention in control group. Conclusion: Consultation with newly delivered women, during postpartum period reduces the perceived stress and mother-child transplantation problems. Counseling based on family support is suggested.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3439-en.pdf 2018-05-15 109 121 Perceived Stress Postpartum Family Support Consultation Mother-child bonding Fatemeh Moghaddam Tabrizi fmtabrizi@gmail.com 1 Urmia University Of Medical Sciences , Urmia,Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5273-7264 Homrira Nournezhad H.nournezhad@gmail.com 2 , Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-0372-4357
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان پیش‌زمینه و هدف: فرآیند پرستاری محور اصلی کار پرستاری و نماد رابطه کاربرد هنر و علم پرستاری در پیشگیری از بیماری‌ها، حفظ و ارتقاء سلامتی است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری خوی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری خوی به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده سپس به‌صورت تصادفی 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر در گروه آزمون قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای گروه آزمون به‌صورت دو جلسه دوساعته برگزار شد که ارائه مطالب آموزشی توأم با انجام کارگروهی به راهنمایی اساتید مجرب و همراه با تمرینات تفکر انتقادی بود ولی در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نگردید. مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان قبل از مداخله با ارائه سناریو و بعد از مداخله بر اساس مراقبت از بیمار در بالین و توسط چک‌لیست مشخص گردید. جهت تعیین روایی چک‌لیست از روایی صوری و محتوای و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (75/0 (α= و آزمون مجدد (70r=./) استفاده شد. داده‌های خام توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تی مستقل و تی زوج تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: متوسط سن دانشجویان 23/1±16/22 بود. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل، ارتباط معنی‌دار آماری قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت (05/0 p>). نتایج آزمون تی زوج نشان داد که مداخله آموزشی بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان مؤثر بود (000/0 p=). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری، پیشنهاد می‌گردد مراقبت از بیماران در مراکز آموزشی و درمانی بر مبنای فرآیند پرستاری و با به‌کارگیری اصول پرستاری مبتنی بر شواهد صورت گیرد تا زمینه‌ساز ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری شده و در کسب استقلال حرفه­ای و ارتقاء توانمندی‌های پرستاران مؤثر باشد.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3271-fa.pdf 2018-05-15 122 129 پرستاری مبتنی بر شواهد فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری آموزش THE EFFECT OF EVIDENCE-BASED NURSING TRAINING ON NURSING STUDENTS’ ABILITY IN EXECUTIVE SKILLS OF NURSING PROCESS Background & Aims: Nursing process is the important pivot of nursing, and it is an icon of the art and science application in the prevention of disease and promotion and maintaining of health. The aim of this study was to examine the impact of evidence-based nursing education in executive skill of nursing process among Khoy faculty of nursing students. Methods & Methods: This quasi-experimental study was conducted on 40 students in Khoy faculty of nursing with convenience sampling and then randomly divided into two groups: control (20), and intervention (20). We provided a workshop as two sessions in two hours associated with team work and critical thinking practices for experiment group. We do not provide any intervention in control group. They were evaluated how to write a nursing process, before the intervention, by providing the scenario and after the intervention on patient care at the bedside, by using a check list. To determine the validity of the checklist, the formal and content validity and reliability of the Cronbach;#39s alpha (α= 0.75) and test-retest (r=0.70) were used. The data were analyzed by using independent T test and paired T test of SPSS software. Results: The mean age of students was 22.16 ± 1.23. The results of independent T test showed that there was no significant relationship between two group before intervention (p http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3271-en.pdf 2018-05-15 122 129 Evidence-Based Nursing Nursing Process Students Nursing Education Leila Mokhtari l.mokhtary@gmail.com 1 PhD candidate in nursing, Academic member of Urmia University of Medical Sciences, Khoy Faculty of Nursing (corresponding author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8527-9703 Roya Babaei r.babaeinurse@yahoo.com 2 Nursing Student, Student Research Committee, Urmia University of Medical Sciences, Khoy Faculty of Nursing AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8527-9703 Amir Zeinali a.zeinalinurse@yahoo.com 3 Nursing Student, Student Research Committee, Urmia University of Medical Sciences, Khoy Faculty of Nursing AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8527-9703
OTHERS_CITABLE اثربخشی آموزش مهارت‌های جنسی بر طرح‌واره‌های جنسی زنان، عزت‌نفس جنسی و رضایت جنسی زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان پیش­زمینه و هدف: آموزش مهارت‌های جنسی و اهمیت یادگیری آن می‌تواند باعث جلوگیری از بروز برخی تعارضات، اختلالات و مشکلات جنسی شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های جنسی بر طرح‌واره‌های جنسی زنان، عزت‌نفس جنسی و رضایت جنسی زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره­ی شهر اصفهان بوده است. مواد و روش کار: روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه آزمایش و کنترل می­باشد. جامعه­ی آماری پژوهش، زنان مراجعه‌کننده به یکی از مراکز مشاوره­ی شهر اصفهان بودند، که پرونده­ای در خصوص مشکلات و مسائل جنسی در آن مرکز داشتند و به شیوه­ی در دسترس، 30 نفر از زنانی که شرایط حضور در پژوهش را داشتند به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری داده­های پژوهش حاضر، پرسشنامه­های برانگیختگی طرح‌واره‌های شناختی در بافت جنسی (QCSASC)، عزت‌نفس جنسی زنان (SSFIW) و رضایت جنسی زنان (ISS) بوده است. طول مدت اعمال متغیر مستقل (آموزش مهارت‌های جنسی) بر گروه آزمایش 15 ساعت بود که طی شش هفته و به‌صورت هفته­ای یک جلسه انجام گرفت. در مرحله پس‌آزمون دو گروه (کنترل و آزمایش) جهت بررسی اثربخشی مداخله با استفاده از پرسشنامه­های فوق، مورد بازآزمایی قرار گرفتند. یافته­ها: یافته­های این پژوهش از طریق آزمون تحلیل کوواریانس نشان دادند که آموزش مهارت‌های جنسی بر عزت‌نفس جنسی و رضایت جنسی زنان تأثیر داشته است ولی بر طرح‌واره‌های جنسی زنان مؤثر نبوده است. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های جنسی می‌تواند باعث بهبود و افزایش رضایت جنسی زنان گردد.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3351-fa.pdf 2018-05-15 130 138 آموزش مهارت‌های جنسی طرح‌واره‌های جنسی عزت‌نفس جنسی رضایت جنسی زنان اصفهان ایران THE EFFECTIVENESS OF SEX EDUCATION ON WOMEN SEXUAL SCHEMAS, WOMEN SEXUAL SELF-ESTEEM AND SEXUAL SATISFACTION IN WOMEN WHO REFER TO COUNSELING’S CENTERS OF ESFAHAN Background & Aims: Study of sex education can prevent some sexual disorders, conflicts and complains. Due to this reason, the aim of this study was an effectiveness of sex education on women sexual schemas, women sexual self-esteem and sexual satisfaction on women who had refereed to counseling centers of Isfahan city. Materials & Methods: This research was a quasi-experimental with per test, post test study with control group. Participants were selected from women who had refereed to counseling centers of Isfahan city. Participants were randomly assigned to the experimental (15 pairs) and control group (15 pairs). Data was gathered by Questionnaire of cognitive Schemas Activation in Sexual Context (QCSASC), Women Sexual Self-esteem Questionnaire (SSFIW) and Women Sexual Satisfaction (ISS). Sex education as independent criteria was applied on experimental group lasted 15 hours that culminated along 6 weeks including 1 section in each week. Then 3 questionnaires as above was told, examined on both groups (experimental and control). Results: The results on ANCOVA analysis showed that sex education intervention effected on women sexual self-esteem and sexual satisfaction but had no effect on women sexual schemas. Conclusion: Sex skills training can improve and increase the sexual satisfaction of women.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3351-en.pdf 2018-05-15 130 138 sex education sexual schemas sexual self-esteem sexual satisfaction women Isfahan Iran Foroogh Reihani Asl forooghreihani@yahoo.com 1 Master of General Psychology, Department of Psychology, Scholar Educational Science and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9448-9489 Felor Khayatan f.khayatan@yahoo.com 2 Assistan Professor, Department of Psychology, Scholar Educational Science and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. (Corresponding Author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9448-9489
OTHERS_CITABLE ارزیابی مهارت همدلی و ارتباط آن با برخی از عوامل دموگرافیک در دانشجویان مامایی پیش‌زمینه و هدف: همدلی یک عنصر ضروری در عملکرد مامایی است که نقش اساسی در ایجاد و کیفیت ارتباط با بیمار دارد. ارتباط مؤثر، گرم و همدلانه، نتایج بالینی را بهبود بخشیده، در پیشرفت درمان و افزایش انگیزه بیمار برای شرکت فعال در درمان مهم است. با توجه به اهمیت همدلی در کیفیت رابطه و نتایج درمان این مطالعه باهدف بررسی مهارت همدلی در دانشجویان مامایی انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1394 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این مطالعه کلیه دانشجویان مامایی ترم 5 و 7(73 نفر) و 219 مادر باردار شرکت کردند. به ازای هر دانشجو 3 مادر باردار به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، وارد مطالعه شدند. جهت ارزیابی عملکرد همدلانه دانشجویان، پرسشنامه تعدیل‌شده "درک بیمار از همدلی پزشک"، توسط مادران باردار شرکت‌کننده و جهت ارزیابی همدلی، پرسشنامه" همدلی جفرسون ویژه پزشکان و پرسنل بهداشتی" به روش خودارزیابی توسط دانشجویان تکمیل شد. سپس اطلاعات وارد نرم‌افزار SPSS شده و در سطح آمار توصیفی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمرات عملکرد همدلانه دانشجویان (58/9±38/89) و میانگین نمرات همدلی (01/6±36/80) بود. نتایج نشان دادند بین عملکرد همدلانه با برخی از اطلاعات دموگرافیک دانشجویان رابطه آماری معنی‌داری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد مهارت‌های همدلی دانشجویان مامایی در سطح خوب است بااین‌حال با توجه به اهمیت همدلی در بهبود نتایج بالینی، تقویت فضای همدلی بین دانشجویان و بیماران ضروری به نظر می‌رسد.   http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3443-fa.pdf 2018-05-15 139 148 مهارت همدلی مهارت ارتباطی عملکرد همدلانه دانشجوی مامایی ASSESSMENT OF EMPATHY SKILLS IN MIDWIFERY STUDENTS AND ITS RELATIONSHIP WITH SOME OF THE DEMOGRAPHIC FACTORS Background & Aims: Empathy is an essential element in midwifery practice, which also has an essential role in creating and quality communication with the patient. Effective, warm and Empathy communication, improved clinical outcomes in the treatment and it is important to increase patient motivation to participate in treatment. Given the importance of empathy in relationship quality and outcomes treatment, this study aimed to evaluate the performance of Empathy in midwifery students. Materials & Methods: This descriptive study was conducted in Mashhad University of Medical Sciences in 1394. In this study, all midwifery students in semester 5 and 7, and 219 pregnant mothers participated. For each student, three pregnant women were enrolled. In order to assess the student;#39s Empathy performance, a modified questionnaire for the patient-perceived of the physician;#39s empathy (JSPPPE) was completed by the participating pregnant mothers and to assess empathy, the Jefferson Scale of Empathy Physician Health Professional version (JSPE-HP) was completed by student self-assessment method. Results: The mean scores of JSPPPE were (89.38±9.58) and the mean scores of JSE-HP were (80.36±60.1). Statistical tests showed that there is a significant relationship between Empathy performance and some demographic data. Conclusion: The results of this study show that is good Empathy skills in Midwifery students, however, given the importance of empathy in improving clinical outcomes, strengthening empathy between students and patients seems necessary. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3443-en.pdf 2018-05-15 139 148 Empathy Empathy skills Empathic Practice Midwifery student Rahele Ezzati Ezzatir56@gmail.com Ezzatir56@gmail.com 1 MSc in Midwifery, Faculty of Nursing Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran (Corresponding Author) AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8827-9477 Mahin Tafazoli TafazoliM@mums.ac.ir 2 Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2434-2454 Seyed Reza Mazlom MazlomR@mums.ac.ir 3 Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6722-8411 Negar Asghari pour AsgharipourN@mums.ac.ir 4 Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7249-6074