OTHERS_CITABLE
اثربخشی آموزش کمکهای روانشناختی اولیه بر شیوهی مقابله با استرس و کفایت هیجانی زنان بعد از زایمان در بیمارستان قمر بنیهاشم شهرستان خوی
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش کمکهای روانشناختی اولیه بر شیوههای مقابله با استرس و کفایت هیجانی زنان بعد از زایمان انجام گرفت. در پژوهش نیمه تجربی حاضر، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد از آموزش استفاده شد.
مواد و روشها: در پژوهش نیمه تجربی حاضر، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه موردبررسی عبارت بود از تمامی زنان که برای زایمان در بهمنماه سال 1396 به بیمارستان قمر بنیهاشم خوی مراجعه کرده بودند. از این میان تعداد 24 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای گروه آزمایش آموزش کمکهای روانشناختی اولیه طی 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد، درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامه مقابله با استرس اندلر و پارکر و کفایت هیجانی براسور و همکاران جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در محیط نرمافزار SPSS21 صورت گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات راهبرد مقابلهای مسئله مدار در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش و میانگین نمرات راهبرد مقابلهای هیجان مدار کاهش معنیداری داشته است (P=0/000). اما میانگین نمرات روش مقابله اجتنابی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری نداشت. بین دو گروه ازنظر کفایت هیجانی تفاوتی معنیدار وجود داشت (P=0/005).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، میتوان گفت که آموزش کمکهای روانشناختی اولیه در دوران پس از زایمان بر شیوههای مقابله با استرس (مقابله مسئله مدار / هیجان مدار) و کفایت هیجانی زنان اثربخش است.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3594-fa.pdf
2018-11-15
465
474
کمکهای روانشناختی اولیه
روشهای مقابله با استرس
کفایت هیجانی
THE EFFECTIVENESS OF PSYCHOLOGICAL FIRST AID ON COPING SKILLS WITH STRESS AND THE EMOTIONAL COMPETENCE OF POSTPARTUM WOMEN IN GHAMAR BANIHASHEM HOSPITAL IN KHOY
Background & Aims: The purpose of this study was to determine The Effectiveness of psychological First aid on Coping Skills with Stress and the Emotional competence of postpartum women. In this semi experimental study, a two-group design with pre and posttest was used.
Materials & Methods: The study population consisted of all women referred to Ghamar Banihashem Hospital in Khoy for delivery in February 2018. A total of 24 people were selected through purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups. For the experimental group, psychological First aid was conducted in 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any training. The data were collected by Endler & Parker Stress coping strategies Questionnaire and Brasseur et al. Data analysis was done by using covariance analysis in SPSS21 software.
Results: The findings of the study showed that the mean score of the problem-solving coping strategy in the experimental group was higher than the control group and the mean score of the Emotional coping strategy of the excitement circuit was significantly decreased. (P
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3594-en.pdf
2018-11-15
465
474
psychological First aid
Coping Skills with Stress
Emotional competence
Elham
Haji hosseinlu
1
Department of Consulting, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2527-904X
parviz
karimisani
karimisani.counsel@gmail.com
2
Department of Psychology, Islamic Azad University, Shabestar Branch, Shabestar, Iran (Corresponding Author)
AUTHOR
https://orcid.org/A-10-2767-1
OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان ایران و دانشگاه مک مستر کانادا
پیشزمینه و هدف: دوره کارشناسی ارشد به دنبال تربیت فارغالتحصیلان حرفهای و متخصص میباشد که بتوانند مراقبتهای پرستاری مطلوب در عرصههای مختلف ارائه نموده و از طرفی بتواند ازلحاظ پژوهش مسائل و مشکلات را شناسایی و برطرف کند. این مطالعه باهدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و دانشگاه مک مستر کانادا و ارائه پیشنهادهای عملی و کارساز جهت بهبود کیفیت برنامه آموزشی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 97 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی با عنوان برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در دانشگاههای معتبر جهان، دانشگاه مک مستر کانادا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخابشده و دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تحلیلشده و نقاط قوت و ضعف آنها ارزیابی گردید.
یافتهها: ارزشها و باورهای هر دو برنامه آموزشی بر اساس عقاید و ارزشهای حاکم بر جامعه بوده و هر دو برنامه آموزشی دارای رسالت واضح و روشن بودند. در برنامه درسی ایران؛ نقشهای مراقبتی حمایتی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی بهعنوان نقشهای آتی دانشآموختگان ذکر شده بود که در برنامه کانادا هیچگونه اشارهای به آن نشده بود. همچنین نحوه پذیرش دانشجو و واحدهای درسی دوره در برنامه درسی دانشگاه مک مستر جامعتر و مرتبطتر از برنامه ایران بود.
بحث و نتیجهگیری: برنامه درسی پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران غالباً متمرکز بر پژوهش بوده و نسبت به برنامه درسی دانشگاه مکمستر کانادا دارای نواقص اجرایی در رابطه با شروط پذیرش دانشجویان، غنیسازی توانمندیها و مهارتهای عملی تخصصی مرتبط با نوزادان در دانشجویان و ایجاد جایگاه بهتر در بالین برای دانشآموختگان این مقطع بوده است. لذا میتوان با رفع این مشکلات در جهت ارتقای هر چه بیشتر کیفیت این دوره در ایران، گام برداشت.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3558-fa.pdf
2018-11-15
475
483
برنامه آموزشی
کارشناسی ارشد
پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان
A COMPARATIVE STUDY ON THE NEONATAL NURSING CURRICULUM IN IRAN AND IN MCMASTER UNIVERSITY OF CANADA
Background & Aims: The nursing master degree programs should prepare graduate nurses to integrate advanced theoretical, research-based, and clinical knowledge into clinical nursing practice. Since comparing the nursing master degree programs in different universities is of key importance in identifying their strengths and weaknesses and utilizing successful strategies and experiences, this study aimed to compare Iranian neonatal nursing curriculum with the neonatal nursing curriculum of the McMaster University of Canada.
Materials & Methods: This descriptive comparative study was conducted in 2018 using the Beredy model in four steps of description, interpretation, proximity, and comparison. The comparative elements included the philosophy, mission, vision, value, goals and objectives, Graduates;#39 roles, entry requirements, duration and courses, executive strategies, teaching and evaluation methods, and accreditation.
Results: The values and goals of both master programs were based on the beliefs and values of the community and their mission was clear. In the Iranian program, the role of neonatal nurses included the supportive, educational, research, and management while the Canadian program did not mention the future roles of their neonatal nurses. Also, the McMaster University provided more comprehensive and more relevant admission requirements and postgraduate courses for the neonatal nursing program than the similar Iranian program.
Conclusion: The results showed that the Iranian neonatal nursing program, compared to the Canadian one in McMaster University, has mainly focused on research and has had executive failures in organizing robust entry requirements for student admission, enriching the students’ competencies in specialized neonatal nursing skills, and providing and securing a better position for the graduates in the clinical settings. Therefore, we should address these deficiencies in the Iranian neonatal nursing program to improve our curriculum and achieve better outcomes and high-quality care in the field of nursing practice.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3558-en.pdf
2018-11-15
475
483
Curriculum
Master Program
Neonatal Nursing
Iran
McMaster University
Leila
Valizadeh
soheili.a1991@gmail.com
1
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-5318-9236
Vahid
Zamanzadeh
soheili.a1991@gmail.com
2
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-0002-0003
Amin
Soheili
soheili.a1991@gmail.com
3
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-4237-8944
Akram
Rezagolifam
soheili.a1991@gmail.com
4
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0022-0202-0344-1524
Mohammad Reza
Mansouri Arani
mrm_mehr2006@yahoo.com
5
Ph.D. Student in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran (Corresponding author)
AUTHOR
https://orcid.org/7452-1212-6598-0000
OTHERS_CITABLE
بررسی نمره همدلی با بیمار و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل
پیشزمینه و هدف: همدلی اساس ارتباط مراقبین درمانی با بیماران است که در فضای پراسترس و تکنولوژی محور اتاق عمل نتایج مطلوبی برای بیماران دارد. تعیین نمره همدلی با بیمار در دانشجویان اتاق عمل میتواند به پی بردن به نواقص موجود و تقویت این مهارت کمک نماید. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی نمره همدلی با بیمار و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی–تحلیلی در سال تحصیلی 97-1396 بر روی 110 نفر از دانشجویان سالهای اول تا چهارم رشته اتاق عمل که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند در دانشکده پرستاری-مامایی اصفهان انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه همدلی با بیمار جفرسون نسخه مربوط به دانشجویان حرفههای مختلف سلامت (JSE-HPS) بود که توسط نمونهها تکمیل شد. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی و آزمونهای آماری در نرمافزار SPSS.22 انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره کل همدلی با بیمار در دانشجویان اتاق عمل 2/14±2/89 و میانگین نمرات ابعاد همدلی شامل: اتخاذ دیدگاه 5/5±06/55، مراقبت همدلانه 01/12±3/26 و خود را بجای بیمار نهادن 3/2±8/7 بود. بین نمره کل همدلی با ویژگیهای دموگرافیک نمونهها، ارتباط معنیداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: نمره همدلی با بیمار در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل در محدوده متوسط بود. بنابراین آموزش همدلی به دانشجویان این رشته باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه ارتباط بین نمره همدلی با ویژگیهای دموگرافیک معنیدار نشد، نتیجهگیری قطعی در این خصوص به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3584-fa.pdf
2018-11-15
492
484
همدلی
ارتباط
بیمار
دانشجو
اتاق عمل
EVALUATING EMPATHY FOR PATIENT SCORE AND ITS RELATED FACTORS IN UNDERGRADUATE OPERATING ROOM STUDENTS
Background & Aims: Empathy is the basis of the healthcare provider-patient relationship which has favorable outcomes for patients in stressful and technological environment of operating room. Determining the empathy score in operating room students can help to identify existing deficiencies and enhance this skill. Therefore, the purpose of this study was to investigate the empathy for patient score and its related factors in undergraduate operating room students.
Materials & Methods: This cross-sectional (descriptive analysis) study was carried out in the academic year 2017-2018 on 110 operating room students from the first to the fourth years that were selected by convenience sampling in the School of Nursing and Midwifery at Isfahan University of Medical Sciences. The research instrument completed by the samples was the Jefferson Scale of Empathy-Health Profession Students version. Data were analyzed using descriptive statistics and statistical tests in SPSS 22.0 software.
Results: Total mean empathy scores of operating room students was 89.2 ± 14.2 and the scores of its dimensions including: perspective-taking was 55.06 ± 5.5, compassionate care was 26.3 ± 12.01 and standing in patient’s shoes was 7.8 ± 2.3. There was no significant difference between the total empathy scores and demographic characteristics of the samples.
Conclusion: The empathy score in operating room students was moderate. So empathetic communication training for students in this field of study should be considered. Since the relationship between empathy score and demographic characteristics was not significant, definite conclusion in this regard requires more research.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3584-en.pdf
2018-11-15
492
484
Empathy
Communication
Patient
Student
Operating Room
Negin
Larti
surgicaltechnologist89@yahoo.com
1
Isfahan University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-5421-0578
Elaheh
Ashouri
ashori@nm.mui.ac.ir
2
Isfahan University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7566-6566
Akram
Aarabi
aarabi@nm.mui.ac.ir
3
Isfahan University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2736-2410
OTHERS_CITABLE
بررسی تأثیر استفاده از دو فرم مستندسازی مراقبت از نمونههای جراحی و شمارش وسایل جراحی بر تعداد خطاهای گزارششده در اتاق عمل دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1397
پیشزمینه و هدف: ایمنی بیمار اولویت کار اتاق عمل میباشد. ازآنجاییکه باقی ماندن اقلام جراحی و خطاها در مدیریت نمونههای جراحی از موارد مهم به خطر افتادن ایمنی بیماران هستند، پرستاران و تکنولوژیستهای اتاق عمل نقش ویژهای در گزارش خطاهای اتاق عمل دارند. از طرفی مستندسازی نیز از وظایف آنها است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از دو فرم مستندسازی مراقبت از نمونههای جراحی و شمارش وسایل جراحی بر تعداد خطاهای گزارششده در اتاق عمل میباشد..
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی و تک گروهی با طرح قبل و بعد است و جامعه پژوهش را کلیه پرستاران و تکنولوژیستهای شاغل در این اتاق عملها تشکیل دادند. به روش سرشماری، 65 نفر از پرستاران و تکنولوژیستهای دارای معیارهای ورود وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری دادهها یک پرسشنامه گزارش خطای محقق ساخته بود. در طول دوره مداخله، دو فرم مستندسازی شمارش اقلام جراحی و مراقبت از نمونههای جراحی تکمیل شد. پرسشنامه گزارش خطا قبل و بعد از مداخله توزیع شد. آنالیز آماری با آمار توصیفی و آزمون مک نمار در نرمافزار SPSS20 انجام شد (05/0 P
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3585-fa.pdf
2018-11-15
500
493
مستندسازی
شمارش
جراحی
مراقبت نمونه
خطا
گزارش
اتاق عمل
Effect of Implementation of Surgical Counting and Surgical Specimen Care Documentation Forms on Number of Reported Errors in Operating Rooms of Two Hospitals in Isfahan, Iran, 2017
Background & Aims: Patient safety is the priority of the operating room. Since retained surgical items and specimen management errors are the most important safety issues, operating room nurses and technologist are in a unique position to report the errors that occur in the OR. On the other hand, documentation is also the task of these personnel, so the aim of present study is to determine the effect of counting surgical items and specimen care documentation forms on the number of reported errors.
Materials & Methods: A semi-experimental, single-group and pre-post design was conducted. Sampling was done by census and 65 technologists and nurses met the study inclusion criteria. The data collection tool was an error reporting questionnaire. During intervention documentation of the intraoperative care was performed for two months and the error reporting questionnaire was distributed before and after intervention period.
Results: The frequency of unreported errors after the intervention was significantly decreased but the frequency of oral reported errors were not significantly different between before and after the intervention, and the frequency of counting surgical items written errors after the intervention was significantly increased.
Conclusion: Using appropriate documentation can encourage OR nurses and technologists to report errors and increase patient safety.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3585-en.pdf
2018-11-15
500
493
Documentation
Surgery
Count
Specimen handling
Error
Reporting
Operating Room
Fatemeh
Maraki
fmaraki1373@gmail.com
1
Isfahan University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5528-8927
Mehri
Doosti Irani
doosti@nm.mui.ac.ir
2
Shahrekord University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5153-2005
Leila
Akbari
L_akbari@nm.mui.ac.ir
3
Isfahan University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5420-0655
Akram
Aarabi
aarabi@nm.mui.ac.ir
4
Assistant professor, Ph.D. in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Nursing and Midwifery Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. (Corresponding Author)
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2736-2410
OTHERS_CITABLE
فراوانی خطاهای پزشکی گزارش شده در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1393
پیشزمینه و هدف: افزایش خطاهای پزشکی؛ عامل بسیاری از مرگهای قابلاجتناب است که اهمیت و ضرورت تحقیق در خصوص آن را دوچندان میکند؛ لذا مطالعه حاضر باهدف، تعیین فراوانی خطاهای پزشکی گزارش شده در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، 1393 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی گذشتهنگر؛ کلیه خطاهای پزشکی گزارش شده توسط کارکنان مراکز آموزشی درمانی ارومیه موردبررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها؛ فرم مصوب وزارت بهداشت و درمان بود که خطاهای اتفاق افتاده گزارش شده بود. نهایتاً دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS16 تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها: تعداد خطاهای پزشکی گزارش شده در سال 1393، 84 مورد بود که یک مورد (2/1 درصد) منجر به مرگ و 53 مورد (1/63 درصد) منجر به آسیب شده بود. بیشترین گزارش خطا (2/45 درصد) مربوط به مرکز تروما بود. بیشترین عامل خطای گزارش شده توسط پرستاران (4/46 درصد) و بیشترین خطای گزارش شده مربوط به خطاهای دارویی (9/42 درصد) بودند. از بین خطاهای دارویی؛ دادن داروی اشتباه (4/21 درصد) بیش از سایر خطاها گزارش گردید. نتیجهگیری: تعداد خطاها در مقایسه با کشورهای پیشرفته خیلی کمتر بود. لذا به نظر میرسد با بالا بردن فرهنگ ایمنی بیمار و از بین بردن شبه ترس از تنبیه شدن؛ میتوان با افزایش گزارش خطا و درس گرفتن از آن؛ از میزان خطاها در آینده پیشگیری کرد.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2977-fa.pdf
2018-11-15
507
501
خطاهای پزشکی
بیمارستان آموزشی
خود گزارش دهی خطا
FREQUENCY OF REPORTED MEDICAL ERRORS IN EDUCATIONAL CENTERS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2014
Background & Aims: Medical errors, in addition to loss of life and property and immoral effects, are the reasons of the many avoidable deaths. So these are the necessities of performing this study. The aim of this study was to determine plenty of medical errors, type and degree of injury in hospitals in 1393. Materials & Methods: In this retrospective descriptive study, all reported medical errors by hospitals in 1393 were studied. Data collection tool was an Error Reporting form approved by the Medical University of Western Azerbaijan province, which was reported by staff and data were analyzed using descriptive statistics. Results: The total number of reported medical errors in that year was 84. One case (1.2%) resulted in death and 53 cases (63.1%) of the errors reported in the educational centers of the Urmia were damaged. Most of reported errors related to trauma center. The highest error reporting was reported with 45.2% of the trauma center. The highest reported errors were nurses with 46.4% and the most reported errors were 42.9%. Among the errors in the mistakes, the wrong drug was reported by 21.4% more than other errors. Conclusion: The total number of reported errors from all centers was much less compared to developed countries. it seems to promoting patient safety culture and eliminate the fear of punishment in centers, got to higher number of error reporting and analysis on how the event error and learning from mistakes, errors can be prevented in the future happened.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2977-en.pdf
2018-11-15
507
501
Medical errors
Teaching hospitals
Self - Reporting error
rahim
baghaei
rbaghaei2001@yahoo.com
1
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-8172-7994
habibollah
pirnejad
h_pirnejad@yahoo.com
2
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-9282-5702
shiva
poursardar
shivapoursardar@gmail.com
3
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-0405-7317
OTHERS_CITABLE
بررسی و مقایسهی تأثیر دو روش دهانشویه (کلرهگزیدین و کلرهگزیدین توأم با آباکسیژنه) بر فراوانی پلاکهای دهانی بیماران تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبتهای ویژه
پیشزمینه و هدف: مراقبتهای دهان و دندان در بیماران تحت تهویه مکانیکی یکی از ملزومات عمل پرستاری است؛ مطالعه حاضر بهمنظور تعیین تأثیر دو روش دهانشویه کلرهگزیدین و کلرهگزیدین توأم با آباکسیژنه بر فراوانی پلاکهای دهانی بیماران تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه در سال 97-1396 انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی یکسو کور با طرح موازی بر روی دو گروه از بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه است که طی آن تعداد 98 نفر از بیماران دارای شرایط ورود به مطالعه بهصورت تصادفی به دو گروه A و B تقسیم شدند. مداخله در گروه A شامل مراقبتهای دهانی با محلول دهانشویه کلرهگزیدین 2/0 درصد و در گروه B استفاده از محلول دهانشویه کلرهگزیدین 2/0 درصد توأم با محلول پراکسید هیدروژن 5/1 درصد بود. ابزار جمعآوری دادهها شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی، مقیاس ارزیابی وضعیت دهانی بک، معیار پلاکی مخاطی بود. دادهها با استفاده نسخه 20 نرمافزار SPSS و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای کای دو، تی مستقل و من ویتنی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بین دو گروه دهانشویه با کلرهگزیدین و دهانشویه با کلرهگزیدین توأم با آباکسیژنه ازلحاظ فروانی پلاکهای دهانی، سلامت مخاط دهانی و درنهایت شاخص پلاکی- مخاطی تفاوت آماری معنیداری مشاهده گردید (05/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از مطالعه حاضر چنین نتیجهگیری میگردد که دهانشویه با کلرهگزیدین توأم با آباکسیژنه میتواند در پیشگیری و یا کاهش فراوانی پلاکهای دهانی در بیماران تحت تهویه مکانیکی تأثیر مثبتی داشته باشد.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3603-fa.pdf
2018-11-15
508
516
مراقبت از دهان
دهانشویه
پلاک دهان
کلرهگزیدین
آباکسیژنه
بخش مراقبتهای ویژه
بیماران تحت تهویه مکانیکی
COMPARISON OF THE EFFECT OF TWO METHODS MOUTH WASH (CHLORHEXIDINE AND CHLORHEXIDINE COMBINED WITH HYDROGEN PEROXIDE SOLUTION) ON FREQUENCY OF ORAL PLAQUES IN PATIENTS UNDERGOING MECHANICAL VENTILATION IN THE INTENSIVE CARE UNIT
Background & Aims: Oral care in patients undergoing mechanical ventilation is one of the essential requirements of nursing practice, the present study was carried out in order to determine the effect of two methods mouth wash (chlorhexidine and chlorhexidine combined with hydrogen peroxide solution) on the frequency of oral plaques in patients undergoing mechanical ventilation in the intensive care unit of Imam Khomeini Hospital in Urmia.
Materials & Methods: This study is a randomized, single-blind clinical trial with parallel design on two groups of patients admitted to the critical care units of Imam Khomeini Hospital in Urmia, in which 98 patients with inclusion criteria were randomly assigned to two groups A and B. Intervention in group A was oral care with chlorhexidine mouthwash (0.2%) and in group B (0.2% chlorhexidine mouthwash with 1.5% hydrogen peroxide solution). Data collection tools included demographic characteristic form, Beck oral assessment scale, and Mucosal-Plaque Score. The data were analyzed by SPSS v. 20, chi-square, independent t, and Mann-Whitney statistical test.
Results: There was a significant statistical difference between the two groups of chlorhexidine mouthwash and chlorhexidine mouthwash with hydrogen peroxide in terms of oral plaque, oral mucosal health, and ultimately Mucosal-Plaque Score (P
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3603-en.pdf
2018-11-15
508
516
Oral Care
Mouthwash
Oral Plaque
Chlorhexidine
Hydrogen Peroxide
Critical Care Unit
Patients undergoing Mechanical Ventilation
mohammad
jabbari ghanati
m.jabbari647@gmail.com
1
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-7201-0919
Yousef
Haghighi moghadam
hagigym@yahoo.com
2
Assistant Professor of Nursing, Urmia Nursing Faculty, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-8211-8886
mohammad Amin
Valizadeh Hassanloei
aminvaliza@yahoo.com
3
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-4377-0884
Rasool
Ghraaghaji Asl
gharaaghaji.r@umsu.ac.ir
4
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-8066-707X
OTHERS_CITABLE
کاربرد سازههای اساسی نظریه شناخت اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95-1394
پیشزمینه و هدف: اگر استرسهای فرد، بیش از توانایی و ظرفیت مقابله وی باشد، میتواند در درازمدت، موجب ایجاد انواع اختلالات جسمی و روانی ایجاد شود، پیشبینی عوامل استرسزا بهمنظور برنامهریزی برای مداخلات آموزشی ضروری است. لذا این پژوهش باهدف بررسی کاربرد سازههای تئوری شناختی– اجتماعی در پیشبینی استرس دانشجویان جدیدالورود غیربومی دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش سرشماری در 156 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس استرس ادراکشده (کوهن)، مقیاس خودکارآمدی مقابله با مشکلات (چسنی) و حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت) جمعآوری شد که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. سپس اطلاعات با آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد 6/25 درصد واحدهای پژوهش مذکر و 4/74 درصد آنها مؤنث بوده. میانگین سنی شرکتکنندگان 51/0±99/18 بود. 8/28 درصد از دانشجویان دارای نمره استرس بالاتر از میانگین بودند. میانگین استرس دختران 03/8±6/21 و پسران 2/9±1/17 بود که نشاندهنده بالاتر بودن استرس در دانشجویان دختر است. عوامل پیشگوییکننده استرس دانشجویان، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بود که هر دو از سازههای مهم تئوری شناختی- اجتماعی میباشند. بین استرس ادراکشده با خودکارآمدی (6/0- =r و 001/0p
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3397-fa.pdf
2018-11-15
517
526
استرس ادراکشده
خودکارآمدی
حمایت اجتماعی
تئوری شناختی- اجتماعی
دانشجویان
APPLICATION OF SOCIAL COGNITIVE THEORY FOR PREDICTING STRESS IN NON-NATIVE NEW STUDENTS OF ARAK UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES 2015-2016
Background & Aims: If the stress of a person, he is more than capable of coping capacity, can in the long run, cause physical and psychological.The prediction of stressors is essential in order to plan for educational interventions. Therefore, this study aimed to investigate the role of social cognitive theory structures in anticipation of exotic first year students stress Arak University of Medical Sciences.
Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted through census method among 156 students of arak University Medical Sciences during 2015-2016 academic years.Data was collected by demographic questionnaire and, Perceived Stress scale )Cohen(, Coping self-Efficacy Scale (Chesny) and scale of perceived social support (zimet) that have acceptable reliability and validity. Then Data were analyzed by Descriptive and inferential statistical test.
Results: Results showed that 25/6% of students were male and 74/4% of them were female.The participants’ mean age was 18/99±0/51 years.28.8% of students had above-average stress score. Average stress female students was 21/6±8/03 and male 17/1±9/2, indicating higher stress in female students. Factors predictive of students stress was self-efficacy and social support that both structures are important social cognitive theory. Between perceived stress and self-efficacy (r=-0/6, p
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3397-en.pdf
2018-11-15
517
526
perceived stress
self-efficacy
social support
social cognitive theory
students
Fazeldehkordi
fazelzahra33@gmail.com
1
MSc Student of Health Education and Health Promotion, Health faculty, Arak university of Medical science, Arak, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-4719-2148
Mahboobeh
khorsandi
khorsandi.mahboobeh@gmail.com
2
Associate professor Department of Health Education and Health promotion, Health faculty, Arak university of Medical scienc, Arak, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-4802-0882
Nasren
Roozbehani
nroozbehani@yahoo.com
3
Assistant professor Department of Health education and Health promotion, Health faculty, Arak university of Medical scienc, Arak, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5837-672x
Ranjbaran
Mehdi
mehdiranjbaran90@yahoo.com
4
Department of Epidemiology and Reproductive Health, Reproductive Epidemiology Research Center, Royan Institute for Reproductive BioMedicine, ACECR, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-0313-3373
Mahmood
Rajabi
Mrajabi2244@gmail.com
5
Responsible for student counseling center, M.A. in Clinical Psychology, Health faculty, Arak university of Medical scienc, Arak, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0031-1098-7905
OTHERS_CITABLE
تجزیهوتحلیل خطاهای نوشتاری قبل از ویرایش علمی در چکیدههای انگلیسی مقالات ارسالی به مجله پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1395 و 1396
پیشزمینه و هدف: بروز خطاهای نوشتاری در زبان انگلیسی در بین غیر انگلیسیزبانها از مسائل بسیار شایع در امر آموزش زبان انگلیسی بوده و نیازمند تجزیهوتحلیل دقیق میباشد. با در نظر گرفتن این مسئله، هدف از نگارش این مقاله، بررسی انواع خطاهای رایج نوشتاری"قبل از ویرایش علمی" و میزان تکرار این خطاها در چکیدههای انگلیسی مقالات ارسالی به مجله پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه است.
مواد و روش کار: به همین منظور، از تعداد 60 مقاله ارسالی به مجله پرستاری ارومیه در سال 1395 و 1396، چکیده انگلیسی 50 مقاله بهصورت تصادفی انتخاب و انواع خطاهای موجود ازلحاظ فراوانی )تعداد) و درصد بهصورت روش تحلیل کمی و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS(ورژن 16) موردبررسی قرار گرفت.
یافتهها: ارزیابی دادهها نشان داد که نسبت خطاهای موجود ازلحاظ تداخل میان زبانی (زبان اول) در زبان مقصد (انگلیسی) بیشتر از خطاهای متأثر از تداخل درونزبانی (خود زبان مقصد) میباشد که بیشتر مربوط به غلطهای ساختاری تداخل یافته از زبان اول در زبان مقصد بودند.
بحث و نتیجهگیری: بررسی خطاهای نگارشی نشان داد که زبان اول تأثیر بسزایی در بروز خطاهای نوشتاری در زبان مقصد دارد. لذا، با ارزیابی خطاهای نوشتاری و ریشهیابی علل بروز خطاها میتوان به سطح مهارت نوشتاری و میزان تسلط فراگیران در زبان مقصد (انگلیسی) پی برد و از تکرار خطاهای نوشتاری جلوگیری کرد.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3383-fa.pdf
2018-11-15
527
534
تجزیهوتحلیل خطا
خطاهای نگارشی
زبان انگلیسی
تداخل زبانی
زبان اول
زبان مقصد
THE ERROR ANALYSIS OF ENGLISH ABSTRACTS SUBMITTED TO NURSING AND MIDWIFERY JOURNAL OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES BEFOREANY SCIENTIFIC EDITTING IN 2016 AND 2017
Background & Aims: The occurrence of errors in writing skill in English language is a typical issue among the foreign language learners that requires an error analysis in detail. Accordingly, the purpose of present study is to analysis the type of written errors in papers submitted to Nursing and Midwifery Journal of Urmia University of Medical Sciences before conducting any scientific editing.
Materials & Methods: In order to analyze the errors, from among a number of papers submitted to the journal, the English abstract of 50 papers were selected randomly, and the type of written errors were analyzed regarding the frequency and percentage of their occurrence. To analyze the data, SPSS software, version 16 was used.
Results: The findings revealed that the ratio of errors in terms of interlanguage interference (first language interference) in the target language (English) was more than the errors in the intralanguage interference (the target language itself), and they were more related to grammatical and lexical errors.
Conclusion: The findings showed that first language has a significant effect on the occurrence of written errors in the target language. Therefore, by analyzing the type of errors, and rooting out their causes, we can evaluate the writing proficiency level of the submitters in the target language (English), to prevent the repetition of same written errors in their written materials.
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3383-en.pdf
2018-11-15
527
534
Error analysis
written errors
interlanguage interference
intralanguage interference
Javid
Fereidoni
javid.fereidoni@gmail.com
1
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6809-3993
Ismail
Baniadam
hemmatma@yahoo.com
2
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-6148-9204
masumeh
hemmati maslakpak
hemmatma@yahoo.com
3
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0563-1808
Nafisa
Tadayyon
hemmatma@yahoo.com
4
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-0464-8704