OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر آموزش مراقبت در منزل برای مادران نوزادان پره ترم بر مرگ و میر نوزادان در مراجعین به بیمارستان آموزشی شهداء تجریش تهران   مقدمه: نوزادان پره ترم بیشتر از نوزادان ترم نیاز به توجه و مراقبت دارند، اگر دوره بستری کوتاه شود و این مراقبتها بعد از ترخیص توسط مادران انجام گیرد، هم میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته و هم در هزینه­های بیمارستان صرفه جوئی می­شود. پس آموزش به مادران جهت پیشگیری از عوارض و مرگ و میر در ارتقاء سلامتی نوزادان اهمیت زیادی دارد.   مواد و روشها: مطالعه به روش کوهورت بر 104 مادر که در بیمارستان شهداء تجریش زایمان پره ترم داشتند انجام شده است. نمونه­گیری به صورت مبتنی بر هدف بود. بعد از نمونه­گیری واحدهای پژوهشی به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. 52 مادر در گروه مورد و 52 مادر در گروه شاهد قرار گرفتند، هیچکدام از نوزادان پره ترم ناهنجاری مادرزادی نداشتند و هیچکدام از مادران سابقه بیماری مزمن نداشتند. مادران گروه کنترل، آموزش مراقبتهای نوزادان را به صورت شفاهی و دیداری توسط فیلم، یکبار بلافاصله بعد از زایمان و موقع ترخیص دریافت می­کردند و بعد از آموزش با مشاهده و چک لیست بررسی می­شدند ولی در گروه شاهد، آموزش بر اساس استاندارد و طبق برنامه بیمارستان انجام می­گرفت و در هر دو گروه پیگیری روند مراقبتهای نوزادان و رشد و نمو نوزادان 3-1 ماه بعد از زایمان انجام می­گرفت.   نتایج: میانگین سنی مادران 3 ± 25 سال بود و 68 درصد آنان اولین زایمان را داشتند و بیشترین علت پره ترمی نوزادان، 58 درصد موارد کیسه آب پاره بود. از 104 مادر در پیگیری یک ماهه 93 درصد و در پیگیری 3 ماهه 84 درصد مراجعه کرده بودند. روند مراقبتهای مادران در منزل در گروه مورد و شاهد در 1 و 3 ماه در گروه مورد و شاهد با 12/0> p  و 24/0> p  به ترتیب از نظر آماری معنی­دار بود و میزان رشد و نمو نوزادان در دو گروه مورد و شاهد در یک ماه و سه ماه بعد از زایمان با 08/0> p  و 19/0> p  از نظر آماری تفاوت معنی­دار بود. میزان مرگ و میر نوزادان در دو گروه مورد و شاهد بعد از پیگیریهای یک ماهه با 05/0> p  تفاوت معنی­دار نبود. ولی بعد از سه ماه با 14/0> p  تفاوت معنی­دار بود. از نظر ابتلا به بیماریهای مختلف و میزان بستری هم در دو گروه تفاوت با 12/0> p  معنی­دار بود.   بحث و نتیجه­گیری: آموزش مراقبت در منزل در کاهش مرگ و میر بیماری [1] تاثیر دارد، پس آموزش مادران در افزایش کیفیت مراقبتها، یکی از اساسی­ترین اقدام در ارتقاء سلامتی نوزادان می­باشد. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-6-fa.pdf 2006-04-15 2 14 آموزش ، مراقبت در منزل ، نوزادن پره ترم An Investigation on the Effects of Home Care Education on Mortality and Morbidity for Preterm Infant’s Mothers Tajrish Hospital, 2Q03-2004  Introduction: Preterm infants need more intensive care than term infants. If this period becomes short and mothers take care of their infants, mortality rate decreases and cost of hospital become low. To prevent the complications and decrease mortality rate, it is necessary to educate mothers.  Methods & Materials: Cohort study bas been carried out on 104 mothers who have had pre-term delivery in Tajrish hospital. We have randomly selected our samples and accidentally divided them into two groups of case and control. 52 mothers were placed in care group and 52 in control group. None of the infants had congenital abnormality and none of the mothers had previnous history of chronical diseases. Mothers in control group were educated on home-care of pre-term infants orally they watched a film after delivery and at discharge time. However, standard care was give to mothers of control group. Both groups continued this education on taking care of 1-3 months infants after delivery. Results: Mean ages were 25+3 years and 68% of mothers were nulipar. The most reason preterm is P.R.O.M. Of 104 mothers 92% after one month and 84% after three month. referred. Preterm infant care in two groups after one and three was not significant (P http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-6-en.pdf 2006-04-15 2 14 Education Homecare Preterm Infant M. Tarverdy 1 AUTHOR P. Basiri 2 AUTHOR H. Alave 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنان   مقدمه : تفکر انتقادی یکی از ضروریات جوامع امروزی است. این نوع تفکر لازمه کار پرستاری است و برای آن که پرستاران و دانشجویان این رشته، افرادی ماهر و کار آمد باشند، برخورداری از توانایی تفکر انتقادی بسیار ضروری است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنان انجام گردیده است.   مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که بر روی 81 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی تربت حیدریه به روش نمونه­گیری آسان انجام شده است. گردآوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه انجام گردیده و نتایج حاصله با کمک نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون، t-student و مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته­اند.   نتایج: نتایج بین میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و نیم سالهای مختلف تحصیلی آنان تفاوت معنی­داری نشان داد. اما بین میزان گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان با سن، معدل نیم سال قبل و معدل دیپلم آنان ارتباط معنی­داری دیده نشد. بحث و نتیجه­گیری : با توجه به یافته­های این پژوهش به نظر می­رسد تفکر انتقادی به عنوان یک بعد اساسی در آموزش پرستاری در طی مراحل تحصیلی دانشجویان، آن گونه که لازم است مورد توجه نظام آموزشی قرار نمی­گیرد بنابراین لازم است با اصلاح الگوهای آموزشی به این امر مهم توجه گردد. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-8-fa.pdf 2006-04-15 11 20 تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، وضعیت تحصیلی A study on the Nursing and Midwifery Students’ Trend to Critical Thinking and its Relation with their Educational Status  Introduction: Nowadays critical thinking is a necessity. This way of thinking is needed in nursing occupation, and therefore, in order for the present- and the would-be-nurses to be skillful and qualified for their jobs, it is vital to develop critical thinking. Here, we aim to study the tendency of the nursing and midwifery students towards critical thinking and its relationship with their educational status.  Methods and Materials: This research is a descriptive correlational study conducted on eighty one students of Torbat-e-Heydarieh Nursing and Midwifery College by the convenience sampling method a questionnaire was used to collect the data. The researcher studied and analyzed the collected data by means of SPSS - a statistical computer software - along with the One-way ANaYA, the Pearson correlation coefficient, the T-student and the General linear model.  Results: This study showed that there was a significant difference between the average scores of the students' trend to critical thinking and their different semesters. Moreover, there was a negative reading on the co-relation of obtained scores and the students' ages. However, no significant relation was seen between the students' trend to critical thinking and their average scores of previous semesters or even of their (high school) diploma.  Conclusion: The findings of this study suggest that not enough importance has been given to critical thinking as a basic aspect of nurse training by our educational system. So, it is important that this need is addressed by improving our present instruction models. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-8-en.pdf 2006-04-15 11 20 Critical Thinking Nursing Students Educational Status H. Ranjba 1 AUTHOR H. Esmaili 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان آگاهی اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در مورد بیماری ایدز و نحوه پیشگیری از آن   مقدمه: بیماری ایدز تا کنون در جهان موجب آلودگی 55 میلیون نفر گردیده است که 19 میلیون نفر آنان به علت ابتلا به این بیماری مرده­اند. سالانه حدود 6 میلیون مورد جدید آلودگی و 5/2 میلیون مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش می­گردد.   از آن جایی که هنوز واکسنی علیه HIV [1] ساخته نشده و درمانی قطعی برای ایدز به وجود نیامده است، منطقی به نظر می­رسد که درمان عفونتهای ثانوی و پیشگیری اقدامات لازم انجام شود. بهتر­ترین سلاح در مقابل ایدز آموزش افراد می­باشد که با تغییر رفتارهای بهداشتی در آنها می­توان زندگی مطمئنی برای آنها به ارمغان آورد.   هدف: این تحقیق با هدف تعیین میزان آگاهی اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در مورد بیماری ایدز و نحوه پیشگیری از آن در سال 1382 انجام گرفت.   مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه مورد بررسی شامل کلیه اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان می­باشد. در این پژوهش چون تعداد جامعه محدود می­باشد کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده است. پرسشنامه­ای جهت بررسی میزان آگاهی نمونه­ها در مورد نحوه انتقال بیماری ، بیماری­زایی ویروس ایدز، عوارض ناشی از بیماری و پیشگیری از بیماری ایدز جهت جمع­آوری اطلاعات استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها به کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شد.   نتایج: یافته­های پژوهش نشان داد که اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در زمینه انتقال بیماری ایدز با میانگین 2/72 درصد آگاهی داشتند. در مورد بیماری­زایی ویروس ایدز 7/67 درصد نمونه­ها و نیز در مورد عوارض ناشی از بیماری ایدز3/73 درصد نمونه­ها آگاهی داشتند. و همچنین میزان آگاهی نمونه­ها در مورد پیشگیری از بیماری ایدز با میانگین 4/74 درصد بود.   بحث: در مجموع با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان آگاهی بالاتر از حد متوسط را با میانگین 70 درصد در رابطه با نحوه انتقال، بیماری­زایی، عوارض و پیشگیری از بیماری ایدز داشتند. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-9-fa.pdf 2006-04-15 18 32 بیماری ایدز، پیشگیری از بیماری ایدز، اعضاء هیات علمی، آگاهی Faculty Members of Islamic Azad University of Zanjan’s Knowledge Regarding AIDS Disease and preventing it  Introduction: AIDS disease has affected 55 million people from whom 19 million have died. Annually, about 6 million have been attacked by AIDS and 2.5 million die. Since there is no vaccine opposite AIDS and there is no certain cure for AIDS, curing prevention and secondary infection is essential.  Purpose: This study was conducted to determine the level of knowledge on AIDS and the way of preventing it among faculty members of Islamic Azad University, Zanjan 2004. Methods & Materials: This descriptive study involves 90 people. Data was collected by a questionnaire in five parts (Demographic questions, factors related to transmission, pathology, complications, and finally prevention of AIDS). Analysing of data was conducted by SPSS software Results: Findings revealed that awareness of faculty members of Islamic Azad University of Zanjan about transmission of disease was 72.2, regarding pathology of disease was 67.7, related to complication of disease was 73.3, and about prevention of disease 74.4.Finally, the knowledge of faculty members of Islamic Azad University of Zanjan was higher than moderate (average %70).  Conclusion: II can be concluded that the rate of awareness is almost satisfactory but it is not enough and it is necessary to perform educational programs http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-9-en.pdf 2006-04-15 18 32 AIDS Prevention Faculty member Knowledge V. sadegzadeh 1 AUTHOR R. Akhondzadeh 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر آموزش در بهبود مهارتهای پرستاران در زمینه شناخت، بررسی و کنترل درد http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-10-fa.pdf 2006-04-15 28 43 درد، شناخت، مهارت، پرستار، آموزش A Survey of Education Effects on Improving Skills of Nurses about Knowledge, Assessment and Management of Pain  Introduction: Pain is one of the common symptoms that nurses observe in patients, therefore pain management and relieving it is priority of nursing intervention. So nurses need to correct knowledge, attitudes, and skills about pain. Methods & Materials: The purpose of this study was to clarify the effects of education on improving the skills of nurses about knowledge, assessment, and management of pain in Neishabour hospitals in 1383. In the semi experimental research sixty nurses of community of nurses who worked in Neishabour hospitals were randomly selected. The data was collected by using standard questionnaire based on knowledge, attitudes and practicality of nurses about understanding, assessment and management of pain before and after educational programs. The data has been analyzed with spss software.  Results: Knowledge of samples about physiology, signs, and symptoms of pain increased from 32.8% to 87.7% after the education, And also the information of nurses about pain assessment and pain severity increased from 54.3% to 85.8%. The findings showed that 91 % of respondents believed that patients were the best judge of pain. 82.9% of the nurses disagreed with analgesics regularly because of the probability of leading to addiction but at the end of the course their viewpoint changed and 95.4% agreed with it. And also findings showed there was significant differences (p http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-10-en.pdf 2006-04-15 28 43 Pain Knowledge Skill Nurse Education A. Saadati 1 AUTHOR R. Forutan 2 AUTHOR F. Mirsltahi 3 AUTHOR L. Hosseini Shahidl 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کنترل تون عروق تنظیم درجه انقباض عروق چگونه است؟   مقدمه : تون عروق به معنای درجه انقباض یک رگ، نسبت به حالت حداکثر میزان گشاد شدگی خودش می­باشد. تون عروق (درجه انقباض)، قطر رگ و میزان خون به اندامها را تعیین می­کند و ماهیچه صاف عروق، مسئول کنترل تون عروق و فشار خون و توزیع جریان خون در سراسر بدن می­باشد. تون پایه در اندامهای مختلف با هم یکسان نیست و درجه انقباض رگها به رقابت بین فاکتورهای تنگ کننده و گشاد کننده مؤثر بر عروق بستگی دارد و این فاکتورها منشأ داخلی یا خارجی دارند. فاکتورهای خارجی شامل عوامل عصبی و هورمونی و فاکتورهای داخلی شامل مواد حاصل از متابولیسم بافتی، فعالیت ماهیچه صاف دیواره عروق و فاکتورهایی از لایه اندوتلیوم عروق آزاد می­باشند. می­توان گفت که تون عروق در هر لحظه به وسیله تعادل بین رقابت مواد تنگ کننده و گشاد کننده عروق تعیین می­گردد. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-11-fa.pdf 2006-04-15 39 52 تون عروق، تنگ کننده‌های عروقی، گشاد کننده‌های عروقی، اندوتلیوم، ماهیچه صاف Control of Vascular Tone How is the degree of Vascular Constriction Regulated?  Vascular tone refers to the degree of constriction experienced by a blood vessel relative to its maximally dilated state. Vascular tone (degree of constriction) determines the diameter of vessel and blood flow to the argans and vascular smooth muscle is responsible for the control of vascular tone, blood pressure and the distribution of blood flow thought the body, basal vascular tone is different among organs the degree of vascular constriction is determined by competing vasoconstrictor and vasodilator factors acting on the blood vessels. These factors have extrinsic and intrinsic origins. Extrinsic factors include neural and humoral factors and intrinsic factors include substances produced by tissue metabolism, activity of the smooth muscle of the vessel wall and factors released from the vascular endothelium vascular tone, at any given instant, is determined by the balance of competing vasoconstrictors and vasodilators. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-11-en.pdf 2006-04-15 39 52 Vascular Tone Vasoconstrictors Vasodilators Endothelium Smooth A. Najafi alinajafi6@gmail.com 1 AUTHOR