OTHERS_CITABLE عوارض و عوامل مرتبط با اپی زیاتومی در زنان نخست زا مراجعه کننده به بیمارستان‌های شهر تهران: مطالعه طولی به مدت سه ماه عوارض و عوامل مرتبط با اپی زیاتومی در زنان نخست زا مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران: مطالعه طولی به مدت سه ماه کبری خاجوی شجاعی ، علی دواتی ، فرید زایری تاریخ دریافت چکیده پیش زمینه و هدف:تا پایان دهه ی 1970، برش اپیزیاتومی تقریباً در تمام زنانی که برای بار اول زایمان می کردند، به صورت رایج انجام می شد. اما بهترین فن اپیزیاتومی و منافع بالینی آن تا حد زیادی ناشناخته مانده است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع نوع اپی زیاتومی وتبعات (درد پرینه،دیسپارونیا) وعوامل مرتبط با آن در طی سه ماه پس از زایمان می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه با طراحی مشاهده ای و طولی در بیمارستان های آموزشی شهر تهران انجام شد.تعداد نمونه ها 510 خانم نخست زا با زایمان طبیعی بود. تبعات اپی زیاتومی؛ درد برمبنای مقیاس دیداری2 10 واحدی، به وسیله مصاحبه 24 ساعت 10،40 و90روز پس از زایمان ودرد پس از نزدیکی به همین ترتیب در روز های 10،40و90 روز پس از زایمان اخذ و در فرم اطلاعاتی ثبت شد. پس از تکمیل تعداد نمونه ها اطلاعات توسط نرم افزار SPSS و با توجه به نوع متغیر ها جهت تجزیه وتحلیل استفاده گردید. یافته ها: شیوع اپیزیاتومیدراین پژوهش 3/97 درصد برآورد شد،3 /32 درصد اپیزیاتومی نوع مدین و7/67 درصد نوع مدیولترال دریافت کردند. عوارض اپی زیاتومی عبارتند از: درد پرینه که در 1،10، 40 و90روز بعد از زایمان به ترتیب 4/96،63،25 و12درصد به دست آمد و دیسپاونی در 10،40 و 90روز بعد از زایمان به ترتیب 100، 66 و2/31 درصد به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: شیوع اپی زیاتومی در ایران بسیار بیشتر از میزان های گزارش شده از سایر نقاط دنیا می باشد و شیوع اپی زیاتومی مدیولترال در ایران علی رغم مشکلات آن بیشتراز اپی زیاتومی مدین می باشد. فراوانی درد پرینه نشان داد که درد پرینه در24 ساعت اول با تعداد استریا، نوع اپی زیاتومی، وزن نوزاد و درد پایدارپرینه(بعد از 40 روز) با طول فاز اول زایمان ارتباط دارد. کلمات کلیدی: اپی زیاتومی، دیسپارونی، درد پرینه،زنان نخست زا، زایمان واژینال فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم، شماره چهارم، ص 223-217، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: تهران، خیابان کارگر شمالی بین فرصت شیرازی و نصرت پلاک 117، مرکز تحقیقاتی دانشگاه شاهد، طبقه دوم: مرکزتحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد، تلفن: 09122835930 Email: khajavi@shahed.ac.ir http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-125-fa.pdf 2009-12-15 0 0 COMPLICATIONS AND RELATED FACTORS IN EPITHELIAL ZYATVMY PRIMIPAROUS REFERRED TO HOSPITALS IN TEHRAN: A LONGITUDINAL STUDY FOR THREE MONTHS COMPLICATIONS AND RELATED FACTORS IN EPITHELIAL ZYATVMY PRIMIPAROUS REFERRED TO HOSPITALS IN TEHRAN: A LONGITUDINAL STUDY FOR THREE MONTHS K Khajvy Shojaei , A dvaty , F Zayeri Received: Abstract Background & Aims: Episiotomy is one of the most commonly performed procedures in obstetrics approximately 33%of women giving vaginally in 2000 had an episiotomy, but the best technique of episiotomy and its clinical benefits remain largely unknown. The aim of this study is define episiotomy prevalence and its clinical complication in women who gave birth vaginally in academic hospitals in Tehran. Materials & Methods This was a prospective longitudinal study of parturient at 1,10 , 40 and 90 days post partum.510 primiparous women were followed up, primary outcome was the frequency of perineal pain on days of interview second outcomes were determine effective factors of perineal pain.research data about perineal pain after episiotomy that was conducted at ten academic hospitals in Tehran. This study included 510 primiparous women who gave birth vaginally. Data was collected with interview in 24 h, 10, 40and 90 day after delivery and after collecting information and filling forms , data was analyzed by SPSS11.5 and tests such as chi - square ,independent sample T-test and Mann-Whitney. Results: episiotomy was performed in the 97.3%of primiparous women who gave birth vaginally.32.3%of women had midline episiotomy and 67.7%had mediolateral episiotomy. Episiotomy complication included: perineal pain was reported by 96.4%at 24 h, 63%at 10, 25% at 40 and12% at 90 days. dyspareunia in 10, 40 and 90 day after delivery was reported100%, 66%and 31.2%. preneal pain hadsignificantly related with maternal age in tow time ,the first day(p http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-125-en.pdf 2009-12-15 0 0 K. Khajvy Shojaei 1 AUTHOR A. dvaty 2 AUTHOR F. Zayeri 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تجارب پرستاران از چالش‌های بالینی (یک مطالعه کیفی) تجارب پرستاران از چالش های بالینی (یک مطالعه کیفی( مرجان مردانی حموله ، عزیز شهرکی واحد ، فریبا عسکری تاریخ دریافت: 20/5/88 تاریخ پذیرش: 3/8/88 چکیده پیش رمینه و هدف: پرستاری بالینی، مهم ترین جنبه پرستاری است و پرستاران در نقش حرفه ای خود با چالش های گوناگونی مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر تعیین مفهوم چالش های بالینی از دیدگاه پرستاران بوده است. مواد و روش ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش گراندد تئوری انجام شده است.اطلاعات طی مصاحبه های نیمه ساختار مند با 12 پرستار از بیمارستان فاطمه الزهرا نجف آباد اصف هان که بین 2تا15سال تجربه کار در بخش های اورژانس،CCU، داخلی و جراحی داشتند و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، به دست آمدند. در نهایت داده ها به روش استراوس وکوربین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ ها: برطبق نتایج چهار مفهوم عمده شامل مفهوم کارایی،مفهوم تقویت، قضاوت صحیح وتسهیل گری به دست آمدند. بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش، دیدگاهی عمیق ازچالش های بالینی در نظر پرستاران ایجاد می کند که می توان از آن به عنوان پایه ای برای آموزش بالینی پرستاری استفاده نمود.پژوهشگران،انجام پژوهش های آتی درباره هریک از مفاهیم به دست آمده دراین تحقیق را پیشنهاد می کنند. کلید واژه ها: پرستاران، چالش های بالینی، مطالعه کیفی فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم، شماره چهارم، ص 252-246، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: نجف آباد، کیلومتر3 اتوبان شهید صالحی، بیمارستان فاطمه الزهرا(س). – 09132864077 Email: mardanimarjan@gmail.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-124-fa.pdf 2009-12-15 0 0 NURSES’ EXPERIENCES FROM CLINICAL CHALLENGES: A QUALITATIVE STUDY NURSES' EXPERIENCES FROM CLINICAL CHALLENGES: A QUALITATIVE STUDY M Mardani Hamule , MSc A Shahraky Vahed , MSc F Askari , MSc Received: 11 Aug, 2009 Accepted: 25 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: Clinical nursing is the most important aspect of nursing, and nurses encounter various challenges in their professional role. The aim of this study was to determine the clinical challenges from nurse’s perspective. Materials & Methods: This study was conducted by qualitative research approach on the basis of grounded theory. Data collection was done via semi structured interviews with tewelve nurses with 2 to 15 years of working experience in emergency department, CCU, internal, and surgical wards from Fateme Zahra hospital of Najafabad through purposeful sampling. The data were analyzed by Strauss and Corbin method. Results: According to findings four major themes were identified: concept of efficiency, concept of reinforcement, correct judgement, and facilitation. Conclusion: This study provides a deep understanding about nurses' point of view about clinical challenges which could be a base for nursing education in clinics. We suggest future investigations about each of present emerged concepts. Key words: Nurses, Clinical challenges, Qualitative study Address: Fateme Zahra Hospital, Najafabad, Isfahan, Iran Tel: 09132864077 E-mail: mardanimarjan@gmail.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-124-en.pdf 2009-12-15 0 0 M. Mardani Hamule 1 AUTHOR A. Shahraky Vahed 2 AUTHOR F. Askari 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی علائم بالینی بیماران مسلول ریوی شهرستان ارومیه بررسی علائم بالینی بیماران مسلول ریوی شهرستان ارومیه علی غلامی ، لیلا موسوی جهرمی تاریخ دریافت: 20/5/88 تاریخ پذیرش: 3/8/88 چکیده پیش زمینه و هدف: بیماری سل به عنوان مسئله عمده بهداشتی در سطح جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه می باشد. علائم خطر مختلفی جهت شناسایی بیماری سل وجود دارد که شایع ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی، سرفه مزمن است که معمولاً با خلط و گاهی خلط خونی همراه بوده و ممکن است علائمی از جمله تب، تنگی نفس، کاهش وزن و سایر علائم نیز وجود داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی علائم بالینی در بیماران مسلول ریوی شناخته شده طی سال های 1383 تا 1386 در شهرستان ارومیه می باشد. مواد و روش ها: مطالعه به صورت توصیفی – تحلیلی (مقطعی) انجام شده است که داده های مورد نیاز در این مطالعه از پرونده های بیماران مبتلا به سل ریوی جمع اوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها بااستفاده از نرم افزار Spss16 و اماره های توصیفی و تحلیلی انجام شده است. یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد اختلاف معنی داری بین بیماران اسمیر مثبت و اسمیر منفی در مورد علائم; سرفه، وجود خلط و تعریق وجود دارد(05/0P < ) و در مورد علائم; تب، کاهش وزن، تنگی نفس و وجود خلط خونی اختلاف معنی داری مشاهده نشد(05/0P > ). بحث و نتیجه گیری: از بین علائم بالینی بررسی شده در تعدادی از علائم تفاوت معنی داری بین بیماران مبتلا به سل اسمیر مثبت و منفی وجود ندارد و در نتیجه زمانی که در فرد مشکوکی، اسمیر خلطش منفی می شود باید پیگیری های لازم در زمینه بیماریابی سل اسمیر منفی انجام شود و صرفاً به منفی بودن اسمیر در فرد بسنده نشود. واژه های کلیدی: سل ریوی، علائم بالینی، اسمیر مثبت، اسمیر منفی فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم شماره چهارم، ص 245-240، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تلفن: 09155105801 Email: aagholami80@yahoo.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-123-fa.pdf 2009-12-15 0 0 A STUDY ON CLINICAL SIGNS OF TUBERCULOSIS PATIENTS IN URMIA A STUDY ON CLINICAL SIGNS OF TUBERCULOSIS PATIENTS IN URMIA A Gholami , BSc L Moosavi Jahromi ,BSc Received: 11 Aug, 2009 Accepted: 25 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: Tuberculosis is a major health problem worldwide, especially in developing countries. The warning signs of pulmonary tuberculosis are chronic cough with sputum that is usually accompanied by bloody sputum, and sometimes the symptoms may include fever, asthma, weight loss, etc. The aim of the current study was to study the clinical signs of tuberculosis patients in Urmia city during 2004-2007. Materials & Methods: In this analytic cross-sectional study 248 tuberculosis patients (151 with positive smear and 97 with negative smear) were included. The required data were gathered from the records of patients. SPSS 16 was used to analyze the data. Results: there is a significant difference between positive smear patients and negative smear patients related to symptoms such as coughing, mucus existence, and sweating (p0.05). Conclusion: Among the investigated clinical symptoms no significant differences between patients with TB smear positive and negative. Thus when the person suspected with smear negative it is necessary to be followed in TB smear negative not relying on only negative of smear test result. Keywords: Pulmonary tuberculosis, Clinical diagnosis, Positive smear, Negative smear Address: Epidemiology Department, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran Tel: (+98) 09155105801 Email: aagholami80@yahoo.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-123-en.pdf 2009-12-15 0 0 A. Gholami 1 AUTHOR L. Moosavi Jahromi 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان آگاهی زنان شهر رشت درباره یائسگی بررسی میزان آگاهی زنان شهر رشت درباره یائسگی شهره سیام تاریخ دریافت: 1/5/88 تاریخ پذیرش: 25/7/88 چکیده پیش زمینه و هدف: یائسگی مرحله ای طبیعی از زندگی زنان و به معنی قطع دایم قاعدگی و پایان یافتن دوره باروری می باشد. بنابراین هدف از این پژوهش تعیین میزان آگاهی زنان شهر رشت در باره علائم و عوارض یائسگی می باشد. مواد و روش کار: تحقیق به روش بررسی توصیفی - مقطعی انجام گرفت. و زنان بالاتر از 20 سال ساکن در نقاط مختلف شهر رشت براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و حجم نمونه با دقت 5 درصد و ضریب اطمینان 95 درصد 700 نفر تعیین گردید. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از پرسش نامه توام با مصاحبه بدست آمد. از آزمون آماری کای اسکوئر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته ها: از کل افراد مورد مطالعه57/57 درصد آگاهی کم، 72/30درصدآگاهی متوسط، 71/11 درصد آگاهی زیاد در باره علائم و عوارض یائسگی داشتند. بیشترین درصد زنان مورد مطالعه که آگاهی زیادی در باره علائم و عوارض یائسگی داشته اند در گروه سنی 29-20 سال بوده اند. از لحاظ تحصیلات حدود دبیرستان و بالاتر، متولد شهر, دانشجو و متاهل بوده اند. بیشترین درصد آنان که آگاهی کمی درمورد یائسگی داشته اند در گروه سنی49-40 سال, بی سواد, خانه دار بوده اند.، 14/95 درصد از افراد مورد مطالعه، آموزش در زمینه علائم و عوارض یائسگی را برای افراد لازم و ضروری می دانند و بیشترین درصد آنان بهترین راه کسب اطلاع دراین زمینه را از طریق رادیو وتلویزیون ذکر نموده اند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به میزان پائین آگاهی زنان در مورد علائم و عوارض یائسگی, آموزش برای شناخت و آگاهی بیشتر توصیه می گردد. کلید واژه ها: آگاهی,زنان، یائسگی،علائم و عوارض فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم، شماره چهارم، ص 239-233، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: گیلان، رشت دانشکده علوم دانشگاه گیلان تلفن 3223021- 0131نمابر3220066- 0131 Email: sh_seyam@ yahoo.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-114-fa.pdf 2009-12-15 0 0 A SURVEY ON WOMEN’S KNOWLEDGE ABOUT MENOPAUSE IN RASHT A SURVEY ON WOMEN’S KNOWLEDGE ABOUT MENOPAUSE IN RASHT Sh Seyam MSc Received: 23 July, 2009 Accepted: 17 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: Menopause is a natural period of life that means permanent cessation of menstruation and end of fertility period. Menopause is an important phenomenon in any women’s life. The aim of this research was to determine the knowledge of women about signs and symptoms of menopause in Rasht. Materials & Methods: This descriptive and cross sectional study was performed in Rasht on 700 female residents living in different parts of Rasht for more than twenty years. The samples were selected randomly. The collection of data and information was by a questionnaire combined with interviews. Then the findings and results were analyzed with chi-square test. Results: Of the total study population about 57.57 % had less knowledge, 30.72 %average knowledge, 11.71 % more knowledge about symptoms and complications of menopause. The women who had selfstudy about the signs and symptoms were in the age group of 20-29. The women of 40-49 years of age had the least knowledge. 95.14 % of the subjects believed that being training via media is necessary. Conclusion: This study showed that the knowledge and awareness of women about signs and complications of menopause is less than what was expected. It is suggested that women receive special educational programs. Key words: Knowledge, Women, Menopause, Signs and complications Address: Biology Department, Guilan University of Medical Sciences, Rast, Iran Tel: (+98131)3223021 Email: sh _ seyam@ yahoo.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-114-en.pdf 2009-12-15 0 0 S. H. Seyam 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رضایتمندی بیماران از سطح کیفیت خدمات درمانی بر مبنای مقیاس کیفیت درمانی بررسی رضایتمندی بیماران از سطح کیفیت خدمات درمانی بر مبنای مقیاس کیفیت درمانی علیرضا رجبی پور میبدی ، داریوش فرید ، طیبه رجبی پور میبدی تاریخ دریافت: 25/5/88 تاریخ پذیرش: 3/8/88 چکیده پیش زمینه و هدف: بیمار در بیمارستان محور اصلی است و همه خدمات بیمارستانی برای او انجام می‌شود. رضایت او نشان‌دهنده انجام صحیح خدمات بوده و این رضایت نمی‌تواند صرفاً از تکنولوژی بالا بدست آید، بلکه بیشتر ناشی از رفتار پرسنل و عملکرد آن‌هاست. ارزشیابی اخیر بدلیل رقابت‌های درمانی بیمارستان‌ها و پذیرش بیمار در جهت کاهش هزینه‌های درمانی بیمارستان‌ها و بالطبع افزایش درآمد، در سال‌های اخیر رونق بیشتری یافته است. در این مقاله عوامل موثر بر جلب رضایت بیماران در بیمارستان‌های آموزشی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و میزان رضایت‌مندی آن‌ها از این عوامل شناسایی و اندازه‌گیری شده است. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه بیماران در بیمارستان‌های آموزشی تابعه دانشگاه شهید صدوقی یزد و بالغ بر 150 نفر است. فن مورد استفاده برای اندازه‌گیری کیفیت خدمات بیمارستان های آموزشی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز فن کیفیت خدمات (سروکوال) بوده است. به این منظور از پرسش نامه خاص این فن نیز بهره برده شده است. یافته ها: نتایج نشان می‌دهد که بین اهمیت عوامل محسوس، قابلیت اعتماد و اطمینان، واکنش پذیری (پاسخ‌گو بودن)‌ و همدلی در یک بیمارستان معتبر از نظر بیماران و رضایت مندی آن‌ها از همین عوامل تفاوت وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: در مجموع با توجه به نتایج حاصل از پژوهش این گونه می توان ارزیابی نمود که میزان رضایت بیماران از سطح کیفیت خدمات بیمارستان های مورد مطالعه پایین از سطح مورد انتظار آنان بوده است. کلید واژه ها: بیمار، رضایت، پاسخگو بودن فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم شماره چهارم، ص 232-224، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: یزد میبد، خیابان قاضی میر حسین، محله علی آباد، جنب مدرسه موسی زاده پلاک 87 تلفن: 09132752933 Email: Alireza.Rajabipoor@gmail.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-113-fa.pdf 2009-12-15 0 0 EVALUATION OF REMEDIAL SERVICES QUALITY OF HOSPITALS BY USING SERVQUAL SCALE (CASE STUDY: EDUCATING HOSPITALS DEPENDENCE TO MEDICINE UNIVERSITY OF YAZD) EVALUATION OF REMEDIAL SERVICES QUALITY OF HOSPITALS BY USING SERVQUAL SCALE (CASE STUDY: EDUCATING HOSPITALS DEPENDENCE TO MEDICINE UNIVERSITY OF YAZD) AR Rajabipoor Meybodi , MA D Farid , PhD, T Rajabipoor Meybodi , BSc Received: 16 Aug, 2009 Accepted: 25 Oct, 2009 Abstract: Background & Aims: Patient is an essential axis in hospital and all services performed for him. His satisfaction and consent show the right performance of servicesthis consent is not obtained merely with high technology, but satisfaction is more resulting from the behavior of the staff and their performance. Medicine competition between hospitals for decreasing the costs and increasing revenues are prosperous. In this paper, factors affecting the consent of patients in teaching hospitals of Yazd University of Medical Sciences and their satisfaction of these factors were identified and measured. Materials & Methods: The study population included over 150 people in teaching hospitals of Yazd. The service quality evaluation method was Servqual. The required data were gathered using a questionnaire. Results: There are differences between important tangible factors such as assurance, responsiveness and sympathy from a highly regarded hospital. Keywords: Patients, Satisfaction, Responsiveness Address: yazd-maybod- gazi mirhosain st- aliabad-near musazade school-nu 87 Tel: 09132752933 Email: Alireza.Rajabipoor@gmail.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-113-en.pdf 2009-12-15 0 0 A. R. Rajabipoor Meybodi 1 AUTHOR D. Farid 2 AUTHOR T. Rajabipoor Meybodi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی درک بیماران از کبد چرب: مطالعه پدیدار شناسی بررسی درک بیماران از کبد چرب: مطالعه پدیدار شناسی حسین حبیب زاده ، فاطمه الحانی ، منیره انوشه ، حمیدرضا عمرانی تاریخ دریافت: 25/4/88 تاریخ پذیرش: 3/8/88 چکیده پیش زمینه و هدف: توجه به علایم ذهنی و تجارب درک شده از طرف بیماران در بیماری های مختلف یکی از مجاری معتبر جهت رسیدن به تشخیص پزشکی یا پرستاری است. توجه به تجربیات دست نخورده بیماران و احساسات واقعی آن ها تضمین کننده اثر بخشی هر نوع برنامه مراقبتی و آموزشی است. مواد و روش ها: این مطالعه با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی انجام شده است که در آن از مصاحبه های عمیق بدون ساختار استفاده شد. در کنار مصاحبه عمیق، از رویکرد های دیگر تحقیق کیفی از قبیل مشاهده رفتار و ارتباطات غیر کلامی بیمار و یادداشت های میدانی نیز استفاده شد. همکاران پژوهش 9 بیمار کبد چرب بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و داده های حاصل به روش تماتیک آنالیز بررسی و بیان شد. یافته ها: در این مطالعه پس از دسته بندی محتوای مصاحبه ها، در مجموع سه درون مایه اصلی استحصال گردید. به طور کلی تجارب بیماران از کبد چرب به این صورت بود که آن ها نقش سه عامل را در فرایند بیماری دارای اهمیت تلقی کردند. حمایت و پشتیبانی خانواده، پایبندی به تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و داشتن امید به آینده مهم ترین عامل در پسرفت یا پیشرفت بیماری بیان شد. بحث و نتیجه گیری: تجربه شیوه جدیدی از سبک زندگی، نیاز به حمایت خانواده ها و در نهایت تزریق امید به روح این بیماران از تجارب ملموس بیماران است که باید در مدیریت بیماری کبد چرب و در کنار آن سایر بیماری های مزمن مورد نظر باشد تا همچنان بر اهمیت تجارب بیمار از بیماری خود در فرایند درمان تأکید شود. کلید واژه ها: کبد چرب، پدیدار شناسی، درک بیماران فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم شماره چهارم، ص 216-210، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پرستاری و مامایی تلفن: 09143613011 Email alhani-F@modares.ac.ir http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-112-fa.pdf 2009-12-15 0 0 PATIENTS’ PERCEPTION OF FATTY LIVER DISEASE: A PHENOMENOLOGICAL STUDY PATIENTS’ PERCEPTION OF FATTY LIVER DISEASE: A PHENOMENOLOGICAL STUDY H Habibzadeh , MSc F Alhani, PhD M Anusheh , PhD HR Omrani , BSc Received: 16 July, 2009 Accepted: 25 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: Paying attention to symptoms and subjective experiences perceived by the patients of various diseases is a valid approach to medical or nursing diagnosis. Considering the experiences of intact patients and their true feelings guarantee the effectiveness of any program of care and education.This study was designed to investigate fatty liver patients’ perception and experience. Materials & Methods: This study using a phenomenological approach was conducted through in-depth interviews. In addition all non-verbal behavior and patient notes were used in the field. The samples consisted of nine fatty liver patients being selected with purposeful sampling method. The data were analyzed using thematic analysis of transcribed interviews. Results: A total of three main themes were obtained. In fatty liver patients’ opinion family support, commitment to lifestyle changes and being hopful were the most important factor in disease progression or regression. Conclusion: Experiencing a new lifestyle, the need to family support, and eventually motivating them to be hopeful is savior. A correct management of fatty liver disease and other chronic diseases is emphasized. Keywords: Fatty liver, Phenomenology, Patients’ perception Address: Nursing Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran Tel:(+98) 09143613011 E-mail: alhani-F@modares.ac.ir http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-112-en.pdf 2009-12-15 0 0 H. Habibzadeh 1 AUTHOR F. Alhani 2 AUTHOR M. Anusheh 3 AUTHOR H. Omrani 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE انفارکتوس میوکارد و دخانیات: خطر بروز دیس ریتمی های قلبی و اختلالات هدایتی قلب انفارکتوس میوکارد و دخانیات: خطر بروز دیس ریتمی های قلبی و اختلالات هدایتی قلب الهام ایمانی ، نینا حاجی زاده ، زهرا خادمی ، فاطمه نقی زاده تاریخ دریافت: 15/5/88 تاریخ پذیرش: 25/7/88 چکیده پیش زمینه و هدف: مصرف دخانیات با فرایندهای مختلف بر بروز انفارکتوس میوکارد و عوارض آن مؤثر است. برخی از این تغییرات شامل افزایش فشار خون و ضربان قلب و افزایش انقباض عروق است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین مصرف دخانیات و دیس ریتمی های قلبی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد است. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 40 بیمار مصرف کننده سیگار، 40 بیمار مصرف کننده قلیان و تنباکو و 40 بیمار که دخانیات مصرف نمی نمودند و مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد بودند، با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و از نظر ابتلا به دیس ریتمی های قلبی و اختلالات هدایتی قلب مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: در افراد سیگاری میزان بروز تاکی کاردی سینوسی 5/12 درصد، برادیکاردی سینوسی 60 درصد، فیبریلاسیون دهلیزی 5/17 درصد، PVC 45 درصد، RBBB 5/22 درصد و LBBB 5/37 درصد می باشد. در افراد مصرف کننده قلیان و تنباکو شیوع تاکی کاردی سینوسی 5 درصد، برادیکاردی سینوسی 35 درصد، فیبریلاسیون دهلیزی 5 درصد ، PVC 5/47 درصد، RBBB 10 درصد و LBBB 5/42 درصد و در افرادی که دخانیات مصرف نمی نمودند شیوع تاکی کاردی سینوسی 5 درصد، برادیکاردی سینوسی 45 درصد، فیبریلاسیون دهلیزی 5/7 درصد، PVC 20 درصد، RBBB 5/7 درصد و LBBB 5/32 درصد برآورد شد. بحث و نتیجه گیری: سیگار کشیدن فعال زمینه بروز دیس ریتمی قلبی را فراهم آورده و سبب بروز مشکلات و عوارضی برای بیمار می شود. مطالعات بیشتر برای مقایسه دیس ریتمی قلبی بین افرادی که به طور فعال سیگار می کشند و افرادی که در معرض دود سیگار هستند توصیه می شود. کلید واژه ها: دخانیات ، دیس ریتمی های قلبی، اختلالات هدایتی قلب، انفارکتوس میوکارد فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم، شماره چهارم، ص 202-198، زمستان 1388 آدرس مکاتبه: بندر عباس گلشهر جنوبی بلوار رسالت جنوبی دانشکده پرستاری و مامایی کد پستی : 7916839319 ، تلفن: 09179397802 Email: eimani@hums.ac.ir http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-111-fa.pdf 2009-12-15 0 0 MYOCARDIAL INFARCTION AND TOBACCO SMOKING: RISK OF HEART RHYTHM AND CONDUCTION DISORDERS MYOCARDIAL INFARCTION AND TOBACCO SMOKING: RISK OF HEART RHYTHM AND CONDUCTION DISORDERS E Imani , MSC N Hajizadeh , BS Z Khademy , MSc F Naghizadeh , BSc Received: 6 Aug, 2009 Accepted: 17 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: Smoking increases risk of myocardial infarction and its complications. In addition, it increases blood pressure, heart rate and vasoconstriction. The purpose of this research was to determine the relationship between smoking and heart rhythm in patients with myocardial infarction. Materials & Methods: This cross sectional study included 40 patients consuming cigarettes, 40 patients bubble and tobacco and 40 non-smoker patients with acute myocardial infarction. The samples were selected randomly. The occurrence of heart rhythm disorders and heart conduction were compared. The data were analyzed with statistical methods. Results: In smokers the prevalence of sinus tachycardia was 12.5%, sinus bradycardia 60%, atrial fibrillation 17.5%, PVC 45%, RBBB 22.5%, and LBBB 37.5%. In bubble and tobacco using patients the prevalence of sinus tachycardia 5%, sinus bradycardia 35%, atrial fibrillation 5%, PVC 47.5%, RBBB 10% and LBBB 42.5% and in nonsmoker patients: sinus tachycardia 5%, sinus bradycardia 45%, atrial fibrillation 7.5%, PVC 20%, RBBB 7.5% and LBBB 32.5%. It was distinguished that there was a significant relationship between cigarette smoking and heart rhythm disorders (P0.05). Conclusions: Active smoking can lead to heart rhythm disorders and its complications. Further studies are recommended to compare the form of cardiac rhythm between people who smoke actively and those exposed to smoke. Keywords: Tobacco smoking, Heart rhythm disorders, Heart conduction disorders, Myocardial infarction Address: Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Hormozgan, Iran Tel: (+98) 09179377802 Email: eimani@hums.ac.ir http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-111-en.pdf 2009-12-15 0 0 E. Imani 1 AUTHOR N. Hajizadeh 2 AUTHOR Z. Khademy 3 AUTHOR F. Naghizadeh 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE سنجش نگرش بهورزان شبکه های بهداشت ودرمان آذربایجان غربی بر اساس عوامل بهداشتی و انگیزشی مدل هرزبرگ در سال 1385 سنجش نگرش بهورزان شبکه های بهداشت و درمان آذربایجان غربی بر اساس عوامل بهداشتی و انگیزشی مدل هرزبرگ در سال 1385 دکتر احمد براتی ، فاطمه حسینی ، سلیمان اکبری تاریخ دریافت: 25/4/88 تاریخ پذیرش: 3/8/88 چکیده پیش زمینه و هدف: توجه به نیروی انسانی به عنوان یکی از ارکان مهم و اصلی هر سازمان بوده و بزرگ ترین سرمایه آن محسوب می‌شود. جلب رضایت کارکنان و جایگاه انگیزش در پیشبرد اهداف سازمان ها بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس پژوهش حاضر به سنجش نگرش بهورزان شبکه‌ های بهداشت و درمان نسبت به عوامل بهداشتی و انگیزشی پرداخته است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی کاربردی است که با هدف سنجش نگرش بهورزان شبکه‌ های بهداشت و درمان آذربایجان غربی بر اساس عوامل بهداشتی و انگیزشی در سال 1385 انجام پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه ای حاوی 31 پرسش بوده که بین 420 نفر از بهورزان استان توزیع گردید و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد نگرش نسبت به رشد و پیشرفت با میانگین (20/4) و امنیت شغلی (17/4) از وضعیت بهتری نسبت به سایر ابعاد برخوردار می باشند. نگرش نسبت به حقوق با میانگین (86/2) و نگرش نسبت به شرایط کاری با میانگین (49/3) نسبت به سایر اهداف پایین ترین رتبه را در خانه‌ های بهداشت‌ مورد پژوهش دارا بود. بحث و نتیجه گیری: انسان پس از رفع نیاز های اولیه خود خواستار این است که به نحوی این اطمینان را بدست آورد که وضعیت فعلی را حداقل در کوتاه مدت از دست نخواهد داد. توصیه می‌شود که در نگرش شخص نسبت به تامین امنیت بایددر امر انتخاب شغل مدنظر و ملاحظه قرار گیرد. می‌توان چنین نتیجه گرفت که داشتن امنیت شغلی و استخدام رسمی (برای تمام عمر) می‌تواند از بروز نارضایتی جلوگیری کند. کلید واژه ها: انگیزش، رضایت شغلی، بهورز، خانه بهداشت، شبکه بهداشت ودرمان فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هفتم، شماره چهارم، ص 209-203، زمستان 1388 آدرس مکاتبه:تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، نبش خیابان بابک بهرامی، پلاک 1 تلفن: 88788829 Email: dalga2003@yahoo.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-110-fa.pdf 2009-12-15 0 0 A SURVEY ON ATTITUDE OF HEALTH WORKERS OF WEST AZERBAIJAN HEALTH CENTERS BASED ON HERZBERG’S MOTIVATION-HYGIENE THEORY 2006 A SURVEY ON ATTITUDE OF HEALTH WORKERS OF WEST AZERBAIJAN HEALTH CENTERS BASED ON HERZBERG'S MOTIVATION-HYGIENE THEORY 2006 A Barati , F Hosseini , S Akbari Received: 16 July, 2009 Accepted: 25 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: One of the main and important elements of every organization is to care for human source. Staff satisfaction and motivation are of high significance in organization goals. The current research investigated health workers’ attitudes toward motivational and hygienic factors in health centers of Urmia. Materials & Methods: The present research is of descriptive functional type which was done in 2006 to measure viewpoint of health workers based on hygienic and motivational factors. The means of collecting data in this survey was a questionnaire including thirty one questions which was distributed among 420 health workers of West Azarbaijan and was analyzed using the descriptive and inferential statistical methods and based on frequency distribution of each answer and calculated the averages. Results: The attitude toward development and progress with the mean of 4.20 and job security4.17 were in better status than other dimensions, attitude toward the salary with 2.86 mean and the attitude toward working conditions with the mean of 3.49 in comparison to other goals were in the lowest rank. Conclusion: After the supplying primary needs, the human wants to get assured that the current situation will continue. High education, having an official job security and employment can prevent dissatisfaction. Keywords: Motivation, Job satisfaction, Health care center Address: Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran Tel: (+9821) 88788829 E-mail: dalga2003@yahoo.com http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-110-en.pdf 2009-12-15 0 0 S. Akbari 1 AUTHOR F. Hosseini 2 AUTHOR A. Barati 3 AUTHOR